Nekromanti Lamia som blir lish....

AnVili

Warrior
Satt och funderade lite.....

Om en lamia skulle få för sig att bli lish vad skulle hända då? lägger man bara på lish egenskaperna? Behöver lamian fortfarande dricka blod? går det över huvud taget för en lamia att bli lish?

Vad tror/tycker ni?

Hjalle

Swashbuckler
Skulle kunna tänka mig något riktigt flummigt, som att lamian behöver dubbelt så mycket blod för att driva de nekrotropiska energierna. Och att det hela tär så mycket att lamian exploderar i en kaskad av gravid blåval, Anti-Darin Laser AB och melonglass så fort han går på krogen.

-Hjalle, var seriös när han tryckte på 'Svara', men sen dog alltihop.

Wictor

Warrior
Man kan inte både ha kakan och äta den SPOIL lamia

Jag skulle nog säga att det inte går alls. Jag skulle i alla fall inte spela på att det skulle gå att göra. Det känns ju som powergaming i allra högsta grad. Det är nog alldeles för många krafter som inte gillar varandra inblandade. Sen har lamiornas gudinna säkert satt nåt förhinder för lamiorna att kunna göra det.

Jaggernaut

Hero
Lamisch

Om en lamia skulle få för sig att bli lish vad skulle hända då? lägger man bara på lish egenskaperna? Behöver lamian fortfarande dricka blod? går det över huvud taget för en lamia att bli lish?

Jag är ytterst tveksam till ifall det skulle fungera men som det ser ut nu skulle jag nog tillåta det. Men eftersom vampyrerna skulle se denna varelse som en styggelse skulle lamisch* (fin hopslängning av orden eller hur :gremsmirk:) inte vara speciellt långlivad. Även andra mäktiga varelser skulle se denna "blandras" som ett hot mot deras egen säkerhet och det är inte omöjligt att någon av dem skulle agera heller.

Vad gäller regelbiten.

STY, TÅL, RÖR skulle jag bara applicera de befintliga värdena (dvs lamians värden).
SYN och HÖR skulle återgå till sina ursprungliga värden.
LUK skulle jag ta bort.
VÄR och AND skulla jag lägga till.

Bloddrickandet skulle jag låta vara kvar och troligtvis göra som Hjalle förslog, att varelsen behöver dubbelt så mycket blod inte att den sprängs på pubrundan :gremcrazy:

Solens skadliga effekt skulle jag också behålla.

Lamians läkeförmåga skulle gå över till lischen. Organen (som fortfarande fungerar för lamian) skulle dö vilket medför att lamisch inte kan få organskador.

Lamians misslyckade Chock- eller Dödsslag på fysiska skadorregel skulle jag också behålla.

Klätterförmågan likaså.

Vad beträffar lamians starka bindning till kroppen skulle jag använda mig av lischens istället (som jag tar upp i den här tråden) men göra den lite starkare.

Lamisch skulle liksom lischen kunna sova genom århundraden men den skulle bli väldigt försvagad, dock så går det att återfå sin forna styrka genom att konsumera stora mängder blod.

Slutligen skulle Nattens drottning skrika som en galning i lamisch huvud (egentligen blodet men men) och skulle lamisch inte komma på något effektivt sätt att förhindra detta skulle den snart bli fullständigt galen.

*Uppenbarligen går det inte att böja lamisch.

/Jaggernaut - vill också ha ett ord med i leken

Carnin

Veteran
Näpp, inte en chans att detta är möjligt enligt mig. Jag skulle aldrig i livet tillåta att en vandöd konverteras/kombineras med/till en annan vandöd, det rimmar inte rätt i mina öron. Vidare tycker jag som nämnt i ett annat av svaren att detta är oerhörd powergaming. Om man vill lägga sin kampanj på en enormt hög nivå så visst, man kan göra så här även om jag tycker att man kan göra det på betydligt hög-klassigare sätt (läs drakväktare, enbart lischer etc). Min kampanj ligger på en ganska jordnära nivå och jag skulle aldrig tillåta detta, punkt slut!

/Carnin - Näpp, aldrig i livet

AnVili

Warrior
powergaming, ja....

Visst är det powergaming på hög nivå men jag hade inte tänkt spela eller överhuvudtaget konstruera en sådan karaktär (just nu :gremtongue:). Jag ville mest veta om det gick att göra en sådan korsning.

Och om det är någon som ändå tycker att jag är en powergamer så hållar jag med för jag är det och jag står för det! Jag kan inte stå ut med att spela en karaktär som inte är bra till något alls hur kul är det?!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: powergaming, ja....

