Nekromanti Lancelot VS Rävspel - Western

solvebring

Superhero
Tänkte på det här med Western. Det är så att jag just står för att köpa ett gammalt Western från Lancelot Games tiden. Då kom jag att tänka på att Western idag ligger hos Rävspel.
Någon som då kan säga hur stor skillnad det är på spelen, och det speciellt regel- och systemtekniskt sett.

Kan man t.ex. ta Western från Lancelot, slå upp ett av Western-äventyren i Fenix och spela det?
Eller är Western då och nu för olika idag, och i så fall: Vad är olika, kan någon säga det på rak arm... Går det t.ex. att modda själv så att det blir möjligt?

Storuggla

Champion
Enkel fråga vars svar säger dig vilken av utgåvorna du vill ha: Gillar du onödigt komplicerade regler och väldigt trög strid? I sådana fall, köp den gamla utgåvan. Gillar du att det går snabbare än så, köp Rävspels. :gremwink:
But seriously, den senaste utgåvan är överlägsen på ala sätt och om du köper boxen (eller var det skärmen?) så får du konversionsregler så att du kan använda gamla äventyr om du nu skulle gilla sådant.

Storuggla, stetson!

solvebring

Superhero
Okej, då vet jag hur det ligger till. Dock kommer jag fortfarande att köpa den gamla versionen eftersom jag både spelar och halvhjärtat samlar på lite rollspel. Så, även om jag kanske bara kommer att spela gamla Western ett par få gånger så är det ändå kul att få äga, läsa och testspela Lancelots gamla utgåva. Det är kult kort sagt, så det känns trånande att ta sig en titt på det i alla fall.

Arfert

Facit
Det är ju samma personer som gjort båda varianterna... Anders Gillbring gav ut Western under Lancelots varumärke (även om jag inte känner till den exakta affärsuppgörelsen). Western 2 är helt enkelt en uppdatering/revidering av Western 1. Men såvitt jag förstår så har Gillbring hela tiden haft rättigheterna till spelet.

Organ

Out of time, out of mind
Jag håller med Ugglan. Jag äger båda utgåvorna av spelet och det skulle mycket till för att jag skulle spela den första utgåvan om jag kunde välja den andra. Hur kompatibla grejor till de olika versionerna är med varandra har jag dock ingen aning om.

/Anders

Krille

Super Moderator
Flyttad tråd!

Den här tråden låg en gång i tiden på rollspelsforumet. Det gör den inte längre. Den passar mycket bättre här.

solvebring

Superhero
Okej. Det var läsvärd fakta, hade faktiskt ingen aning om att just Gillbring var samme man som fixade det åt Lancelot också.
Tack för upplysningen, det klarnar upp lite kring spelets historia för mig nu.

solvebring

Superhero
Okej, kan ni inte ta upp de märkbara skillnaderna då?
Det vore verkligen intressant att höra.
T.ex. vad är det som gör striden i det nya såpass kvickare än i det första osv?

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inte möjlighet att kolla upp de exakta skillnadena men en grej som jag suckade av lättnad över att de tagit bort var den första utgåvans snabbhetstabell. Det var ett riktigt härke att hålla reda på vem som agerade när och i vilken ordning i förhållande till varandra, med ett system 5 sekundersspelrundor som i sin tur var uppdelade i mindre enheter (20 stycken) som var och en var 0.25 sekunder långa. I tvåan har man istället ett värde, vapensnabbhet, som avgör hur många gånger du får agera per spelrunda, samt hur snabbt du gör det. Den med högst värde agerar först, och tiotalet av det värdet anger antalet handlingar per runda. Detta värde ändras med omständigheterna och kan gå både upp och ner. Det finns ett värde till som påverkar; stridsvana. Detta är precis vad det låter som och är ett mått på hur kall du är i en stridsituation och om du kan använda alla dina förmågor fullt ut. Man kan ju vara både hur snabb och pricksäker som helst men alltför spattig och nervös för att trots det vara till någon nytta när det smäller till på riktigt.

/Anders

Vill man veta mer om rollspelet Westerns tidigaste historia kan man gå in under Wild Cards under Western på www.rollspel.com och där välja Artiklar - i den lista som då dyker upp finns Historien bakom Western;-)

För att få konverteringsregler till den senaste Lancelot Games utgåvan går man återigen in under Western på www.rollspel.com men väljer denna gång Presentation/Om spelet. Där finns konverteringsregler.

/a & t

solvebring

Superhero
Hur långt sträcker sig dessa konverteringsregler?
Är det främst för att göra om äventyr, eller om jag nu skulle använda dem, kan jag konvertera det nödvändigaste så att L-utgåvan blir nog så lik R-utgåvan, speciellt t.ex. vad det gäller strid och det som verkar vara de stora ändringarna idag?

hmm, inser att ett problem kan vara att de går åt andra hållet - hur man konverterar lancelot western till rävspels western;-) Men de ger ändå en fingervisning om förändringarna;-)

/tove

solvebring

Superhero
Okej, nå jag väntar på boxen och skall se vad man kanske kan göra. Eller så väntar jag till nästa rollspelskinköp och tar mig an Rävspels Western eller så. Men tack för hjälpen i alla fall, det var vänligt.

Organ

Out of time, out of mind
Nu menar jag inte med mitt omdöme i mitt tidigare inlägg nedan att den första utgåvan skulle vara ospelbar eller så, absolut inte, jag har haft mycket kul med den. Däremot är den i mina ögon lite väl krånglig. Så jag skulle säga så här; om du bara vill ha spelet eller bara läsa det så kan du gott och väl skaffa den första. Om du däremot tänker skaffa det även för att spela så rekomenderar jag att du istället siktar in dig på den andra.

/Andra

solvebring

Superhero
Okej. Jo jag skall se. Jag skall läsa det först och avgöra den saken senare. Märker jag att jag tycker det känns för omständigt för att att vära värt att spela alls så kommer jag nog vända mig till den senare utgåvan. Dock brukar inte något rollspel vara allaför omständigt för att man inte skall spela alls. Jag kommer säkert att spela det, speciellt om man kan komma på några smarta moddningar för de saker som är lite jobbiga. Det ordnar sig nog...