Nekromanti Lalasterna

Poseur

Swashbuckler
Passa dig Kraetyz, Alverboken släpps ju nu i dagarna.
Och jag vill inte ha några sådana överraskningar :gremgrin:

/Poseur dricker vatten?

tull

Hero
Jag har landat i följande nu:

Lalasterna som folkslag kommer i mitt mundana att vara annorlunda mot orginalversionen - klyschiga zigenarkulturer har jag ingenting emot och varken alver eller dvärgar vill jag utveckla åt det hållet. I mitt mundana är både alver och dvärgar väldigt protektionistiskt och att integrera följande raser till att bli mer "mänskliga" känner jag förstör syftet med främmande raser. Jag vill att mina spelare ska uppleva att när de möter andra raser än människor så ska de uppleva att dessa raser skiljer sig ifrån människan på många sätt.

Sedan gillar jag inte tanken på ett folkslag som ägnar sig åt giftmord, hor och lönnmord. För mig är det totalt annorlunda än det mundana jag älskar som har ett starkt fokus på trovärdiga kulturer. Jag har väldigt svårt att greppa en kultur som uppmuntrar sådant eller har biologiska fördelar vilket leder in människor i kriminella yrken.

Den bakgrundshistorian jag håller på arbeta fram utgår ifrån att lalasterna har folkvandrat / blivit utjagade ifrån ebhron. Lalaster är uppdelade i öst och västlalastiska grupper vars språk skiljer sig ifrån varandra i jmf med den lägre jargiskan och ashariskan. Östlalaster återfinns öster om thalamur i det gamla coloniska imperiumet. Väslalaster finns i ashariahalvön och till viss del även i de norra delarna av jargien. De västlalastiska grupperna är betydligt mer nomadisk vilket till följd av att mitt asharien inte är lika enat som i "orginalkonceptet", Överjarlen är tandlös, det råder vilda västern och korruption. Asharien är inget land man friviligt flyttar till utan snarare så flyr man ifrån något.

Det är väll väldigt kort hur jag gjort nu.

//Tibrand som inte alltid följer böckerna utan även kan hitta på lite eget.

Jaggernaut

Hero
Släkten Yrväder

"Misslesläkten" Yrväder är ett sällskap som reser vida runt i Mundana och livnär sig främst som lekare. De underhåller folk i så skilda konster som akrobatik, dans, dressyr, musik, sagoberättande, sång, teaterpjäser samt mycket annat. Det är inte bara misslor i dessa sällskap utan även människor av alla dess slag och även några alver och dvärgar har anslutit sig till dem.

Misslekvinnan Månblomma, med kontakter över hela det kända Mundana, är ledare för Yrväder. Andra medlemmar är den gamle men fortfarande robuste Zur-Khankrigaren Hamrakh klan Roghan som man för en koppar kan få försöka att knuffa omkull - priset är en silver. Även den runde tenoren Djupstämma, lika bred som han är lång, som kan trollbinda hela folksamlingar med sin röst ingår i följet.

Mer om släkten Yrväder finns i Misslor. Egentligen är, av vad jag kan utläsa, Yrväder ett enda gäng som följs åt men det är enkelt att ändra på. Gör släkten större med flera olika större och mindre sällskap som reser runt. Kanske samlas hela släkten för ett släktting var tredje eller femte år för att träffa vänner och bekanta, samt för att avhandla saker som rör hela släkten. Detta kan mest liknas med en jättelik festival där mycket stoj och stim blandas med mindre delar av praktiska sysselsättningar. Givetvis har dessa tillställningar likt skördefesten i Daggbacken blivit kända vida omkring och folk vallfärdar dit för att delta i festligheterna.

/Jaggernaut - som haft missleboken utlånad till nu.

Regmolar

Swashbuckler
Det är fästet mitt i Thalamur som de provkör på; det riktiga målet är fästet vid gränsen till Colonan.

Bara för att klargöra.

tull

Hero
Re: Släkten Yrväder

Jag måste nog köpa missleboken snart, släktet Yrrväder verkar helt klart intressant att ta med i ett framtida äventyr.