"Och om det är någon som ändå tycker att jag är en powergamer så hållar jag med för jag är det och jag står för det! Jag kan inte stå ut med att spela en karaktär som inte är bra till något alls hur kul är det?!"

Håller med dig! Givetvis ska man powergejma. Jag avskyr tråkiga grisodlarkampanjer där rollpersonerna är sämre än sämst och där det mest spännande man råkar ut för är en arg odalbonde som anser sig förorättad då han inte får gifta sig med rollpersonernas boskap.

Kör ditt race och skit i alla pretton. De är vanligtvis sextonåringar som precis lämnat koboldåldern och döljer sitt ursprung i någon sorts fanatisk friforms/grisodlar/pretto-attityd.

När man blir ett par år äldre kommer man på att rollspel är lika barnsligt oavsett vilket sätt man spelar det på, så då kan man lika gärna spela på det roliga sättet.

Och för att svara på din fråga; självklart kan man blanda odöda. Det är svinhäftigt. D&D kör med många sådana "templates". Vad sägs om illithilich ghost? En Mind Flayer som blivit en lich och sedan förvandlats till ett okroppsligt spöke?

- Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Övertrimmning

"Eon 1 var det mer stil pa."

Ja men spela det då och lipa inte när andra försöker använda sin egen fantasi istället för att tolka modulerna som absoluta regler.

- Vulf

nordan

Swordsman
Spoiler

Jag skulle nog låta lichegenskaperna "skriva över" lamiaegenskaperna. Kort och gott.

Dessutom är lich skitlöjligt jämfört med en necatorum lamia med hög quadosh, om en lamia nu vill bli så jekla bra bör han satsa på det ist.

/ Nordan

Jaggernaut

Hero
Re: Spoiler

Dessutom är lich skitlöjligt jämfört med en necatorum lamia med hög quadosh, om en lamia nu vill bli så jekla bra bör han satsa på det ist.

Instämmer och det är därför jag håller (höll) på att skriva något liknande till lischerna som jag gjorde till lamiorna. Så då både mina lamior och lischer har möjlighet att bli långt mäktigare än vad de officiella materialet tillåter kände jag mig bara tvungen att skriva något åt dödsgastarna också, detta baserat på deras Qadosh.

Den är fö klar men jag har inte riktigt kommit igång med lischernas förmågor, mest pga att jag är så in i helsikes lat.

/Jaggernaut - nekropat.

Carnin

Veteran
Re: powergaming, ja....

Jag menade inte att kritisera din spelstil. Jag försöker bara säga att jag aldrig skulle tillåta det. Givetvis får alla spela på sitt eget sätt, och ingen skall komma och säga något annat. Som jag nämnde tidigare så ligger min kampanj på en jordnära nivå (inte grisodling, men nästan), men detta behöver inte betyda att du också vill ha en jordnära kampanj. Gillar du epik och kännslan av att rädda världen och att detta ger dig maximal rollspelsupplevelse ska du självklart spela som du vill. Epik och drakdödande och rädda-världen-kampanjer tycker jag känns overkliga och jag spelar därför inte med sådana.

Jag tycker dock fortfarande att idén med att kombinera vandöda låter enormt ologisk om man tittar på hur de skapas, men du bestämmer ju själv om du vill tillåta det.

/Carnin

Svart_ohyra

Veteran

Jasså du? men se det såhär då. En lich kan ha alla nekrotropiska förmågor bunda till sig och är mycket skadetåligare än en lamia. dessutom är en lich oftast mycket uråldrig (visst lamia kan också va det men) och har kunskap inom både magins och svärdets vägar. en lich omger sig 'Alltid' med väldigt många vandöda ,ofta mycket mäktiga sånna som dödsväktare, belialer och skuggor och liknande.
vilket betyder tex att med den nekrotropiska förmågan förblinda så blir lamian förblinad och sen kan han fortsätta och skjuta lite blixtar eller så,varför inte en eldboll eller spärra in lamian i en skyddscirkel. men bara genom att lichen kan binda alla nekrotropiska förmågor till sig själv så ges han förmågan att vara en "ärkeäklig sak" att möta :gremsmirk:

visst en necathurom lamia(lr hur det stavas) kan inte ta skada av vanliga vapen, han skyddar 6 mot hugg,kross o stick, han tar bara halv skada av magi heliga föremål och eld. han har minus en t6 på vinit och lite plus i sty tål o rör. men maxet för sty tål o rör är om jag inte missminner mig minder än normalet för en lich.lr det kanske bara är sty. men det stora farliga saken med lamia det är att dom tar alvarliga skador(extra skador) vilket kan resultera i enormt hög trauma och smärta(som lamia får) en lich får som högst 10 i trauma på en 50 skada träff. och om huvet nu skulle flyga av så dör han inte ändå(läs nekrotropisk bindning) utan hugger av lamians huvud med dennes heliga svärd o lamian dör. men just fan,lamian ska fram först,förbi alla vandöda som lichen alltid går runt med och ska förbi alla magier och skit lichen kan kasta och förbi alla extremt farliga nekrotropiska förmågor

