Nekromanti Laminering, whiteboards och plastfickor

Storuggla

Champion
Jag leker med tanken att ta en plastficka och när det är dags att rita upp en karta eller något dylikt så kan jag köra ner ett rutnät eller horder av hexagoner och rita in vad jag vill med vattenlöslig penna och sedan sudda ut med en trasa när jag är klar. Med andra ord får jag en karta som jag kan använda om och om igen och utan att behäva sudda eller slösa papper som en galning.
Det skulle nog fungera med en whiteboardtavla, men jag tror att de kostar mer än en plastficka. Ett laminerat papper vore ballt, men jag skulle inte kunna skriva ut kartor och stoppa in dem i plastfickan. Plastfickan skulle alltså ge variation. I teorin.
Har någon prövat detta eller något liknande? Vad tror ni, skulle det funka?

Storuggla, kartfreak av stora magnituder

Pom

Swashbuckler
I en grupp jag var med i för länge sedan hade vi ett rutpapper instoppat i plastficka och skissade terräng med whiteboardpenna på. Det funkade bra för taktiska skisser när det skulle ställas upp figurer.

Zire

Swashbuckler
Jag har testat, både med plastfickor och whiteboardtavlor. Tyvärr är det bara fantasy miljöer jag har testat i, och den största nackdelen är att det blir ganska fult. Det finns inga inspirerande OH-pennor, och typ bara i standardfärgerna.

Att skriva på whiteboardtavla ger om möjligt ännu mer nackdel, då måste man rita bakgrunden till kartan, vilket blir ännu fulare.

Näe, jag lämnade den idén, framför allt då jag senare övertygades av Krille att strategier lämpligtvis lämnas utanför striden.

- Zire

Gordeg

Hero
Jag testade faktiskt detta när jag var nybörjare. Ett rutat papper följde med i någon av de gamla Drakar&Demoner-boxarna tillsammans med tipset om plastficka och vattenlöslig penna. Jag använde det i början men som total rookie hade jag ingen koll på om det var bra eller dåligt jämfört med något annat. Sedan föll metoden i glömska av någon anledning. Men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Gordeg

MrG

Swashbuckler
Har samma erfarnehet, DoD v2 (eller om det var i expert), tog de kartorna i plastfickor och använde overheadpennor (vattenlösliga) och tennfiguer. Men det gick över, mest för att det blev för visuellt tror jag. Praktsikt, men för oss kändes det som för mycket brädspel... eller så var det för mycket bök, tror vi släpte det ungefär när vi höll på med segmentsystemet i Mutant 2 (som det verkar som jag var ensam om att uppskatta), och stridsadminsitarationen tog över hela spelandet.

Idéen tror jag fortfarande är sund, i lagom utsträckning :gremlaugh:
Inte länge sedan jag lyfte ner min whiteboard och använde, eller för den delen använde settlers för kartprovisorium...

Vi använder vår lilla whiteboard ganska mycket. Det är sällan en SL ritar upp kartor, men därimot så är den utmärkt till att skissa upp strider. Helt enkelt lite lättare att sudda ut och flytta runt sig på. Sen använder vi aldrig rutnät, det är nått med det som gör spel så otroligt statiskt i min mening.

Nightowl

Champion
Gammal metod använd i mitt urgamla spelgäng, fast vi klistrade bokplast på en inrutad bit pappkartong istället. Då kunde man ju inte byta karta så den fick man skissa upp. Efter ett tag blev den så skitig att den inte gicka att torka ren, men den var så pass billig att det gjorde inget.

Erik

Saxifrage

Hero
Whiteboard

Små whiteboards kan man köpa på Ikea för en spottstyver. Det sagt, så tror jag att kartritande på whiteboard blir fruktansvärt oinspirerande...

thark

Hero
Re: Whiteboard

Tja, jag tycker att det är himla praktiskt faktiskt (då har vi en rejäl whiteboard i föreningslokalen, klassrums-dito sågad på mitten, i princip). Ska man t ex visa hur en symbol ser ut behöver man inte riva ut papper, skicka runt och hålla på - man kan kliva upp, kladda på tavlan och sen kan alla se samtidigt (och så länge det inte blir utrymmesbrist kan man låta det stå kvar utan att folk ska behöva rota i sina papper igen när de behöver friska upp sina minnen).

Lika så utmärkt när man behöver illustrera layouten på ett ställe, dvs eliminera frågor som "jamen, hur långt är det egentligen från dörren till skrivbordet? stod papperskorgen till vänster eller höger om bokhyllan, och går den att nå från stolen? vadå går inte, jag trodde sängen var vänd mot fönstret?" osv. Givetvis används den inte hela tiden; när det räcker att beskriva en plats är det smidigare att göra det, men en bild säger som bekant tusen ord och en snabbskiss kan besvara många frågor som man annars behövt ta en och en.

Det finns många fler användningsområden, om än inget jag kommer på konkreta exempel nu - det är helt enkelt ett hiskans praktiskt redskap.

Arfert

Facit
på den tiden (in the dim and distant past) rollspel var lika med DUNGEONCRAWL så körde vi med ett rutnät ritat på en vit platta, med en glasskiva monterad ovanpå... då kunde man lätt sudda ut det man ritat. på den tiden använde vi tennfigurar också, så rutnätet var i en skala som passade. Kartorna i dom gamla AD&D-modulerna var - som de flesta känner till - ju ritade på rutnät.

Saxifrage

Hero
Re: Whiteboard

Ja, det låter ju faktiskt väldigt praktiskt. Jag antar att jag fick lite trista vibbar av konsultfirma-stuk med whiteboard och en massa magnetpluppar... men som masskommunikations-media låter det ju väldigt praktiskt. I praktiken lär ju alternativet vara vitt papper och blyerts, inte mycket roligare.

Själv drömmer jag mig tillbaka till tiden då man kunde bygga labyrinter av Prins Augusts gips-väggar, konstfullt målade i grått och mossa... där snackar vi åskådliggörande!

Foggmock

Myrmidon
När jag spelar Warmachine använder jag laminerade stat-kort. Man behöver anteckna skada och pågående effekter för de olika enheterna, och alla enheter har ett eget kort. Hade antagligen funkat lika bra med Deck-protectors eller som vissa kör med, vanliga samlarkortsplastfickor ala hockeykort. Du vet, nio fickor på ett A4 i plast som man kan ha i en pärm.

Enkelt att sudda, snyggt och praktiskt. Visst fan funkar det.

Foggmock - filur

Johan K

Gammal & dryg
Jo, jag skulle vilja säga att det skulle fuunka..
Gjorde nått liknande när jag kluddade nån grej i skolan.. Funkade riktigt bra måste jag säga.
Dock så fäörderar jag nog att kludda på ett laminerat papper...

Olle Linge

Snigel
Jag använder plastfickor till en del grejer. Typ rollformulär och anteckningar för SLPs. Jag tycker att det fungerar mycket bra. Till kartor tycker jag oftast att white board är bätte, men så har jag redan en. Det beror nog lite på om det är en karta man förväntar sig behöva igen. I så fall lär ju plastficka vara bättre.

Vi har just skrivit ut karta över Creation (Exalted) I A1 format och köpt en A1 plastfick till den, mycket bra grejer. Fungerar perfekt som underlägg, bra att ha och stämning så att säga.
Plus att det då funkar att markera på den med en penna. "Nej, nej, där straffar Luna er, förintar den häääääär delen av världen" och..sånt.