Nekromanti Land of the Dead

Jaggernaut

Hero
Huga!!

Cool grej.

Råd till alla, pröva den avancerade versionen. Den gör det lättare att skilja på zombies och människor.

/Jaggernaut - numera mörkrädd

Rising

Vila i frid
Den är okej. [kanske spoilers]

Först: Den senaste zombieprogramvaran är väl ändå den här: http://www.hardcorepawn.com/zombie4/.

Sedan: Jag tyckte LotD var väldigt "Romero'sk". Det är samhällskommentarerna och de politiska ironiserandet som står i fokus; svårt att veta vilka som egentligen är värst - zombierna eller människorna. Det finns ett par scener som är härligt cyniska och wtf-iga, så man kan avfyra en del råa garv mellan varven, men i grund och botten tyckte jag ändå att:

1. De snabba zombier vi är vana vid från remaken av Dawn of the Dead gav den filmen en nerv som dessa långsamma zombier helt saknar. Dessa börjar däremot utveckla en intelligens och använder till och med vapen och tillhyggen mot slutet... Jag vet inte, det kändes inte lika ägigt.

2. Det värsta med epidemier är hur de blossar upp och förstör den vardagliga trygghet vi alla nutidsmänniskor tar för given - därför blir det enkelt att relatera till skräcken. Den här filmen utspelas dock i en värld där zombierna redan tagit över och stämningen påminner mer om Flykten från New York. Det är liksom mer Sci Fi än skräck.

3. Den var rätt lam. Särskilt scenerna där man ska tycka synd om zombierna och relatera till dem kändes pudas. Det blev lite för mycket "titta, King Kong gråter"-stämning över det hela. Fuck sånt, jag vill ha mina zombier helt djävla krongo.

rks

Warrior
En rysning som i "nu blev jag rädd". Filmen hade en hel del bra effekter (eller: nya sätt att döda/äta folk på) men scenografiskt, effektmässigt etc. var filmen inget nyskapade underverk. Manus var heller inte det bäste jag tagit del av men funkade väl.

rks

Warrior
Re: Den är okej. [kanske spoilers]

Håller med om de snabba zombierna kontra de långsamma zombierna. De i Land of the Dead hade en SMIdighet/DEXterity på 1-5, medan zombierna i 28 days later var normalrörliga. Gillade de senare betydligt bättre än de här.

Rosen

Myrmidon

medan zombierna i 28 days later var normalrörliga

Var det inte remaken av Dawn of the Dead det handlade om? (-:
Fast visst, en snabb titt på 28DL gör det rätt tydligt vart remake-skaparna fick idén från.

Själv tillhör jag dock minoriteten som envisas med att The Infected inte är zombies; de lever ju.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Dessa börjar däremot utveckla en intelligens och använder till och med vapen och tillhyggen mot slutet...
Den här filmen utspelas dock i en värld där zombierna redan tagit över och stämningen påminner mer om Flykten från New York. Det är liksom mer Sci Fi än skräck.

Har inte sett Land ännu, men båda de här grejorna är väl konsekvenser av att den ska vara en "fortsättning" på Day of the Dead. Där fanns det också bara kvar en massa stönande döingar i städerna, och zombien Bub kommer ihåg hur man använder en pistol i slutet.

--
Åke

Rising

Vila i frid

Själv tillhör jag dock minoriteten som envisas med att The Infected inte är zombies; de lever ju.
Du har Insignia på din sida. Vi käbblade en hel del om det här i vrållådan för ett tag sedan. Inte blev det bättre av kryptiska uttalanden från regissören i stil med "vi ska göra en zombiefilm - utan zombies" - betyder det att de är zombies (det är ju en zombiefilm) fast utan traditionella "zombies", eller att det är en traditionell "zombiefilm" fast utan zombies? Och hur är det med de riktiga zombierna egentligen - de verkliga zombierna sägs ju dels vara döda som åter kommer till liv (i ett religiöst perspektiv), men också människor som temporärt försätts i ett dödlikt tillstånd och som sedan förlorar sin vilja och personlighet när tillståndet försvinner (det vetenskapliga perspektivet)? 28 dagar senare visar folk som förlorar sin vilja och tankekraft, men som absolut inte dör och återuppstår.