Men men..det är i mitt mundana ,där lichen är mäktigare än lamian. vem som helst kan bli lamia bara han är troende tillräkligt men endast ett fåtal mycket extremt skickliga nekromantiker kan bli lich

nordan

Swordsman
Se det såhär istället ;-)

En lich är inte mycket uråldrig i fallet där den just blivit lich, vilket var det aktuella.

Lichen är ensam och det krävs ofantliga resurser för att bygga upp den "armé av vandöda" du talar om.

Bara att bli lich kräver enorma forskningar, makikunnande osv. Att sen binda alla dessa nekrotropiska förmågor är en hel livstids forskningsprojekt.

Är man lamia kan man söka upp de religiösa lamiakulterna och genom att hänge sig åt att dyrka Tanatha får man så småningom alla förmågor automatiskt.

Lamian ingår dessutom i en mycket mäktig religiös kult med stora resurser och massvis med kompisar.

Nordan - Tycker licher är trökiga.

nordan

Swordsman
Jag skulle kunna tänka mig att den kan bli en Belial också, i en annan kropp. Om lamians kropp förstörs och anden kommer ut på andeplanet borde man väl kunna fånga in den som Belial i ett färskt lik? Naturligtvis skulle det röra sig om den ursprungliga människans själ och den nya skapelsen skulle inte ha något med lamior att göra...

Ingtar

Veteran

Svart_ohyra har faktiskt rätt i detta då Lischen är en utav de starkaste varelserna i Mundana men som sagt det är ju inte det lättaste att få tag i "böcker" om hur man blir en lisch.
Att ta böcker från den Jargiska inkvisationen eller en livsfarlig nekromatikers borg omringat med vandöda är ju inte så vidare roligt eller lätt(ganska omöjligt skulle jag säga).

En lisch som har levt i ca 3000år skulle säkerligen blåsa ihjäl 20 lamior utan problem....
En lamia kan nog inte mäta sig i ålder med en lisch då de flesta lamiorna har en liknande effekt som alvernas förbannelse men visst de kan ju lägga sig i dvala i ca15år lite då och då. Men en lisch kan lägga sig i dvala och vila i århundraden....och han har inga problem med tidensgång.

Ganska intressant men lischen är ju bara sååå mycket mäktigare än lamian.

Svart_ohyra

Veteran
Lite OT

En lich är inte mycket uråldrig i fallet där den just blivit lich, vilket var det aktuella.

Lichen är ensam och det krävs ofantliga resurser för att bygga upp den "armé av vandöda" du talar om.

Bara att bli lich kräver enorma forskningar, makikunnande osv. Att sen binda alla dessa nekrotropiska förmågor är en hel livstids forskningsprojekt.

Är man lamia kan man söka upp de religiösa lamiakulterna och genom att hänge sig åt att dyrka Tanatha får man så småningom alla förmågor automatiskt.

Lamian ingår dessutom i en mycket mäktig religiös kult med stora resurser och massvis med kompisar.
okej om vi pratar om en helt nyskapar lich och en helt nyskapad lamia så kickar lichen ändå but med lamian för lichen tål mycket mer med stryk.

det jag försökte säga var att licher är enormt mycket mer elistiska än lamior.vilken som helst kan bli lamia bara man e tillräkligt troende men det än närmast omöjligt att bli lich.

dessutom en nyskapad lamia,vad kan den ha i qadosh? 4 högst? skulle inte tro att deras mänskliga tjänare får mer.
dessutom är det endast dom mest urgamla och hängivna som har sisådär 20 i qadosh.
Men visst efter väldigt många år av blodsugande o cermonier och hängivelse till mörkrets gudinna så visst då har dom 25 i qadosg o får massa "farliga" saker.

Men efter samma tid så har lichen utforskat dom flesta nekrotropiska förmågorna själv och har förmodligen en liten egen elitisk kult och sin privata "ta-över-saker" arme.
och väldigt fina vänner han med.

Svart_ohyra- Tycker licher är grymma

DarkMystic

Swordsman
Det har du faktiskt rätt i Nordan. Men frågan är om själen behåller några förmågor ändå. Många har med själva själen så all psykiska prylar skulle nog följa med.