Nekromanti Lamior och solljus

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Eons vampyrer, eller lamior, har den "traditionella" svagheten att de blir till bränd aska om de utsätts för solljus. Men denna bräcklighet kommer inte från den faktiska mytologin, utan från filmatiseringar från filmhistoriens början. Vampyrer var förvisso nattaktiva, men att de skull bli brända av solen är nåt som kommit senare med filmvärlden. I boken och dessutom filmen 'Dracula' från 1992 går denne själv runt på Londons gator som en vanlig man i fullt dagsljus! Även om det nämns att vampyrer främst är nattlevande varelser.

Till saken då: För länge sedan spelade jag ett äventyr där en adelsman i hemlighet var en lamia och där sällskapet red ut på jakt - mitt på dagen, om det var en gråmulen, molnig dag. Varav denne inte hade några problem alls med solbrännan, en förklaring gavs senare att lamior klarar av solljuset om de nyss har druckit blod. Hur pass legitimt är detta? Man måste nog också förhålla sig till White Wolf's spelserie om Vampire: Masquerade & Requiem när det kommer till Eons variant. En viss distans torde vara rimligast. För nuvarande regler säger väl att lamior direkt börjar ta skada om de utsätts för solande? Det kan dock bli lite problematiskt om man då skulle spela en själv, i White Wolf's Vampire så spelar man[vi] mest i modern tid, med extremt kraftig urbanisering, megastäder, motell, kloaker, hotell, bilar, flyg, hus och båtar att gömma sig i överallt - vilket inte riktigt är fallet med Mundana. Då skulle några andra regler om solljus kanske kunna komma till skott? Som att om man spenderar en viss mängd av sitt druckna blod så kan man stå emot solljuset - men hur ska dessa regler utformas?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Tycket att vampyrer som brinner i solljus är ganska töntigt, hellre då att dom kan röra sig på dagen men inte har sina krafter.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
obak;n52371 said:
Tycket att vampyrer som brinner i solljus är ganska töntigt, hellre då att dom kan röra sig på dagen men inte har sina krafter.
Ja, det tillkom ju i en rad filmer(olika versioner) från mellan åren 1920-1970 typ. Bättre då att man istället blir svagare, men ändå kan röra sig ute, även om man blir "ganska super" av att spela en lamiakaraktär så finns det också andra icke-traditionella "raser" som kan vara minst lika bra(Spela som bergstroll?). Så varför ska man då bestraffas med solljus?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Spelade i en grupp där vi alla var Lamior för ett flertal år sedan och vi löste det genom att husregla det till att Lamiors skinn endast bränns av direkt solljus. Detta betydde att våra karaktärer kunde röra sig utomhus under dagtid så länge de antingen befann sig i skuggan eller att deras hud var täckt. Som extraregel var alla Lamiors stats halverade under dagtid också, vilket jag tror var en direkt inspiration från Dracula då jag tror att det stod att han kunde vandra omkring på dagen men att han var mycket svagare då en på natten.

Som sagt, inga officiella regler men iaf lite förslag på hur man kan lösa kruxet med att vara lamia på dagtid :)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
jensofsweden;n52379 said:
Spelade i en grupp där vi alla var Lamior för ett flertal år sedan och vi löste det genom att husregla det till att Lamiors skinn endast bränns av direkt solljus. Detta betydde att våra karaktärer kunde röra sig utomhus under dagtid så länge de antingen befann sig i skuggan eller att deras hud var täckt. Som extraregel var alla Lamiors stats halverade under dagtid också, vilket jag tror var en direkt inspiration från Dracula då jag tror att det stod att han kunde vandra omkring på dagen men att han var mycket svagare då en på natten.

