Nekromanti Lans vs Lansfråga.

Zäta

Veteran
Kan någon förklara för mig varför en stridlans har samma styk-krav + kostar mindre men gör mer skada än en riddarlans? (Samt har bättre SI och högre brytvärde?)

/Zäta

Douggie

Warrior
Vet inte...
Det kanske är en fråga om prestige?
Ett par dieseljeans är inte de stryktåligaste som finns, men många köper dem ändå.

Douggie

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kan någon förklara för mig varför en stridlans har samma styk-krav + kostar mindre men gör mer skada än en riddarlans? (Samt har bättre SI och högre brytvärde?)<p><hr></blockquote><p>Med tanke på att en lans i grund och botten är ett spjut så är det inte säkert att man räknat in skadan från framåt skridandet... eller nått.

/Honken - Bara en teori.

Krille

Super Moderator
"Kan någon förklara för mig varför en stridlans har samma styk-krav + kostar mindre men gör mer skada än en riddarlans? (Samt har bättre SI och högre brytvärde?)"

Riddarlansen är mojjen som riddarna använder på tornerspel. Den är designad för att gå sönder innan motståndaren blir allvarligt skadad.

Stridslansen är mojjen som riddarna använder på slagfältet. Den är designad för att gå sönder efter att motståndaren är allvarligt skadad.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Boboliwsy

Warrior
Bra att du kom med ett klyftigt svar Krille... jag grubblade ju som f-n, men kom inte på nåt alls /images/icons/crazy.gif

/Boboliwsy

Maglor

Veteran
Hmm, vad används då tornerlansen till?
Kanske använder riddarna den då de tränar till tornerspelen /images/icons/wink.gif

hatten

Swashbuckler
Torner lansen används UNDER torner spelen..
Under torneringar så vill inte riddarna döda varandra så ofta därför används tornerlans dom är designade att gå av innan de gör stor skada.
Enkelt och bra..
Därför är Tornerlansen mer avancerad än vanlig lans och det är därför den gör mindra skada har mindre bryt och så vidare..
Den ser ofta snyggare un dessutom färgrann och så..

Zäta

Veteran
Hur kommer det sig då att bara riddarlansen är med i stridskonsten "Riddarträning"?

(Och, som någon frågar nedan, vad används då tornerlansen till?)

/Zäta

Torner lansen används UNDER torner spelen..
Under torneringar så vill inte riddarna döda varandra så ofta därför används tornerlans dom är designade att gå av innan de gör stor skada.
Enkelt och bra..
Därför är Tornerlansen mer avancerad än vanlig lans och det är därför den gör mindra skada har mindre bryt och så vidare..
Den ser ofta snyggare un dessutom färgrann och så..

Problemet är att Krille skrev att riddarlansen är den lans en riddare använder under tornerspel.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2000-12-16 15:03.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
Major Uppskruvning

Hmmm... nu när jag dyker ner i regelboken och letar jävel så kommer jag plötsligt ihåg att det där var en sak som gnagde mig redan 1996. Då hade jag en jättebra bortförklaring på vad det var som gällde, men den är sedan länge borta.

Sanningen att säga är att någon har skruvat upp här. Jag misstänker att någon har plockat in ungefär varenda tänkbar lans sedan tidernas begynnelse och oavsett tidsperiod, för att täcka alla eventualiteter.

Så härmed kommer en ny inofficiell bortförklaring av fenomenet: stridslansen är en tidig lans och i princip ett kraftigt spjut och som överlever stöten när man träffar motståndaren. Har man inte så mycket häst så är den ypperlig.

Riddarlansen och tornerlansen är senare lansar, byggda för att gå sönder innan riddaren som håller i lansen vräks av sin stora brutala stridshäst. I och med att energin dissiperar då lansen går sönder blir skadan mindre. Skillnaden mellan riddarlans och tornerlans är att tornerlansen förhoppningsvis går sönder innan motståndaren tar skada, och att riddarlansen går sönder efter att motståndaren tar skada.

Detta ska jämföras med stridslansen som knappt går sönder alls och att kraften från de stridshästar som avlats fram sedan dess har en tendens att slita av riddaren som använder lansen.

Hoppas att detta duger som (bort)förklaring av dilemmat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Zäta

Veteran
Re: Major Uppskruvning

Jotack, nu känns det bättre.

Läge att lägga fram en regel gällande avkastning till häst med lämplig svårighet, när man använder stridslans till häst?

/Zäta

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Major Uppskruvning

Som jag förstås ditt dilemma så är regler för tillbakaknuffning lösningen!

*P|uT0NiUm känner sig ointelligent idag*

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!