Å så har man förstås, eftersom det är tal om film, ytterligare ett perspektiv - det stilistiska. Filmzombies återuppstår inte bara, de kan också sprida sin zombiesmitta vidare - till skillnad från voodoons zombier. Det gör att inte ens Braindeads zombier är "zombier" ur ett ortodoxt voodoo-perspektiv, men väl ur det perspektiv som ser till genrekonventionerna

Och där någonstans så blir det för krångligt för mig och jag väljer att slå ut med armarna istället och säga att de både är och inte är zombier. Å så i klassiskt Risingsk anda så argumenterar jag för det som alla andra är mot.

Förresten: (Nu försöker jag styra det här inlägget mot något intressant) nu när zombierna börjat röra på sig i hög hastighet, tror inte ni att nästa steg blir att de fortsätter springa mot en, även om man skjuter dem i huvudet? Liksom, det känns lite lamt tycker jag att zombies ska vara så enkla att döda. Det vore mycket otäckare om man liksom sprang i en korridor, jagad av tjugotals zombier och bara "fan! fan!" sköt dem djävlarna i huvudet utan att det påverkade dem ett skit, och liksom valde att träffa dem i knäskålarna och smalbenen istället, så att de föll ihop och saktade ner gänget bakom dem som hela tiden tryckte på och klev över den djäveln man nyss skjutit på.

Det tycker jag skulle bli mycket läbbigare.

rks

Warrior
Hör dör zombier/infected? Döden klär henne...

I 28 days later dog de om man sköt dem i huvudet/rejält på kroppen. I Dawn of the Dead så var det huvudskott som krävdes och i Land of the Dead samma sak där. MEN det finns en scen i LotD där en zombie förlorar kroppen och huvudet fortsätter agera (visar ansiktsuttryck etc.) och här passerar väl storyn vetenskap och går in på religion/magi. Jag gillar nog mest 28 days later-"zombierna".

Samtidigt är det en cross-over till den gamla filmen Döden klär henne - där "evigt unga" förvandlade sig med ett "odödlighetselixir", fick zombieliknande kroppsfunktioner (huvuden kan leva utan kropp, med skadad kropp etc.) och de hade kvar sina mentala kapaciteter. Måste man MALA deras huvudet för att de ska dö eller vad? :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Den är okej.

"...nu när zombierna börjat röra på sig i hög hastighet, tror inte ni att nästa steg blir att de fortsätter springa mot en, även om man skjuter dem i huvudet? Liksom, det känns lite lamt tycker jag att zombies ska vara så enkla att döda."
Något jag själv reagerat på är om det inte gjorts några zombiefilmer i den värld som zombiefilmen utspelar sig i? När mina spelare kör zombierollspel så vet dem automatiskt att man ska skjuta dem i huvudet och de får bita sig i läppen och spela dumma och våpaktiga för att inte metaspela och ta ner zombisarna direkt med ett head shot..

Vilken lam individ har inte sett en zombiefilm och vet att man kan ta ut dem genom att pricka skrället i skallen? Nu finns det förvisso andra exempel på zombier i splatterfilmer som Braindead där ett huvud mer eller mindre inte spelar någon roll..

Själv tror jag på intelligenta zombier, kanske lite Alienintelligenta (fast det förekommer väl i Night of the Living Dead redan)? Eller inte direkt märkbara zombier som är intelligenta.. Kanske har bildat samfund och i hemlighet för mänskligheten förser sig med det livsnärande blodet.... öööh, som vampyrer.. Äh, det var inget!

Saken är den att zombier är zombier.. Försöker man ändra dem för mycket blir det bara lamt eller går över till något annat och därför är inte genren så föränderlig.. Ta 28 Dagar Senare där man sade "Shit, kolla in den här filmen.." - "Vad är det med den då?" - "Zombierna springer!", som om det vore världens påhitt..

Jag tänkte mig okroppsliga zombier, men det är ju detsamma som spöken.. Man skulle kunna tänka sig zombier som styrs av en zombieboss och inte dör förrän bossen gör det.. Så att alla fungerar som en entitet, med zombiebossen som "hjärna" (och alla vet ju vad som händer om man skjuter en zombie i hjärnan? :gremtongue:)..