Som sagt, inga officiella regler men iaf lite förslag på hur man kan lösa kruxet med att vara lamia på dagtid :)
Så om det är deprimerande gråmulet tar lamiorna ingen skada alls? https://christineisisimiut.files.wordpress.com/2011/07/img_1339.jpg
I Vampire:Masquerade kan ju vampyrerna vara uppe dagtid[men då skyddade inomhus], men är försvagad[minskning av dice-poolen] och måste slå nåt slag för att hålla sig vaken om de inte står upp. Dessutom har de svårt att vakna om de väl har somnat dagtid, om de misslyckas med sina vakna-slag kan de i princip bli ihjälslagna av sin motståndare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle gett Eon IVs lamiakult en enkel religiös ceremoni som skyddar mot solljus; detta hade låtit dem behålla den färgstarka svagheten, men samtidigt i någon mån röra sig bland människor. Eventuellt skulle ceremonins magnitud kunna vara en direkt funktion av hur många decennier gammal lamian är.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Ymir;n52382 said:
Jag skulle gett Eon IVs lamiakult en enkel religiös ceremoni som skyddar mot solljus; detta hade låtit dem behålla den färgstarka svagheten, men samtidigt i någon mån röra sig bland människor. Eventuellt skulle ceremonins magnitud kunna vara en direkt funktion av hur många decennier gammal lamian är.
Hur länge skulle den där ceremonins effekt sitta i? Ett par timmar? Dessutom tillhör inte alla lamior Thanata eller avhopparna i Västlandet, finns också oberoende lamior för ex. nekrokulterna. Som under skapelseprocessen inte torteras ihjäl eller riktar trohetseder till vampyrgudinnan. Utan helt enkelt begår självmord under ritualen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Vampire: the dark ages ger dig samma problem med att det är svårare att röra sig eller vara en del av samhället. Men kompensationen är att det är mycket lättare att komma undan med att mörda folk eller ibland terrorisera hela byar utan att någon annan märker det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag skulle lätt fimpa idén om att de inte klarar solljus. I vampire passar det deras lore för Gud har straffat dem med en förbannelse av episka mått.

I Eon är detta inte fallet. Jag skulle låta dem vara svagare på dagtiden, typ förbjuda flera av deras övernaturliga förmågor och halvera de fysiska förmågorna.
 

SnabelMats

Veteran
Joined
19 Jul 2009
Messages
13
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det är sant som vissa skriver att den tidiga versionen av vampyrer inte hade någon svaghet mot solljus. Däremot var det även så att deras blodtörst var mycket starkare än så den ofta avbildas idag, och båda tolkningarna har faktiskt sina poänger, åtminstone ur ett rollspelsperspektiv. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det är svårt att göra intressanta karaktärer av vampyrer om de bara är blodstörstiga bestar, särskilt om du vill spela med andra rollpersoner som inte är vampyrer. På samma gång känner jag att vampyrism ska vara en förbannelse. Ett straff lika mycket som en gåva. Tar du bort solljuseffekten, då är det inte riktigt vampyrer längre. Vill du ändå ta bort den föreslår jag att du kompenserar med att lägga till någon annan last för vampyrerna/lamiorna. De ska inte leva en lycklig existens. De är monster.[/FONT]
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
SnabelMats;n52726 said:
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det är sant som vissa skriver att den tidiga versionen av vampyrer inte hade någon svaghet mot solljus. Däremot var det även så att deras blodtörst var mycket starkare än så den ofta avbildas idag, och båda tolkningarna har faktiskt sina poänger, åtminstone ur ett rollspelsperspektiv. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det är svårt att göra intressanta karaktärer av vampyrer om de bara är blodstörstiga bestar, särskilt om du vill spela med andra rollpersoner som inte är vampyrer. På samma gång känner jag att vampyrism ska vara en förbannelse. Ett straff lika mycket som en gåva. Tar du bort solljuseffekten, då är det inte riktigt vampyrer längre. Vill du ändå ta bort den föreslår jag att du kompenserar med att lägga till någon annan last för vampyrerna/lamiorna. De ska inte leva en lycklig existens. De är monster.[/FONT]
Behöver inte nödvändigtvis vara ett straff. Finns andra "magiska varelser" som befolkar Mundana och andra världar som inte har någon jättenackdel kopplade till sig. De här med lycklig existens och monsterigheter kan nog ifrågsättas. Människor är inte så trevliga som det påstås
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Mundo;n52694 said:
Jag skulle lätt fimpa idén om att de inte klarar solljus. I vampire passar det deras lore för Gud har straffat dem med en förbannelse av episka mått.

