Winchester
Veteran
Ja! Ytterligare en inkarnation av den oändliga historien!
Vad är en landmate i rena regeltermer? Rent tekniskt får jag det till att det som behövs egentligen är: a) pansarvärden; b) förflyttningsförmåga; c) STY-modifikation och d) "tillbehörssystem", i stil med cybertech. Vapen skulle också kunna vara en idé, men detta är inte nödvändigt.
Utöver detta har vi "fluff"-data, som fysiska mått och vikter. Dessa är inte helt väsentliga, men bra att ha så SL slipper höfta om RP kommer genom dörrn eller om han trillar genom golvet.
Nåväl, återstår bara att avgöra vad som är vettiga storheter på data - vi vill inte ha för mesiga landmates, eller spelbalansförstörande dito. Eller hur? (Somliga skulle nog räkna alla landmates som spelbalansförstörare, men dessa individer kan låta bli att använda dem, så vi andra får ha vårt lilla roliga i fred...)
Min Avalanche-bok är för tillfället på rymmen, men jag vill minnas att den hade begränsad förflyttningsförmåga (max gående), pansar tungt nog att tåla minst 12,7 mm (eftersom man var beroende av pansarskotten för att kunna slå ut den), och så hade den tunga vapen. (En eldkastare, en tung ksp, och en granatspruta, vill jag minnas).
Efter att ha kollat igenom Masamune Shirows gallerier anser jag mig ha rätten att tycka den där konstruktionen var rätt mesig....
För mig är en Landmate ett sett att öka mobiliteten - inte sänka den. Om pansaret är för tungt för att behålla rörligheten, så minskar man pansaret. Shirow-designerna hade bara pansar över huvudet, bröstkorgen och låren, med visst pansar över armarna. Resten var visst då skyddat, men av maskineriet i landmaten, och ett mycket lättare pansar, En landmate håller samma hastighet som sin bärare - modifierat för skala. Med andra ord så om en landmate har dubbelt så långa ben, rör den sig dubbelt så fort. (vanligen håller sig dock Shirow till 1,5x för dimensionerna).
Shirows design leder också till en lite speciell situation, där man ärligt kan säga att rustningen's styrka inte beror på bäraren, eftersom armarna är servostyrda. Landmaten har därför fast styrka. Jag räknar med att en stridslandmate av det slag som användes i Appleseed har en styrka på ungefär 28-32.
Inbyggda system är relativt enkla i och med att vi har dem som cybertech redan - den enda skillnaden blir priset, och att de inte blir permanent inkopplade.
När jag tittar i träfftabellen får jag en idé om att flytta om lite, så att träffresultaten för benen blir alternerande mellan vänster och höger - bara för att kunna säga att "slå om resultaten 31-72; 61-100 respektive 21-58 för att se vilket av pilotens träffområden som drabbats".
En typisk Shirow-landmate ser ut ungefär så här:
Förflyttning: x 1,5
STY: 28
Pansar: 8 (armar, ben, rygg); 10 (lår); 12 (bröstkorg). (+2 pansar för ben och baksida p g a intern konstruktion)
Tillbehör: Radio, bildförsärkare, IR-syn, extra ögon, extra öron,
Vapen: 2 x Slag, 1 x Spark
Skadekolumner: 12 (Skada införs direkt, utan extraskador)
SP
Vad är en landmate i rena regeltermer? Rent tekniskt får jag det till att det som behövs egentligen är: a) pansarvärden; b) förflyttningsförmåga; c) STY-modifikation och d) "tillbehörssystem", i stil med cybertech. Vapen skulle också kunna vara en idé, men detta är inte nödvändigt.
Utöver detta har vi "fluff"-data, som fysiska mått och vikter. Dessa är inte helt väsentliga, men bra att ha så SL slipper höfta om RP kommer genom dörrn eller om han trillar genom golvet.
Nåväl, återstår bara att avgöra vad som är vettiga storheter på data - vi vill inte ha för mesiga landmates, eller spelbalansförstörande dito. Eller hur? (Somliga skulle nog räkna alla landmates som spelbalansförstörare, men dessa individer kan låta bli att använda dem, så vi andra får ha vårt lilla roliga i fred...)
Min Avalanche-bok är för tillfället på rymmen, men jag vill minnas att den hade begränsad förflyttningsförmåga (max gående), pansar tungt nog att tåla minst 12,7 mm (eftersom man var beroende av pansarskotten för att kunna slå ut den), och så hade den tunga vapen. (En eldkastare, en tung ksp, och en granatspruta, vill jag minnas).
Efter att ha kollat igenom Masamune Shirows gallerier anser jag mig ha rätten att tycka den där konstruktionen var rätt mesig....
För mig är en Landmate ett sett att öka mobiliteten - inte sänka den. Om pansaret är för tungt för att behålla rörligheten, så minskar man pansaret. Shirow-designerna hade bara pansar över huvudet, bröstkorgen och låren, med visst pansar över armarna. Resten var visst då skyddat, men av maskineriet i landmaten, och ett mycket lättare pansar, En landmate håller samma hastighet som sin bärare - modifierat för skala. Med andra ord så om en landmate har dubbelt så långa ben, rör den sig dubbelt så fort. (vanligen håller sig dock Shirow till 1,5x för dimensionerna).
Shirows design leder också till en lite speciell situation, där man ärligt kan säga att rustningen's styrka inte beror på bäraren, eftersom armarna är servostyrda. Landmaten har därför fast styrka. Jag räknar med att en stridslandmate av det slag som användes i Appleseed har en styrka på ungefär 28-32.
Inbyggda system är relativt enkla i och med att vi har dem som cybertech redan - den enda skillnaden blir priset, och att de inte blir permanent inkopplade.
När jag tittar i träfftabellen får jag en idé om att flytta om lite, så att träffresultaten för benen blir alternerande mellan vänster och höger - bara för att kunna säga att "slå om resultaten 31-72; 61-100 respektive 21-58 för att se vilket av pilotens träffområden som drabbats".
En typisk Shirow-landmate ser ut ungefär så här:
Förflyttning: x 1,5
STY: 28
Pansar: 8 (armar, ben, rygg); 10 (lår); 12 (bröstkorg). (+2 pansar för ben och baksida p g a intern konstruktion)
Tillbehör: Radio, bildförsärkare, IR-syn, extra ögon, extra öron,
Vapen: 2 x Slag, 1 x Spark
Skadekolumner: 12 (Skada införs direkt, utan extraskador)
SP