Nekromanti Laptopgrafikkort?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har alldeles enormt dålig koll på marknaden vad gäller hårdvara numera, och ingen alls när det kommer till grafikkort i bärbara datorer.

Jag skulle vilja hitta en laptop i så litet format som möjligt men med tillräckligt bra hårdvara för att spela hyfsat nya spel. Och med "hyfsat nya" menar jag ett par år gamla. Typ som War for Cybertron. Det räcker med typ lägsta grafikinställningarna, så länge jag inte måste dra ner upplösningen under 640*480.

Vad är bra? Vad är dåligt? Vad duger? Finns det datorer som har liten skärm (9" är mitt ideal, kan kanske tänka mig upp till 14 om det kniper) och bra grafikkort?

solvebring

Superhero
För att lösa den enkelt brukar jag maila det ställe där jag gillar att handla mina prylar. Jag skriver vad jag har för prylar nu, vad jag vill och ha vad jag har för budget. Jag kan typ ingenting om hårdvara så jag brukar maila till exempel komplett och säga: "Tjo, det här har jag, jag skulle vilja köpa nytt av det här. Priset jag har tänkt mig är X. Vad skulle ni rekommendera?"

CapnZapp

Myrmidon
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html

En länk som korsrefererar bärbara grafikkort med dataspelen direkt, utan omvägen över all technobabble... :gremgrin:

Sajten kanske ser svår och komplex ut, men det är bara för att så många spel är förvalda: välj till en början "World of Warcraft" i listan till höger och klicka "restrict". Då blir listan mycket mer lättöverskådlig.

(Sedan verkar du förstås ha så väldigt modesta krav att jag gissar att du inte kan misslyckas köpa något som klarar dem... sålänge du inte köper en smartphone/tablet typ. Du hittar ett vanligt telefongrafik-"kort" nere bland den integrerade Intelgrafiken (dvs med usla prestanda) under namnet "Qualcomm Adreno" - för jämförelsens skull)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
(Sedan verkar du förstås ha så väldigt modesta krav att jag gissar att du inte kan misslyckas köpa något som klarar dem... sålänge du inte köper en smartphone/tablet typ)
Modesta krav? Det vet jag inte om jag tycker. Nog för att den bärbara jag har just nu - på 10" - är en netbook, men ändå...

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Modesta krav? Det vet jag inte om jag tycker. Nog för att den bärbara jag har just nu - på 10" - är en netbook, men ändå...
Som du kan se i tabellen skulle jag säga att "modesta krav" i dagens läge är en upplösning på 1280x1024. Dvs fyrdubbelt det du angav.

Prova mata in "Civilization 5" och kolla. Här pratar vi alltså ett strategispel helt utan snabb action; vilket väl bör räknas som "modest"...?

Ett annat relativt nytt spel är "Crysis 2". Användbart då det spelet visar hela fyra kolumner, vilket hjälper till att skilja ut olika grafikkort från varandra...

(Det spelet du nämnde känner jag tyvärr inte till)