Nekromanti Landet fortsätter brinna (om diegetiska mekaniker)

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Bra tråd!
Jag använder ungefär samma procedur som 2097 men är mer lös i kanten när det gäller taktiker. Istället brukar jag, inspirerad av TOR, försöka tänka på hur mycket tålamod motparten har. Typ: Vid två missade övertalningsförsök/taktiker har rollpersonerna sumpat sin chans.

Men det jag egentligen ville säga är att i min mening är de första stegen både enklast och bäst:
???När rollpersonerna frågar en slp om något, kommer slpn berätta vad den vet och hjälpa till så mycket den kan OM DET INTE FINNS EN TYDLIG ANLEDNING ATT VÄGRA.

???????Jag tror jag läste denna princip först i Dogs, och den har gjort mitt spelledande av sociala scener 4x bättre. Innan dess var mitt tänkande så dominerat av att det fanns en massa övertalningsfärdigheter på formuläret och att slper därför måste vara fundamentalt ohjälpsamma. Typ som dörrar som inte öppnas annat än på 1-på-6. För att inte tala om alla fruktansvärda försök att kodifiera "social strid". Du vill veta var kapten Rötägg sitter fängslade? Jag kommer aldrig berätta, om du inte tillintetgör mitt själv först. En Garde!
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Tre solar;n337394 said:
Bra tråd!
Jag använder ungefär samma procedur som 2097 men är mer lös i kanten när det gäller taktiker. Istället brukar jag, inspirerad av TOR, försöka tänka på hur mycket tålamod motparten har. Typ: Vid två missade övertalningsförsök/taktiker har rollpersonerna sumpat sin chans.

Men det jag egentligen ville säga är att i min mening är de första stegen både enklast och bäst:
???När rollpersonerna frågar en slp om något, kommer slpn berätta vad den vet och hjälpa till så mycket den kan OM DET INTE FINNS EN TYDLIG ANLEDNING ATT VÄGRA.

???????Jag tror jag läste denna princip först i Dogs, och den har gjort mitt spelledande av sociala scener 4x bättre. Innan dess var mitt tänkande så dominerat av att det fanns en massa övertalningsfärdigheter på formuläret och att slper därför måste vara fundamentalt ohjälpsamma. Typ som dörrar som inte öppnas annat än på 1-på-6. För att inte tala om alla fruktansvärda försök att kodifiera "social strid". Du vill veta var kapten Rötägg sitter fängslade? Jag kommer aldrig berätta, om du inte tillintetgör mitt själv först. En Garde!
Om man inte är simulationistiskt lagd kan man ju istället låta tärningsslaget avgöra ifall SLP:n är hjälpsam eller inte. Alltså, värdet på min "influence other" förmåga avgör inte hur bra jag är på att övertala någon, utan hur ofta folk är hjälpsamma mot mig. Lite fortune-in-the-beginning/middle tänk. Jag kan gilla det om resten av spelet också är uppbyggt så.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
APM;n337398 said:
Alltså, värdet på min "influence other" förmåga avgör inte hur bra jag är på att övertala någon, utan hur ofta folk är hjälpsamma mot mig.
Har funderat lite i dom här banorna, att det kan bli lite som en reaction roll, att det avgör spelledarpersonens grundinställning men sen tar samtalet över. Fortune in the beginning precis som du skriver. En femte väg!
 
Top