I Eon är detta inte fallet. Jag skulle låta dem vara svagare på dagtiden, typ förbjuda flera av deras övernaturliga förmågor och halvera de fysiska förmågorna.
Som att de inte kan klättra på väggarna dagtid? För att heliotropin har någon typ av negativ åverkan på förmågan som bäst funkar nattetid, eller när det inte är soligt glassväder ute? Vilket ger mig en idé om att lamiorna kan vara skototropiska/selentropiska/astrotropiska varelser[+ nekrotropin], medan människor och dylikt främst är biotropiska & heliotropiska. Växter är också det[fotosyntesen], vilket behöver solen för att bönderna ska kunna skörda. Vilket också inspirerar mig till den här tråden om samorismen där Dibuk beskrivs som månvandraren. Kopplingar till lamiorna där och samorismen sollysande gudar?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Bezant;n52744 said:
Som att de inte kan klättra på väggarna dagtid? För att heliotropin har någon typ av negativ åverkan på förmågan som bäst funkar nattetid, eller när det inte är soligt glassväder ute? Vilket ger mig en idé om att lamiorna kan vara skototropiska/selentropiska/astrotropiska varelser[+ nekrotropin], medan människor och dylikt främst är biotropiska & heliotropiska. Växter är också det[fotosyntesen], vilket behöver solen för att bönderna ska kunna skörda. Vilket också inspirerar mig till den här tråden om samorismen där Dibuk beskrivs som månvandraren. Kopplingar till lamiorna där och samorismen sollysande gudar?
Jo, det var faktiskt ungefär exakt så jag tänkte. Gör dem till nekrotropi+mörker/måne/skugg varelser, vilket inte dödar dem i solljus men försvagar dem genom att stjäla de flesta av deras övernaturliga förmågor. För övrigt hatar jag att man inte kan kommentera inlägg längre :(
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Mundo;n52749 said:
Jo, det var faktiskt ungefär exakt så jag tänkte. Gör dem till nekrotropi+mörker/måne/skugg varelser, vilket inte dödar dem i solljus men försvagar dem genom att stjäla de flesta av deras övernaturliga förmågor. För övrigt hatar jag att man inte kan kommentera inlägg längre :(

Också hur jag löst det; de är något försvagade i solljus, men är riktigt jäkla badass i nattens mörker.
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Jag gillar den tolkning som eon har på Lamior i deras värld. De har blivit förbannade av solguden och kan därför inte vistas i solen. Står ganska utförligt om hela detta i legender och hemligheter har jag för mig. Gillar även att det är en direkt religiös varelse som är skapad av en gudinnas blod. Påminner lite om en vampyrs bekännelse (hela serien) vilket är väldigt tilltalande. Ger också extra karaktär till de Lamior som inte tjänar sin gudinna att de kan höra hennes röst i sitt blod. Skapar en intressant konflikt inom dem då de inte kan vara hela utan att känna sin gudinna. Samtidigt har de varit människor och kan ha en annan vilja men man måste kämpa mot sitt inre för att kunna leva det liv man vill och inte bara mot sin blodstörst. Detta gör det svårare att rollspela en Lamia men som sagt gör de dem säregna för eon på ett sätt som är mycket tilltalande. samtidigt var ju nackdelstabellen den roligaste i eon 3 då det gav begrännsnigar till karaktären vilket satte mer färg på denna. Med Lamior har man redan en hel dös inbyggda nackdelar vilket gör de så mycket mer intressanta :)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Koftan;n58853 said:
Jag gillar den tolkning som eon har på Lamior i deras värld. De har blivit förbannade av solguden och kan därför inte vistas i solen. Står ganska utförligt om hela detta i legender och hemligheter har jag för mig. Gillar även att det är en direkt religiös varelse som är skapad av en gudinnas blod. Påminner lite om en vampyrs bekännelse (hela serien) vilket är väldigt tilltalande. Ger också extra karaktär till de Lamior som inte tjänar sin gudinna att de kan höra hennes röst i sitt blod. Skapar en intressant konflikt inom dem då de inte kan vara hela utan att känna sin gudinna. Samtidigt har de varit människor och kan ha en annan vilja men man måste kämpa mot sitt inre för att kunna leva det liv man vill och inte bara mot sin blodstörst. Detta gör det svårare att rollspela en Lamia men som sagt gör de dem säregna för eon på ett sätt som är mycket tilltalande. samtidigt var ju nackdelstabellen den roligaste i eon 3 då det gav begrännsnigar till karaktären vilket satte mer färg på denna. Med Lamior har man redan en hel dös inbyggda nackdelar vilket gör de så mycket mer intressanta :)
Men det där är taget från bibeln indirekt(med fiktiva inslag], som kommit med under de första vampyrfilmerna under 1900-talet. Där vampyrer och Dracula har skapats med hjälp av helvetet och därför inte tål kors eller guds solljus. Blir extra svårt att spela lamia i Mundana, går an i moderna world of darkness där man har storstäder, urbanisering överallt och tåg, bilar och kloaker.
 