Vi kanske får Frankensteinzombier i framtiden, där någon som förlorat en del av kroppen kan ta en likdel och foga ihop med sin egen kropp? Vi kanske får zombier med ett delat medvetande? En ond och en god sida... ööh, som en varulv. Äh, nu skiter jag i det här!

/Han som tycker voodoozombier är den tråkigaste varianten (av en annars rätt tråkig genre)

Krille

Super Moderator
Skövde Matfestival

"När mina spelare kör zombierollspel så vet dem automatiskt att man ska skjuta dem i huvudet och de får bita sig i läppen och spela dumma och våpaktiga för att inte metaspela och ta ner zombisarna direkt med ett head shot.."

De borde titta på All Flesh Must Be Eaten. Det innehåller nämligen en hel liten Zombie Construction Kit: ett litet system där man pusslar ihop olika egenskaper till en zombie. Vill du ha en mullvadszombie som förökar sig genom att infektera begravda offer och som dödas genom skott i ryggraden? Visst, inga problem. Vill du ha en zombie som exploderar om man skjuter på den? Tja, den går också. Vill du ha en smart zombie? Sure thing, babe!

Efter att ha pusslat ihop alla egenskaperna så har du a) en zombie, och b) en visare om hur tuffa rollpersoner som behövs för att överleva dem - en stund.

Dessutom så har du valt hur man har ihjäl dem och hur de sprider infektionen vidare. Och du behöver inte nämna dessa båda egenskaper till dina spelare.

I äventyret Skövde Matfestival (dess namne inträffar för övrigt nu till helgen, så törs ni så är ni välkomna till Skövde då) så var zombierna en trestegsraket: zombierna smittade första gången genom matfestivalen och taskigt hemkört, och blev då vrålhungriga mobbar som rörde sig mot allt som inte var infekterat och åt upp det - lite som dem i 28 dagar senare. Då kunde man ha ihjäl dem lite hur som helst. Nästa steg var då de började ruttna sönder, då de fortsatte att masa sig framåt men mycket långsammare. Då var de döda på riktigt, så då var man tvungen att mosa ryggraden. Hjärnan innehåller inget viktigt längre, så den kan de mosa bäst de vill. Och de som de dödade i första steget reste på sig igen. Tredje steget var att de förmultnade till en stor läbbig gelatinblob. Då var det bästa sättet att ha ihjäl dem att bränna dem eller frysa ner dem.

Spelarna överlevde inte längre än till stadie två. Först var de livrädda för den där rasande mobben som ylade fram som hjärnlösa fotbollshuliganer. Då var det antalet som skrämde dem. Sedan hade de barrikaderat sig, och då kom stadie två, det obevekliga långsamma hasandet, och det funkade inte att skjuta på dem hejvilt längre. Nånstans där så dog de, allihop, så de hann inte se stadie tre.

Åjustdet, spelarna gjorde sig själva som rollpersoner, fast lite häftigare, så all kunskap och all utrustning som de själva hade fick även deras rollpersoner hantera. Det var riktigt skoj, eftersom en av spelarna är hemvärnsman och har en AK4 och ett par pistoler i vapenskåpet - och alltså hade hans rollperson också det.

Poängen är i alla fall att de självutnämnda zombie-experterna som hade fem högskolepoäng Romerokunskap snarast var mer utsatta än de andra, då de hade en massa förutfattade meningar om zombies. Och när zombiesarna plötsligt ändrade beteende... då var skräckstämningen på topp!

Rosen

Myrmidon
Två zombies är fler än en hjärna

"tror inte ni att nästa steg blir att de fortsätter springa mot en, även om man skjuter dem i huvudet? Liksom, det känns lite lamt tycker jag att zombies ska vara så enkla att döda."
Något jag själv reagerat på är om det inte gjorts några zombiefilmer i den värld som zombiefilmen utspelar sig i?

Svaret på båda spörsmålen: Return of the Living Dead.
Dess utgångspunkt är att Night dito var baserad på verkliga händelser, fast Romero hade varit tvungen att ändra vissa detaljer för att inte få myndigheterna på halsen (som att zombiefieringen berodde på en experimentell militär nervgas).
När zombierna sedan börjar lufsa igen märker hjältarna snabbt att det där med ett skott i huvudet bara var en filmisk plot device - egentligen måste man hacka de levande döda i småbitar för att få stopp på dem, och ska man "döda" dem måste man bränna upp kroppen el dyl.

