Nekromanti Lamia...påhittigt namn?

Berfa

Veteran
Tjena!

Har läst lite trådar om rippade namn direkt från vår värld och det är inget jag har nått emot.
Men jag tänkte ändå berätta att jag blev väldigt förvånad när jag fick reda på att Lamia var rippat.

Lamia var nämligen fruktad i det gamla rom och gamla grekland för att vara en kvinna som lockade till sig unga män för att sedan suga deras blod. Lamia sas vara Liliths lillasyster, Lilith i sin tur var Adams första fru som han ej blev nöjd med utan bytte ut mot Eva.

haha...jag tyckte iaf det var lite kul. =)

/Berfa

Jo. Och det finns en massa medeltida träsnitt på henne, med fyra ben, lejonkropp, fjäll ovh jag vet inte vad.
Även Games Workshop har använt namnet på vissa av sina vampyrer.

Inget nytt tyvär :gremwink:

Helmgast
Människa - påhittigt folk?

Hur bra är det egentligen att hästar kallas hästar och människor människor?

Marukusu

Hero
Om man nu ska hålla på och leta rippade grejer så kan jag ju avslöja att ön Formosa (Taiwan) ligger söder om Ebhron och är säte för kabalaordens Formulus-akademi. Ibland tycks Mundana ligga kusligt nära våran egen värld...

Kenzui

Warrior
hmm jag har lamia från WHFB till vampire counts=) som jag spelar med=) HA DET BRA!!! ps: jag hittar typ inget som inte är taget "här ifrån"

Berfa

Veteran
Re: Människa - påhittigt folk?

Jag vet inte om jag kanske missförstår ditt sätt att uttrycka sig men det låter nedsättande.
Som jag skrev i mitt första innlägg så har jag inget emot namnrippar. Jag blev bara ganska förvånad när jag såg att Lamia inte var egenpåhittat vilket jag trott sedan jag första gången läste om dom.

Så frågan om det är bra att hästar kallas hästar är för mig ganska klar: Ja det är bra!

Vissa namnrippar gillar jag dock inte, t.ex. kebap (eller hur det var, men det hör inte hit iaf eftersom den diskutionen finns längre ner), hade det däremot hetat kebab hade det kanske varit en annan sak... menmen...

MvH
//Berfa

HerrBjörn

Warrior
Det är väll bara bra att göra det likt vår egen värld..
Vår värld är så sabbad och kaos att den fungerar perfekt som
"lekplats" åt allehanda farliga och underliga ting som Eonvärlden
har manifesterat...

En annan sak är väll också att om man inte rippar mycket från vår egen värld... Vem ska man då rippa från?
Hitta på själv är väll ingen som gör längre? :gremconfused:

HerrBjörn

Warrior
Re: Människa - påhittigt folk

Varför skulle Hästar inte heta Hästar??
Det är ju bara vårat namn på dem..
Liksom vi kallar vitryssland för vitryssland när de själva kallar
det Belarus lr nått...
Hästarna lär ju troligtvis inte kalla varandra för hästar och
troligtvis inte oss för människor :gremcool:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vissa mytologiska och ockulta namnrippar kan man ju ta, men när ma ndäremot börjar ta en massa namn från vår värld som en måttligt bildad människa kan känna till (Lopnor, Formosa) blir det lite fånigt. Ungefär som Gondica, där man kan hitta de iranska Zagrosbergen mitt i spelvärlden.

Se Valine Anar

Veteran
Lamila låter väldigt lik Succubus i tillvägagång sätt, jag har för mig att nån av/alla Lilith´s döttrar kallades för Succubus, tycker att Lamila ska ha en manlig motsvarighet och inte bara "manlig succubus" motsvarigheten till en Succubus är en Incubus

MovinGalt

Warrior
Fast om min dvärg ska beställa en stor öl så säger han ju just: Jag vill beställa en öl, precis som vi som vill beställa öl (här i riktiga världen) skulle gjort.
Är inte det plagiat, om något?

Silver och guld är värdefullt, precis som här, man rider på hästar, man slåss med vapen, man pratar med varandra, de har två ögon, man andas luft, de gillar inte kapitalister, man badar för att bli ren, det finns en dygnscykel osv osv osv. Det finns en oändlig uppsjö med liknelser Eon/IRL om man bara vill se det. :gremgrin:
Sen att det blir fånigt med för banala saker är klart, men men.

/MovinGalt

Förresten, när vi ändå klankar.

Det finns en provins i Jargien med samma namn som Polgara(från David Eddings Sagan om Elenien och Mallorea)'s baroni.

Ceram

Hero
Erat?

Är det erat du snackar om?

Det är något speciellt med det namnet iallafall.
När jag var liten och aldrig hade läst en fantasybok eller spelat rollspel men hört talas om de båda och blivigt intresserad ritade jag en stor karta över en påhittad värld med riddare och så vidare. Ett av länderna hette just Erat. När jag en ganska kort tid senare läste Eddings samt spelade eon och såg kartan hittade jag Erat på dem båda. Lite förvånad blev jag...

/Ceram, plagierar i förväg...

Sankt Creigh

Warrior
Re: Människa - påhittigt folk?

Jag ser gärna att vi fortsätter att kalla hästar hästar och människor för människor. Det är alltid kul att ha något att relatera till.

Berfa

Veteran
Fast om min dvärg ska beställa en stor öl så säger han ju just: Jag vill beställa en öl, precis som vi som vill beställa öl (här i riktiga världen) skulle gjort.
Är inte det plagiat, om något?
Japp det är plagiat =)

Silver och guld är värdefullt, precis som här, man rider på hästar, man slåss med vapen, man pratar med varandra, de har två ögon, man andas luft, de gillar inte kapitalister, man badar för att bli ren, det finns en dygnscykel osv osv osv. Det finns en oändlig uppsjö med liknelser Eon/IRL om man bara vill se det.
Sen att det blir fånigt med för banala saker är klart, men men.
Frågan är egentligen om det heter så i mundana verkligen, när vi spelar (iaf i gruppen jag är med i) så talar vi iaf svenska =P... Vi talar inte Jargiska eller nått annat av mundanas språk, och vad säger egentligen att det heter så där?

Men det jag reagerade mest över med Lamia, som jag sagt tidigare, vara bara det att jag trodde att det var ett egenpåhittat namn eftersom jag aldrig hade hört det förut =P... men det verkar onekligen som om de flesta redan visste att det var ett taget namn då ingen har reagerat =)

//Berfa

nordan

Swordsman
Jag måste bara fråga... om Lamia var fruktad i det gamla grekland och rom, som tillbad mytologiska gudar i varsin tappning, hur kan då Lamia vara en varelse från judendomen/kristendomen?

Pendragon

Swashbuckler
Jag måste bara fråga... om Lamia var fruktad i det gamla grekland och rom, som tillbad mytologiska gudar i varsin tappning, hur kan då Lamia vara en varelse från judendomen/kristendomen?
Efterkonstruktion när Rom kristnades. Det finns massor med gamla hedniska myter och helgdagar som fått ett svepskäl för att firas av kristna. Lucia är en av dem.

/Joel