<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Fråga: hur många kan egentligen läsa? (daladh dessutom)
<hr></blockquote>
Ett typiskt ekomantiskt tempel lär ut åtminstone ABC, så läskunnighet är ganska vida spritt i Vidonia. Vad jag förstår är det högtermali man lär sig...
Men Vertoid ligger långt från de områden där daladh talades ursprungligen (tror jag), så behovet för en översättning är kanske större där.
<hr></blockquote>
A, Alla över hela Vidonia talar samma språk, och ett som inte verkar vara särskilt nära släkt med daladh över huvud taget. Om vi hade pratat Europa, och sagt, typ, 'det är lättare att lära sig klassisk grekiska om man lever där man pratar modern grekiska' hade jag kanske köpt det, men förutom att det kanske finns fler lånord (för naturfenomen och dylikt) kan jag inte gärna tänka mig att skillnaderna i likhet till daladh skulle vara SÅ stora mellan olika platser.
B, OBS! SPOILER för äventyret i regelboken!
I det nämns att det funnits daladh-talande folk i Vertiod i forntiden - Kathik-folket i nuvarande provisen Kati, åtminstone. Så även om likheterna är så pass stora, har vertioderna daladhiskt ursprung.
Möjligtvis försökte staten styra upp ekomantin åt fel håll enligt Lardir. Det måste ju vara lättare när nästan ingen kan läsa skrifterna.
<hr></blockquote>
Jodå, men staten styr inte ekomantin alls annat än rent indirekt - ekomantiska församlingar styrs av sina mest ansedda medlemmar, typ. Församlingsäldste väljs av församlingsmedlemmarna och mentorerna anställs av dem. Staten skall inte ha något ALLS med saken att göra.
Fast här kan vi ha lösningen; bara bildade (läs rika) människor blir församlingsäldste, för dels är de väl mer respekterade (de var ju rika och därmed inflytelserika) dels är dessa de enda som har verklig know-how vad gäller daladh. Så församlingar tenderar att domineras (och därmed också tolkningen av hur man beter sig som en god ekomantiker) av 'fint folk', vilket innebär att man missar alla fattiga människor med god moralisk kompass eller allmänt skarpsinne från den, eh, lokala moraliska debatten. Och det gillade kanske inte Lardir.
Nightowl