Nekromanti Lalasterna

tull

Hero
I skapandet av "Sylfens vrede kampanjgruppen som sen kommer hoppa in i mörkerkampanjen och rädda världengruppen" så vill en person spela en lalastisk underhållare men mina kunskaper om lalaster är tyvär väldigt begränsade.
De källor jag har kommer ifrån spelarens handbok vilka moduler beskriver lalasterna mer?

Jag tänker mig att lalasterna som kultur skall ses som någon sorts "eon zigenare" stämmer det eller finns det andra kulturer jag bör kika på för inspiration istället?

Vilken religion har lalaster?

Vad är deras ställning i asharia?

duncan_UBBT

Swordsman
Lalaster har under århundraden blivet förtryckta och utpumpade av Ebhron (tror jag), så man kan säga att de befinner sig i en situation där de saknar kultur, religion och resurser. Därför har många flyttat ut över världen för att finna lycka där. Vissa har anammat daaktron då de nu för första gången på länge har religionsfrihet.

Dessutom sysslar många med droger och prostitution, och vissa har blivit lönnmördare och tjuvar.

tull

Hero
okej, vilka kulturer tror du de är baserade på?
Varför sysslar lalaster ofta med droger, prostitution,mord och stöld? Samtliga är olagligt så vad har tvingat in dem i branschen? Är det länders lagar som förbjuder dem att ta ett "riktigt jobb"?

Nomader eller bofasta?

duncan_UBBT

Swordsman
Lalaster kommer från en liten ö i övärlden (ganska stor om man jämför med resten, men men). Jag vet inte riktigt vilken IRL kultur de är baserade på, men anledningen till att många börjat arbeta som tjuvar och lönnmördare är att lalaster är fysisologiskt rörligare än vanliga vanarer och därför mer lämpade åt sådana arbetsuppgifter. Dessutom är deras hemland totalt utpupat på naturresurser, så de flesta lever i fattigdom. Därför sticker många därifrån, och när man står i ett främmande land där man inte kan tala språket, inte har några pengar eller andra värdesaker, men är väsentligt mer fingerfärdig än de flesta brukar många gå i lite mer ljusskygga yrkesbanor.

De flesta är nog bofasta, antingen i hemlandet som långsamt återhämtar sig, eller i städer runt om i mundana. Många har lärt sig prata de lokala språken och fungerar relativt väl i samhället. Det bör förtydligas att långt ifrån alla är kriminella.

En intressant sak om det Lalastiska samhället är att de inte tycker att det är något fel alls med slavhandel, då deras folk 'lärts upp' av sina herrar att slaveri är ok. Det händer att män på Lalasta säljer sina fruar och döttrar som slavar om de får ont om pengar.

duncan_UBBT

Swordsman
och anledningen till att prostitiution är vanligt är att de flesta tycker att Lalastiska kvinnor är mycket vackra och därför betalar bra. Kommer man ifrån en dålig bakgrund där man alltid har haft ont om pengar är detta en bra inkomstkälla.

Fahnen_UBBT

Veteran
Lalaster beskrivs i modulen "Fjärran Riken". Det är en extrem patriarkal kultur är kvinnor inte tillåts ha religion eftersom de ska dyrka sina makar/fäder/bröder. Som sagt har lalasta blivit rövknullat av Ebhron de senaste hundra (kanske till och med tusen) åren. De har inte tillåtits religion under det Eberoniska styret men deras gamla religion var någon slags drakdyrkan. Eftersom lalasta blivit "fritt" från Eberonitiskt styre (fast jag har för mig att de fortfarande har en stor makt över lalasta) så råder religionsfrihet och en modifierad version av sabriska Daak-kyran tycks vara den kraftigaste religionen. På grund av ett långt inbördeskrig och samband med friheten så råder underskott på män på ön. De (män) med fel lojaliteter som inte blev mördade har flytt. Det är detta mansunderskott som gjort att daak-kyrkan tillåter månggifte och varje man får ha fyra fruar. Som sagt är kvinnornas ställning typ den svagaste i mundana och anses vara till för att tillfredsställa män sexuellt och föda nya män, det märks på klädmodet för kvinnor som är väldigt avslöjande och mest är till för att få kvinnornas attraktivitet att öka. En sed som finns bland lalaster är att det anses artigt att låta vänner och gäster låna en fru eller en dotter som sängvärmare.

