Nekromanti Lamia kult, rollspelshjälp

Mundo

Myrmidon
Tjena!
Dags för mig och gänget (på tre spelare denna gång) att lira medlemmar i en lamia-kult någonstans i Jargien.
Jag har gett spelarna fria händer att lira vilket yrke de vill och vilken ras de vill, så länge de på något sätt samverkar med den lokala kulten.

Nu ligger dock lite av grundtankarna än på bordet. Hur gör jag detta? Vilket konflikter uppstår i en lamia-kult? Vad ska spelarna göra?
En av mina grundtankar är att de alla ska vara av ranken Famula som tjänar under en Famularum Imperatrix.

Denne är sedan lojal till en specifik lamia som dock endast finns i skuggorna. Givetvis ska där finnas andra Famulas som är rivaler och andra Famularum Imperatrix som försöker sätta käppar i hjulen. Men vad gör man mer? Vad gör en lamia kult? Försöker köpa olagliga slavar för blodsoffer? Försöker lönmörda den lokala inkvisitorns hjälpreda? Försöker förföra sonen eller dottern till lokala ämbetsmän? Försöker stjäla oheliga skrifter från kyrkans djupaste valv?

Kärlekscraft

Swordsman
Mundo;n59271 said:
Tjena!
Dags för mig och gänget (på tre spelare denna gång) att lira medlemmar i en lamia-kult någonstans i Jargien.
Jag har gett spelarna fria händer att lira vilket yrke de vill och vilken ras de vill, så länge de på något sätt samverkar med den lokala kulten.

Nu ligger dock lite av grundtankarna än på bordet. Hur gör jag detta? Vilket konflikter uppstår i en lamia-kult? Vad ska spelarna göra?
En av mina grundtankar är att de alla ska vara av ranken Famula som tjänar under en Famularum Imperatrix.

Denne är sedan lojal till en specifik lamia som dock endast finns i skuggorna. Givetvis ska där finnas andra Famulas som är rivaler och andra Famularum Imperatrix som försöker sätta käppar i hjulen. Men vad gör man mer? Vad gör en lamia kult? Försöker köpa olagliga slavar för blodsoffer? Försöker lönmörda den lokala inkvisitorns hjälpreda? Försöker förföra sonen eller dottern till lokala ämbetsmän? Försöker stjäla oheliga skrifter från kyrkans djupaste valv?
Maktspel, intriger, stiga i graderna, personliga konflikter, förräderi, utförsäljning, intern korruption - inte endast monetär sådan, utan också svågerpolitik och annat maktmissbruk, springa från inkvisitionen, dra in pengar via olika verksamheter, utföra uppdrag[äventyr]...

God45

#PrayersForBahakan
Man försöker nog främst bli en Lamia. För att dö suger.

Men bortom det tycker jag inte målen bör vara ett dugg materiella. Jag hade kört stenhårt på att utforska den religiösa övertygelsen som driver karaktärerna till att göra en massa hemska saker. Och inte på något tramsigt "Jag är 14 och ateist får mig att känna mig överlägsen andra människor" bullshit sätt. Det finns tro här, brinnande, tröstande, drivande tro. Vad är den baserad på? Vilka känslor skapar den?

Det andra temat är på vilka sätt medlemmarna i kulten fortfarande är människor. Vilken vänskap och kärlek finns inom kulten? Vad driver individerna? Hur skiljer de sig från varandra och hur förenas de? Hur kan de se sig själv i spegeln?

Så jag hade haft långa perioder av infiltration blandat med långa perioder där spelarna är med kulten. Perioderna borta från kulten och bland normala människor ska vara skrämmande, obehagliga och ensamma. Perioderna med kulten ska vara perioder av trygghet och tröst och gemenskap.

God45

#PrayersForBahakan
Alternativt kan man köra det för komedivärde. Jag har ett scenario skrivet för Yuian-Ti kultister som funkar lika bra här:

Zehir är Lamia "guden" av gift, mörker och lönnmord. Han är också den mäktigaste av Lamiorna och hans mörker kommer snart täcka hela världen! Det borde ni veta, ni är ju medlemmar i hans trogna kult. Men ni har haft det ganska jobbigt på senaste tiden. Äventyrare har dödat era bröder, befriat era slavar och förstört flera av era tempel, rivaliserande onda raser som drow och orcher har musklat sig in på era områden och för att strö salt i såren har de pågående stormarna just översvämmat ert huvudtempel. Men det är i de mörkaste stunderna som riktig tro visar sig! Ni är er kults elit, nyblivna lamior och konverterade människor och det är dags för er att slå tillbak!. Staden Whatever kommer känna Zehirs hämnd och ni kommer vara den hämndens verktyg!

Mundo

Myrmidon
God45;n59313 said:
Man försöker nog främst bli en Lamia. För att dö suger.

