Här kommer att förslag för att göra Lamiors bloddrickande lite mer detaljerat:
Lamior använder ju inte utmattningstabellen (eftersom att de är odöda och således inte får utmattning), så jag har skapat en regel som använder denna tabell.
Beräkna UK enligt normala regler för lamian. Sedan gäller följande:
För varje timme som går, får Lamian ett kryss i utmattningskolumnen, för att symbolisera "förlust av blod". Jag kallar de här nya kryssen för blodpoäng. Lamian kan återställa dessa poäng genom att dricka blod från andra varelser. För besjälade varelser återställs en blodspoäng per orsakad blodförlust. För obesjälade varelser krävs 3 blodförlust för 1 blodpoäng. En blodpoäng/blodförlust är precis som innan en "jungfru".
Om lamian vilar på en bädd jord från något starkt nekrotropiskt område får hon bara ett kryss blodpoäng var annan timme.
Modifikationen som normalt appliceras på förflyttning skall här appliceras på alla lamians grundegenskaper. Om någon grundegenskap skulle nå noll så dör lamian.
Fördelar:
1. Detta simulerar olika blodsbehov hos lamior: Iofs har de flesta lamior väldigt hög tål och således 10 kolumner. Men om de har mindre än 10 kolumner så kommer de att drabbas av bristen snabbare.
2. Enkelt räknesystem. Man slipper göra en helt ny anteckning.
3. Kumulativ förlust. En lamia som varit utan blod i tre dygn måste dricka blodet för alla tre dygnen. Tidigare räckte det att dricka för det innevarande dygnet.
Nackdelar:
En utmattningskolumn krävs. Men hittills har det funnits på alla SLP-formulär jag stött på.
Sen finns ytterligare en fördel: Stridskonsttekniker.
Om lamian besitter någon stridskonst, där fokus, kraftfokus, bärsärk eller tungt anfall ingår (som ger utmattning), så kan man låta användandet av dem drabba lamian (som i annat fall hade kunnat fokusera hej vilt).
Mitt förslag här är att man låter lamian ta 3 blodpoäng för fokus och kraftfokus (6 om båda används samtidigt), och 1 för tungt anfall. För bärsärk kan man ge lamian en poäng per rond (eventuellt lite mindre).
Frivilligt tillägg: Minskad regeneration som följd av blodförlust.
Normalt helar en lamia 5 poäng trauma och smärta per rond. Om man vill kan man låta denna regeneration minska i takt med modifikationen på grundegenskaperna. Om lamian varit utan blod så pass att den har -3 i modifikation, regenererar den bara 2 poäng trauma/smärta per rond. Naturligtvis kan den här regenerationen inte bli negativ, utan om lamian har -5 i modifikation kan den inte längre hela skador av typen trauma/smärta.
Jag snickrar också på ett alternativ där lamian får blodpoäng för varje gång den regenererar på detta vis. På så vis skulle lamian få ett större behov av blod om den under dagen regenererat trauma/smärta. Jag har dock inte hittat någon bra balans i den idén än (om man får en blodpoäng varje gång man regenererar 5 T/S, blir man tämligen sårbar(för en lamia, dvs.))
Kommentarer?
Lamior använder ju inte utmattningstabellen (eftersom att de är odöda och således inte får utmattning), så jag har skapat en regel som använder denna tabell.
Beräkna UK enligt normala regler för lamian. Sedan gäller följande:
För varje timme som går, får Lamian ett kryss i utmattningskolumnen, för att symbolisera "förlust av blod". Jag kallar de här nya kryssen för blodpoäng. Lamian kan återställa dessa poäng genom att dricka blod från andra varelser. För besjälade varelser återställs en blodspoäng per orsakad blodförlust. För obesjälade varelser krävs 3 blodförlust för 1 blodpoäng. En blodpoäng/blodförlust är precis som innan en "jungfru".
Om lamian vilar på en bädd jord från något starkt nekrotropiskt område får hon bara ett kryss blodpoäng var annan timme.
Modifikationen som normalt appliceras på förflyttning skall här appliceras på alla lamians grundegenskaper. Om någon grundegenskap skulle nå noll så dör lamian.
Fördelar:
1. Detta simulerar olika blodsbehov hos lamior: Iofs har de flesta lamior väldigt hög tål och således 10 kolumner. Men om de har mindre än 10 kolumner så kommer de att drabbas av bristen snabbare.
2. Enkelt räknesystem. Man slipper göra en helt ny anteckning.
3. Kumulativ förlust. En lamia som varit utan blod i tre dygn måste dricka blodet för alla tre dygnen. Tidigare räckte det att dricka för det innevarande dygnet.
Nackdelar:
En utmattningskolumn krävs. Men hittills har det funnits på alla SLP-formulär jag stött på.
Sen finns ytterligare en fördel: Stridskonsttekniker.
Om lamian besitter någon stridskonst, där fokus, kraftfokus, bärsärk eller tungt anfall ingår (som ger utmattning), så kan man låta användandet av dem drabba lamian (som i annat fall hade kunnat fokusera hej vilt).
Mitt förslag här är att man låter lamian ta 3 blodpoäng för fokus och kraftfokus (6 om båda används samtidigt), och 1 för tungt anfall. För bärsärk kan man ge lamian en poäng per rond (eventuellt lite mindre).
Frivilligt tillägg: Minskad regeneration som följd av blodförlust.
Normalt helar en lamia 5 poäng trauma och smärta per rond. Om man vill kan man låta denna regeneration minska i takt med modifikationen på grundegenskaperna. Om lamian varit utan blod så pass att den har -3 i modifikation, regenererar den bara 2 poäng trauma/smärta per rond. Naturligtvis kan den här regenerationen inte bli negativ, utan om lamian har -5 i modifikation kan den inte längre hela skador av typen trauma/smärta.
Jag snickrar också på ett alternativ där lamian får blodpoäng för varje gång den regenererar på detta vis. På så vis skulle lamian få ett större behov av blod om den under dagen regenererat trauma/smärta. Jag har dock inte hittat någon bra balans i den idén än (om man får en blodpoäng varje gång man regenererar 5 T/S, blir man tämligen sårbar(för en lamia, dvs.))
Kommentarer?