Om "grymt bra rollspel"
”Någon erfaren som har några tips på hur man lanserar ett gratis-rollspel på bästa sätt? Det verkar inte räcka med att bara ha ett grymt bra rollspel.”
När det gäller lanseringen tror jag det som Krille skrev stämmer bra. Det jag tänkte skriva lite om är det här med ”grymt bra rollspel”. Jag har märkt att min uppfattning om vad som är bra ofta skiljer sig åt från spelkonstruktörernas. Dels handlar det förstås om vad man gillar för miljöer och regler, men det finns en del andra punkter som jag skulle vilja peka på eftersom jag ofta blivit missnöjd med dem när jag kollat på gratisspel på nätet.
Icke-fungerande eller knepig teknik
Spelet måste vara lättillgängligt. Det har hänt mer än en gång att man hittat en länk till ett spel eller något annat som verkar intressant, trycker på länken och får upp ”Sidan kan inte hittas”. I andra fall hittar man en sida som verkar lovande men det fungerar inte att ladda hem något. Enstaka gånger har det också verkat krävas datakunskaper utöver ”svensson”-nivå för att fatta hur man ska göra för att få koll på grejerna. Kan förresten nämna att hemsidan som står på din profil inte verkar finnas. Kanske har du otur med en server som precis är nere eller är det kanske en gammal länk som inte har något med spel att göra, men om vi nu säger att det finns ett ”grymt bra spel” där så har i a f jag ändå bara kunnat läsa ”Sidan kan inte hittas” och ett popup-fönster.
Bristfälligt språk
Som tillverkare av något bör man göra produkten så enkel och trevlig som möjlig att ta till sig. Rollspel är en skrift och för det skrivna ordet finns det vissa regler och allmänt vedertagna uppfattningar om vad som är bra/rätt respektive dåligt/fel. Alltför ofta ser man spel och äventyr där felstavningar, särskrivningar, meningsbyggnadsfel m m trängs med varandra och förstör läsintrycket. ”Swenglish” och inkonsekvent språkbruk är också något som visar sig ibland. Även om man själv som spelkonstruktör har svårt med språket borde det gå att hitta kompisar, folk i spelföreningen, föräldrar, lärare, syskon m fl som kan tänka sig att läsa igenom spelet och sätta en kråka vid konstigheterna. Många gånger hade en hederlig stavningskontroll i Word hjälpt för få bort en hel del fel. Om man som läsare får uppfattningen att inte ens författaren själv eller dennes rollspelskompisar orkat läsa igenom spelet så känner man sig själv inte så hågad att göra det.
Taskigt upplägg/avsaknad av spelpresentation
Jag har egentligen i princip samma krav när det gäller spelets upplägg när det gäller internetspel och köpespel. Dock är det i ett internetspel ännu viktigare att det är bra. När man köper ett spel har man ofta antingen hört folk snacka om spelet eller själv spelat det tidigare och när man hostat upp några surt förvärvade hundringar för det så ger man spelet en ärlig chans. Internetspel däremot har man inte hört något alls eller bara lite grann om och då är det viktigt att spelkonstruktören omedelbart ser till att ge en bild av vad det är för spel så man vet om det är någon idé att fortsätta läsa. Man vill ha reda på vad det är för miljö, avvägningen färdigt/göra själv, syn på (och om det stöds av regler m m) realism, karaktärsspel, spelarinflytande, spelform, frihet vid rollpersonsgenerering m m. Presentationer av typen ”jätteenkla regler som klarar alla typer av situationer jättebra, passar alla sorters spelare, spännande och intressant miljö” lockar inte mig och är i de flesta (alla?) fall falsk marknadsföring som bara gör att man blir förbannad på spelkonstruktören som ”lurat” en att lägga ner tid på något som det inte finns en chans att man kommer gilla. En typ av inledning som jag sett på flera håll och inte alls gillar är någons sorts skönlitterär uppsats som (får man förmoda) utspelar sig i spelets värld. Jag har aldrig orkat/haft intresse av att läsa klart den här sortens uppsatser.
Originalitet i stället för kvalitet och originalitetshets
För att ett spel ska kunna ”konkurrera” med andra spel ska det helst vara minst lika bra eller bättre. Ett sätt att ta sig runt kraven på kvalitet är att skapa ett ”originellt” spel eftersom det då inte har några spel att ”konkurrera” med på samma sätt som ett spel som är mer likt redan existerande. Jag gillar inte att originalitet ofta används på detta sätt; ett trick för att slippa göra spelet bra. Om ett spel bygger på en originell spelidé som tilltalar mig men spelet i sig inte bra kan jag möjligtvis tänka mig att ”sno” spelidén och göra något i egen regi, men struntar i spelet fortsättningsvis. Ett spel måste vara bra, huruvida det är originellt är av mycket underordnad betydelse. Något som man också upptäcker ibland är folk som tycker att originalitet har ett egenvärde och därför gett sig fan att vara det till varje pris med följden att det kommer ett ”suck” eller ”Hjälp!” från min sida (ja, jag är en elak och dömande person /images/icons/smile.gif ). Det här med originalitetssträvan är för övrigt jag tycker mig möta på lite överallt, kom precis att tänka på när jag snackade musik med en polare en gång och han sa: ”jag gillade R.E.M innan, men nu är det så många som gör det så jag har slutat med det.”
Inget eget spel
Somliga spelkonstruktörer tycks utgår från att alla andra har samma spelreferenser som de själva. När man tittat en stund i spelet inser eller gissar man att det här är inte ett eget spel som fungerar på egen hand, utan det är ett ”EON Expert”, ”DoD v7” eller kanske rentav ett ”35% GURPS, 25% Rolemaster, 10% Ars Magica, 15% förra spelet personen gjorde och 15% eget”. Det är i sig inte fel (om vi bortser från de upphovsrättsliga aspekterna) att göra ett sånt spel (den som gör ett riktigt bra Kult 2 ska få en jättekram av mig! /images/icons/smile.gif ) men det är väldigt bra om man får reda på hur det ligger till och exakt var man hittar de delar som ska kompletteras med. Det är klart förvirrande när man sitter där och letar förgäves efter avsnitt som det refereras till (eller som inte ens nämns men tydligen anses självklara), till synes viktiga begrepp inte förklaras m m.
Ofärdigt spel
Jag läser klart oftare om spel som ska göras eller som är under tillverkning än om färdiga. Innan ett spel läggs ut för nedladdning och görs ”reklam” för måste det vara klart, annars är det risk att ”kunderna” tröttnar innan de ens sett det färdiga spelet. Att diskutera spelprojekt på rollspelmakandeforumet eller andra ställen är givetvis en annan sak och förstås jättebra.
Arcana – som tycker sitt eget spel är grymt bra (men inte publicerat det). /images/icons/smile.gif