Nekromanti Lansera hemsida

Rickard

Urverk speldesign
Nu är förvisso www.thisispulp.com upptaget, men jag funderar på att slänga upp en hemsida. Till Matiné hade jag en sida som jag uppdaterade kontinuerligt vilket fick en del återkommande besökare. Jag träffade till och med en person på GothCon som följde min sida. Detta medför att jag inser att det kan vara bra att vara ute i god tid.

Vad ska jag ha för innehåll på sidan för att fånga intresset hos dig eller få dig att komma tillbaka? Vi kan anta för frågans skull att själva temat för rollspel är tilltalande för dig.

/Han som funderar på att bara regga en blogg i första fallet

solvebring

Superhero
Spelfakta, förhandstittar, hemladdningsbart extra material, illustrationer, köpinformation.

/solvebring som tycker att spelmakare ska ha en sida för hela sin verksamhet och samla alla sina spel där, inte skapa en enskild sida per spel. Det är bara... störande.

Rickard

Urverk speldesign
Jag glömde skriva det, men tanken är alltså vad jag ska ha på sidan innan spelet är släppt för att fånga intresse.

/Han som måste ta steget från Urverk Speldesign eftersom han ska lansera spelet på engelska

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det beror lite på hur du vill göra det, är det viktigt att du får en bred läskrets så skulle jag rekommendera dig att först titta in i google keyword tool och hitta en bra sökbar term som du kan få upp högt på google-rankingen. Innehåll kommer du att märka vad folk vill ha liksom...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
En väldigt viktig sak för mig är sociala medier, som Twitter. Jag vill kunna följa dig där, få miniuppdateringar om vad som sker och liknande. När du postar något på sidan, säg till på Twitter? Har du frågor om någonting? Posta på Twitter. Skapa ett levande Twitterflöde helt enkelt.

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
En väldigt viktig sak för mig är sociala medier, som Twitter. Jag vill kunna följa dig där, få miniuppdateringar om vad som sker och liknande. När du postar något på sidan, säg till på Twitter? Har du frågor om någonting? Posta på Twitter. Skapa ett levande Twitterflöde helt enkelt.
Vet du om det finns något verktyg för att posta uppdateringar samtidigt på de populära sociala medierna?

/Hans uppfattning om Twitter är att man SMS:ar till en tjänst vad man pysslar med för närvarande

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det finns möjligheter att synka mellan Twitter och fAcebook, och att synka vad du skriver på bloggar till en Facebook-sida. Tror det även går att göra till G+ - men jag har i ärlighetens namn inte grävt så djupt i det.

Så svaret är ja, det borde gå. Men du förlorar en del av styrkan om du gör så. Wicked World Games-twitter är tyvärr ett exempel på det. Den uppdaterar bara med läbkar till vad som sker. Det gör att tjänsten känns rätt så död. Styrkan med Twitter är när du är engagerad och kvittrar med folk. Se det som en mer koncis vrållåda if you will. Så ska du bara skicka "spam" dit är det inte så stor vinst. Planerar du att vara aktiv, det är där som du vinner på det.

solvebring

Superhero
Han said:
Robert Jonsson said:
Vet du om det finns något verktyg för att posta uppdateringar samtidigt på de populära sociala medierna?

/Hans uppfattning om Twitter är att man SMS:ar till en tjänst vad man pysslar med för närvarande
Skaffar du en wordpressblogg finns det verktyg så att du kan synka G+, Facebook, Twitter och andra liknande sidor, precis som Robert skriver. Jag hade det förut innan jag skaffade egen domän och började ta hand om min blogg manuellt, för då hittade jag inte just den pluginnen som jag hade innan per default när jag körde gratis. Nu har jag bara knappar på bloggen som gör att man kan gilla på Facebook, G+ etc, vilket då för in länkar på ed sidorna. Men alltså, förut hade jag automatisk synk så fort jag postade. Men hur som haver, det ska gå jättebra att göra det. En Facebooksida och en Twitter har ju förresten typ alla idag, så det är nog ett bra steg för en omfattande lansering.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">En Facebooksida och en Twitter har ju förresten typ alla idag, så det är nog ett bra steg för en omfattande lansering. </div></div>

Jag tror att för en riktigt bra lansering behöver man en chokladkaka och en flaska whiskey.

Man låter Piruettmagnus förtära dem medan man presenterar sitt projekt. Sedan skriver han om projektet i sin blog, och vips är man ordentligt lanserad.

Det hjälper iofs inte Han eftersom PM skriver på svenska, men det finns säkert någon jänkare med motsvarande position också.

solvebring

Superhero
Tänkte bara säga att jag tror du gör bra i en blogg. På den kan du ju skapa sidor och kan på så sätt skapa sidor för dina olika spel, och kombinerade det med inlägg. Du gillar ju trots allt att skriva artiklar så enligt min mening vore det den bästa idén. Plus att du får alla verktyg och allt du behöver.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
En Facebooksida och en Twitter har ju förresten typ alla idag, så det är nog ett bra steg för en omfattande lansering.
Fast att alla har det är inte alls ett argument för att det skulle vara rätt i varje enskilt fall. Många förstår inte alls hur man använder sociala medier, eller använder fel plattform för sin kommunikation. Sociala medier är inte klassiska reklampelare, utan kräver rejält med eftertanke vad gäller innehåll och dialog. Har man inte möjligheten att göra det bra så bör man låta bli.

Alldeles för många får för sig att t.ex. Facebook bara är en klassisk kommunikationskanal, fast gratis. Med den inställningen visar man att man inte alls förstått mediet, och dessutom är dömd att misslyckas med det man försöker ta sig för.

Föreningen WRNU's Facebooksida är ett bra exempel på det. En uppdatering i månaden och inte en enda pågående diskussion är ett praktexempel på en Facebooksida som i princip gör mer skada än nytta.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
En Facebooksida och en Twitter har ju förresten typ alla idag, så det är nog ett bra steg för en omfattande lansering.
Fast att alla har det är inte alls ett argument för att det skulle vara rätt i varje enskilt fall. Många förstår inte alls hur man använder sociala medier, eller använder fel plattform för sin kommunikation. Sociala medier är inte klassiska reklampelare, utan kräver rejält med eftertanke vad gäller innehåll och dialog. Har man inte möjligheten att göra det bra så bör man låta bli.

Alldeles för många får för sig att t.ex. Facebook bara är en klassisk kommunikationskanal, fast gratis. Med den inställningen visar man att man inte alls förstått mediet, och dessutom är dömd att misslyckas med det man försöker ta sig för.

Föreningen WRNU's Facebooksida är ett bra exempel på det. En uppdatering i månaden och inte en enda pågående diskussion är ett praktexempel på en Facebooksida som i princip gör mer skada än nytta.
Ja, jo, det är väl sant. Jag kan tyvärr ingenting om sådant så jag borde nog inte ha sagt något på den punkten; hur som haver tror jag dock att det är bra att synas i största allmänhet - att vara tillgänglig, så att säga. Själv brukar jag kolla FB också så fort jag hittar en intressant sida för att se om jag kan få en genväg till nyheter och sådant den vägen. Men ja, du har såklart rätt – bara för att alla gör det behöver det inte vara bra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vitulv said:
solvebring said:

Vilket är orsaken till att jag förordar att man börjar med att välja keyword. Ska man ha en sida för rollspelslansering så bör det, i min mening, vara en sida där man faktiskt presenterar spelet och breder ut sig om konceptet snarare än försöker nå ut till så många som möjligt via fb/twitter/latest and greatest social network thing/google+. Låt de som är intresserade hitta dig.