Men bortom det tycker jag inte målen bör vara ett dugg materiella. Jag hade kört stenhårt på att utforska den religiösa övertygelsen som driver karaktärerna till att göra en massa hemska saker. Och inte på något tramsigt "Jag är 14 och ateist får mig att känna mig överlägsen andra människor" bullshit sätt. Det finns tro här, brinnande, tröstande, drivande tro. Vad är den baserad på? Vilka känslor skapar den?

Det andra temat är på vilka sätt medlemmarna i kulten fortfarande är människor. Vilken vänskap och kärlek finns inom kulten? Vad driver individerna? Hur skiljer de sig från varandra och hur förenas de? Hur kan de se sig själv i spegeln?

Så jag hade haft långa perioder av infiltration blandat med långa perioder där spelarna är med kulten. Perioderna borta från kulten och bland normala människor ska vara skrämmande, obehagliga och ensamma. Perioderna med kulten ska vara perioder av trygghet och tröst och gemenskap.
Givetvis kommer religiös övertygelse spela ganska fet roll.
Jag hade faktiskt en fundering på att sno lite av idén från "ghouls" i vampire och inte låta den enda inkörsporten till övernaturliga effekter vara att bli en lamia, utan om man får ett vinglas av riktigt lamia blod att dricka så kan man känna sig något coolare under en natt. Men samtidigt börjar man höra Gudinnans viskningar och röster. En av spelarna tänker också spela en discipel av lamia-kulten på den nivå att jag tänker låta denne plocka upp några av Daak-bönerna (speciellt blodmagierna) och konvertera dem till Lamia-böner.

Annars är tanken bra med att känna gemenskap i kulten (vilket de givetvis ska göra), men alla familjer ska vara lite dysfunktionella. Konflikt är ju basen för rollspel trots allt!

Mundo

Myrmidon
Nu fick jag en ny fundering efter att ha läst i min bok om Vandöda och nekromanti.
På sidan 71 diskuteras det olika förmågor som Thanata, nattens drottning, kan ge till sina följeslagare.
Exempel på effekter är Snärjande röst, Empatiskt insikt, etc.

Kravet är dock Quadosh 5 och tro 16. Hur översätter man detta till Eon IV?

Hikage

Veteran
Hade man inte kunnat kolla vad för botgöring som krävs vid en passande nivå avvisning och sätta det som krav?

Mundo

Myrmidon
Hikage;n59549 said:
Hade man inte kunnat kolla vad för botgöring som krävs vid en passande nivå avvisning och sätta det som krav?
Du menar att man ska göra anti-Daakiska saker och låta det vara antagnings-kraven?
Kan icke-lamior få dem eller gäller det endast för fullblodiga?

Hikage

Veteran
Jag tänkte mig som qadosh motsvarighet typ. Så för att ha motsvarande 5 i qadosh kanske man måste ha offrat en levande människa eller nått sånt.
Sen får ju kraven skilja sig från Daak men man kan ju ta inspiration iaf.

Fast samtidigt tycker jag man kunde husreglat in något med qadosh eftersom det är bra att ha ett värde på hur väl man står med sin gud.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Att spela vilket folkslag som helst funkar inte riktigt for om jag kommer ihag ratt sa KAN inte Tiraker bli Lamia pga nagonting som har med deras blod att gora (om jag inte misstar mig)

God45

#PrayersForBahakan
jensofsweden;n59955 said:
Att spela vilket folkslag som helst funkar inte riktigt for om jag kommer ihag ratt sa KAN inte Tiraker bli Lamia pga nagonting som har med deras blod att gora (om jag inte misstar mig)
Den här grejen? Precis här, det är en ploot hook som kan vara grunden för hela kampanjen. Ni vill göra något för att använda den där grejen med Tirakiernas blod och förvandla allihop till en ny sorts bättre Lamior och sedan använda dem till att erövra världen. Eller så vill ni baar bryta den där grejen. Eller så har ni upptäckt en Tiirak som blivit en Lamia och ni vill få reda på vad grejen med det är.

jensofsweden

Stjärnmagiker
God45;n59956 said:
Den här grejen? Precis här, det är en ploot hook som kan vara grunden för hela kampanjen. Ni vill göra något för att använda den där grejen med Tirakiernas blod och förvandla allihop till en ny sorts bättre Lamior och sedan använda dem till att erövra världen. Eller så vill ni bara bryta den där grejen. Eller så har ni upptäckt en Tirak som blivit en Lamia och ni vill få reda på vad grejen med det är.

DETTA LÅTER SJUKT INTRESSANT!

Mundo

Myrmidon
jensofsweden;n59955 said:
Detta stämmer, helt korrekt.
Tiraker är skyddade av sin gudinna mot demonologi och allmänt mörka magier eftersom de är utvalda av henne för att kriga mot just dessa.
Gruppen består av en Jahann, en kamorian och en pyar-alv. Inga tiraker så långt ögat når!