Koftan

Veteran
Joined
20 Dec 2014
Messages
26
Bezant;n58858 said:
Men det där är taget från bibeln indirekt(med fiktiva inslag], som kommit med under de första vampyrfilmerna under 1900-talet. Där vampyrer och Dracula har skapats med hjälp av helvetet och därför inte tål kors eller guds solljus. Blir extra svårt att spela lamia i Mundana, går an i moderna world of darkness där man har storstäder, urbanisering överallt och tåg, bilar och kloaker.

Det är ju därför Lamior främst existerar i Damarien och den där underjordsstaden. Sen är kors och liknande efektlösa på Lamior. Det är inte ens någon av de idag existerande solgudarna som förbannat lamiorna utan en av de gamla gudarna. Måstedet vara lätt att vara lamia??? Med de fördelar som finns kan de ju bli näst intill odödliga. Necaturum Som är den sämsta av de tre odrarna är ju nästan oberörda av solljus och kan inte bli dödade med annat än magiska vapen... Med tanke på hur mäktiga man valt att göra vampyrerna behöver de de svagheter de har fått. Som sagt det är kul med nackdelar ;-)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Koftan;n58861 said:
Det är ju därför Lamior främst existerar i Damarien och den där underjordsstaden. Sen är kors och liknande efektlösa på Lamior. Det är inte ens någon av de idag existerande solgudarna som förbannat lamiorna utan en av de gamla gudarna. Måstedet vara lätt att vara lamia??? Med de fördelar som finns kan de ju bli näst intill odödliga. Necaturum Som är den sämsta av de tre odrarna är ju nästan oberörda av solljus och kan inte bli dödade med annat än magiska vapen... Med tanke på hur mäktiga man valt att göra vampyrerna behöver de de svagheter de har fått. Som sagt det är kul med nackdelar ;-)
Skapa någon helt annan nackdel? Kan köpa att dom blir svagare om de är ute mitt på dagen - för de är ju främst nattaktiva djur. Katter vill mest bara ligga och sova under dagen.
 

Mattias H

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
42
Jag förstår mig inte på utgångspunkten att en varelse (i detta fall Lahmior/vampyrer) borde fungera på ett annat sätt därför att (din) uppfattning om att varelsen EGENTLIGEN inte var på samma sätt från början utan inspirerats av mer modern fiktion.

Jag utgår från att spelskaparna helt enkelt gillar den version de valt att ha med.

Om du vill ha en annan version så är det helt okej, det är bara att modifiera.

Det jag försöker säga är:
1. Jag har svårt för besserwissande (jobba på din egen dåliga självkänsla istället för att ifrågasätta andras "felaktiga" tankegångar).
2. Det är kul med diskussioner om alternativa/kreativa lösningar.
 
Top