Nekromanti Landet Fhewra...

Celledor

Hero
Har lagt upp en förhandstitt + karta på ett land i mitt rollspelsprojekt Mhagonarha på hemsidan för spelet.

Skulle vilja ha lite feedback på det som finns just nu samt lite strukturen på hur landet presenteras.

Är det något mera rent fakta mässigt (vet att detta tagits upp förut så det är inte så viktigt) som man bör ha med, hur beskriver man landskap på ett bra sätt eller räcker det med att säga att det för det mesta är ängar med kullar och berg samt stora skogar här och där (låter lite tråkigt)?

Finns det nått bra sätt att beskriva en östeuropeisk dialekt (hur den låter) likt rumänska eller liknande (det är åt det håller språket Fhewreiska ska vara)? Tycker att det ser lite enkelt ut att bara hänvisa till existerande språk.

Skulle även vilja veta vilken känsla ni får av landet och religionen prästerskapet (något specifikt som kan vara bra att veta). Hänvisa gärna till nått verkligt land eller område.

Allt ligger på hemsidan...

Taranis

Veteran
Skulle vilja ha lite feedback på det som finns just nu samt lite strukturen på hur landet presenteras.
Mitt förstaintryck på landspresentationen och dess struktur är positiv. Snyggt uppställt och lättorienterat.

Är det något mera rent fakta mässigt som man bör ha med
Ren fakta har du mer än nog av. Det hela beror väl dock på hur ingående du vill ha förklaringen av landet. Texten gav en bra överblick av landet och duger för Internet, men ska du slänga in det i en bok kan du exempelvis ha med lite mer historia, politiska intriger och så vidare...

Skulle även vilja veta vilken känsla ni får av landet och religionen prästerskapet (något specifikt som kan vara bra att veta). Hänvisa gärna till nått verkligt land eller område.
Ganska klassisk fantasy. Landets "speciella" tro på döden ger dock en bra tvist som jag tycker du ska arbeta vidare på.

Och sist ett generellt råd: Arbeta igenom texten bättre så kommer kvalitén på rollspelet att öka rejält. Nu förekommer det vissa fel- och särskrivningar som är ganska besvärliga (bland annat alla flodnamn).

Celledor

Hero
Texten gav en bra överblick av landet och duger för Internet, men ska du slänga in det i en bok kan du exempelvis ha med lite mer historia, politiska intriger och så vidare...
Låter bra, var något sådant jag siktade på. Allt mera detaljer om landet och resen av världen Mhagonarha kommer allt eftersom då jag får tid (de mesta tiden för rollspelsskapande går till VEUS just nu). Historia finns, men just nu bara på en världs omfattande skala, men intriger och politik är något som är kul att skriva och det ska jag försöka att lägga ganska stor vikt på då det gör det enklare att snabbt skapa mindre äventyr och kampanjer.

Ganska klassisk fantasy. Landets "speciella" tro på döden ger dock en bra tvist som jag tycker du ska arbeta vidare på.
Trevligt, försöker att ge varje land en egen liten tvist så att det inte bara blir ännu ett land som finns för att det ska finnas.

Zadrith

Hero
Jag vet att det inte var det här du frågade om men jag blev förtjust i luftskeppet så jag tänkte fråga dig om du funderat på hur de ska fungera. Jag tänkte exempelvis på det faktum att det hade roder och vad skulle de i så fall användas till.

Jag vet att det är fantasy och man inte behöver ha en förklaring till allt men det vore ändå kul att höra om du har någon psevdovetenskaplig förklaring.

Celledor

Hero
Kul att du gillade luftskeppet (gjort det själv i 3ds studio max) då det är en stor del av rollspelet (allt är uppbyggt av en massa svävande öar).

Mellan rodren så sitter det faktiskt en stor propeller som ger framfart (syns dock inte i denna bild) samt att luftströmmarna från seglen vinklars med hjälp av rodren. Andra skepps typer av t.ex. Propellrar på båda sidorna för att styra skeppet.

Propellrarna styrs av mekanismer inuti skeppet (kanske av stakars troll som står runt "ankarspel?" och sliter för några koppar)

Hur väl allt detta egentligen skulle fungera är en annan sak, men som sagt det är fantasy men det är idén.

Har laggt upp lite andra koncept bilder på skeppen på hemsidan...