Som sagt är lalasta fattigt, Ebehron har tömt landet på naturresurser och allt annat av värde. Många lalaster har flytt ut i världen dels pga inbördeskriget och dess efterspel samt pga fattigdomen. Extra vanligt tycks det vara med lalastiska legosoldater vars stridskonster är lite exotiska och udda jämfört med resten av mundana (typ bärsärkar och knivdansare heter den inforutan i modulen). Jag har även för mig att just underhållare är något de sysslar med också eller ohederliga skumraskaffärer (har för mig att de har långt i heder).

Nu har jag bara skrivit fritt ur minnet har inte läst modulen på evigheter, förra året tror jag var senaste gången så jag reserverar mig för eventuella fel (om jag har fel så rätta mig gärna). Men köp modulen så får du vet allt du behöver :gremsmile:.

duncan_UBBT

Swordsman
Fjärran Riken är egentligen en ganska få failad modul. Den är ungefär lika tjock som tre karaktärsblad, fast den innehåller mindre information. Vill du ha en resebroschyr så är den bra, annars inte. Neogames har gjort ett jättebra jobb med många av modulerna, (Barbarer & Människofolk, Thalamur och Sjöfarare & Pirater är mina favoriter) men just Fjärran Riken blev under förväntan.

Carl Johan Ström

Swordsman
Fjärran riken är primärt en tunn extrabok som ingår i Atlasboxen. Tanken var från början att låta denna bok vara helt exklusiv för Atlasboxen, men det skulle inte kännas helt okej. Det är därför som Neogames erbjöd och fortfarande erbjuder denna bok till försäljning.

tull

Hero
Så om man skulle vilja se en "zigenarkultur" i Mundana, där grupper/familjer reser ifrån stad till stad med musik, teater och mystik (samt misstanke om stöld) bör man då skapa sig ett eget folkslag eller finns det något folkslag jag har förbisett?

Marukusu

Hero
"Så om man skulle vilja se en "zigenarkultur" i Mundana, där grupper/familjer reser ifrån stad till stad med musik, teater och mystik (samt misstanke om stöld) bör man då skapa sig ett eget folkslag eller finns det något folkslag jag har förbisett?"

Kiriya? :gremwink:
Back in the days gjorde jag ett eget vanariskt statslöst folkslag som enligt legenden sades härstamma från det forna Radh-kamra. Jag har dock aldrig använt dem i något av mina äventyr eller kampanjer, men själv tyckte jag det var en cool idé.

Marukusu

Hero
Den där blinkande smilien skulle egentligen bort, kiriya tycker jag seriöst fyller rollen som Mundanas zigenare väldigt bra. De är vagabonder, kända för sin dans och musik, har inte samma uppfattning om privategendom som människor har...

Ymir

Liten kantbaron
Åh, det är inte så svårt. Bara sacka ett dvärgfäste och vips har du ett helt resandefolk, komplett med ålderdomliga traditioner och stolthet, men utan någonstans att ta vägen. Det vore en intressant vitamininjektion i Mundanas fortfarande alltför klyschiga dvärgar.

- Ymir, föreslår

Carl Johan Ström

Swordsman
Jag hade tänkt att flodens vandrare skulle fylla denna funktion i Kejsardömet. Mer om det inom kort (fast kanske inte så kort som vore önskvärt).

Fienden

Hero
Duncan said:
Jo, eftersom Harim kommer att störta dvärgfästet i mitten av Thalamur innan L'meas får magikraterna att attackera Consaber och därmed påbörja nästa peripeti, så kommer du efter Mörkret ha just det folk som Ymir pratar om.

Regmolar

Swashbuckler
Klockrent. Och med tanke på dvärgarnas ganska krigiska historia borde det ju inte vara så svårt att fixa det heller...

android_iv

Warrior
Ymir said:
Åh, det är inte så svårt. Bara sacka ett dvärgfäste och vips har du ett helt resandefolk, komplett med ålderdomliga traditioner och stolthet, men utan någonstans att ta vägen. Det vore en intressant vitamininjektion i Mundanas fortfarande alltför klyschiga dvärgar.

- Ymir, föreslår
Det bästa jag hört på länge angående EON. Ta två klyschor och baka ihop till en icke-klyscha. Lite som att två minus tar ut varandra i matematik.
EON Dvärgar + Zigienarklyschan = Väldigt intressant upplägg
(förutsatt att man tar rätt delar från de bägge elementen... (kanske blir intressant om man tar fel delar också...))

Ymir

Liten kantbaron
Ta två klyschor och baka ihop till en icke-klyscha. Lite som att två minus tar ut varandra i matematik.
Just det där är väl en av mina grundläggande principer för att skapa vettiga, fräscha fantasykoncept. Jag har aldrig riktigt tänkt på det så...formaliserat förr, dock. Nu blev det plötsligt bara ännu bättre :gremsmirk:

- Ymir, diggar