...vilket inte är någon bra idé, för då släpps nervgasen ut med röken. (-:

--
Åke

Tyckte att det var mest det var billig "hoppa till eftersom jag blev överraskad" skräck... men men tyckte att filmen var helt ok. Inte den bästa i "Dead" serien precis men är inte en dålig film... den var bara rätt så "slät" tycker jag...

Smyg springande zombies?

Tyckte att de här zombierna verkade ganska snabba dom med, eller möjligtvist så var människorna väldigt långsamma... Jag menar det såg ut som att människorna sprang och zombierna gick snabbt... ändå så kom många zombies ifatt människorna :gremtongue: Fast zombierna kanske sprang när publiken inte såg? :gremlaugh:

Gillar nog definetivt den gående zombien framför den springande... orginalet utav Dawn of the dead piskar remaken, även om remaken är bra. Sedan så var Shaun of the dead också grymt bra, och där använde de ju också gående zombies...

Men ja, håller med om att det är definetivt mer spännande och mer skrämmande att se samhället förfalla än att se det efter förfallet. Helst ska zombie historier börja i stora städer med mycket människor :gremgrin:

Tyckte också att zombierna inte såg särskilt förruttnade ut... tycker att de borde se superruttna ut eftersom de har vandrat runt i regn, snö, stormar e.t.c i flera år... De borde väl egentligen se lite värre ut?

Anser förövrigt att de borde göra film/tv-serie utav "The walking dead" http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/det...ks&n=507846

GRYMT bra zombie serie...

Rosen

Myrmidon
Re: Smyg springande zombies?

det såg ut som att människorna sprang och zombierna gick snabbt... ändå så kom många zombies ifatt människorna Fast zombierna kanske sprang när publiken inte såg?

Förflyttning á la Friday the 13th -- om du springer, och Jason promenerar bakom dig, så ökar inte avståndet mellan dig och honom. (-:

tycker att de borde se superruttna ut eftersom de har vandrat runt i regn, snö, stormar e.t.c i flera år... De borde väl egentligen se lite värre ut?

Cineastisk förruttnelse. De borde vara skelett inom ett par månader, fast då blir det ju inte samma sak.
(Jason igen; Tommy Jarvis gräver upp honom efter typ fem år, och där ligger han och blir käkad av maskar. Hur länge har de tuggat på honom egentligen?)

Egentligen borde också zombier ha rätt uppsvällda ben när allt blod rinner ner dit...

--
Åke

Re: Smyg springande zombies?

Förflyttning á la Friday the 13th -- om du springer, och Jason promenerar bakom dig, så ökar inte avståndet mellan dig och honom.

Aha, så Jason var en Zombie alltså? :gremwink:

Cineastisk förruttnelse. De borde vara skelett inom ett par månader, fast då blir det ju inte samma sak.

Sant, MEN de nämner också i Day of the dead att de har kommit på att Zombies ruttnar saktare av någon anledning än vanliga lik. Det är bara det att zombierna i land of the dead verkar nästan mindre ruttna än zombierna i Day of the dead... så såvida florida (det är där Day of the dead utspelar sig) blev "zombiefierat" tidigt eller Day utspelar sig efter tidsperioden som Land of the dead utspelar sig så borde ju Land of the dead zombierna se mycket ruttnare ut?

Egentligen borde också zombier ha rätt uppsvällda ben när allt blod rinner ner dit...

Förmodligen sant... Det finns säkert hur många sådana fel som helst i zombie filmer...

EchonCique

Hero

Har inte sett Land ännu, men båda de här grejorna är väl konsekvenser av att den ska vara en "fortsättning" på Day of the Dead. Där fanns det också bara kvar en massa stönande döingar i städerna, och zombien Bub kommer ihåg hur man använder en pistol i slutet.
Dessutom hyser han känslor för sin 'fader' som tränat upp honom. Bub blir ju rasande vansinnig och går på hämningslös jakt när han upptäcker sin döda 'fader'. Helt hysteriskt roligt slut i den filmen :gremsmile:.