Nekromanti Lasersikten och mörkerstrid

Legba_UBBT

Veteran
En gammal klasskamrat till mig gjorde lumpen på Amf 4 i Göteborg. Han nämde vid ett tillfälle att de använde lasersikten tillsammans ljusförstärkare vid mörkerstrid. Det hela utspelade sig på en fest så jag fick aldrig riktigt klart för mig hur det hela fungerade. Så här i efterhand antar jag att det är för att underlätta att sikta eftersom jag kan tänka mig att att det är svårt att använda de fasta riktmedlen när man bär på ljusförstärkare ( modell goggles). Nu undrar jag om det är någon som vet hur det ligger till med det här ( det kanske tom är någon som använt sig av ovan nämda system under sin värnplikt)? Om det fungerar som jag tror ser man då bara pricken eller hela strålen ( som när det är rökigt)? Om så är fallet borde det inte underlätta att skjuta höfteld med något så när träffmöjlighet? Och slutligen är det någon som har några bra regelförslag på hur man skulle kunna använda det i N2?

Jag

Veteran
jag skulle inte vilja ha ljusförstärkare när någon riktar ett lasersikte mot mig... koncentrerat ljus och ljusförstärkare... ingen bra kombination. Tror mer på endast ljusförstärkare eller ir.

Nicklas

Krille

Super Moderator
"Så här i efterhand antar jag att det är för att underlätta att sikta eftersom jag kan tänka mig att att det är svårt att använda de fasta riktmedlen när man bär på ljusförstärkare ( modell goggles). Nu undrar jag om det är någon som vet hur det ligger till med det här ( det kanske tom är någon som använt sig av ovan nämda system under sin värnplikt)?"

Dagens NVG (night vision goggles) är sådana att linsen till ljusförstärkaren inte sitter rakt i linje med ögonen. I äldre modeller är de inte ens stereoskopiska, utan båda ögonen delade på en lins. Man kan fortfarande sikta längs med kornen, men det är lite klumpigt iom att linsen sitter på fel ställe och att NVGn faktiskt sitter i vägen för ansiktet.

Lasersikten och NVG används i kombination. Vanliga lasersikten projicerar en röd punkt som syns som en starkt lysande prick i NVG. De är inte sådär jättepraktiska att använda i mörkerstrid iom att lasern också syns för fienden vid laserprojektorn. Därför har man utvecklat ett infrarött laserriktmedel, som bara syns i NVG. Denna projicerar normalt inte en punkt, utan fladdrar upp och ner så att den snarare ritar en linje. Linjen är till för avståndsbedömning - ju längre linjen är i förhållande till målet desto längre bort är målet. Linjen ställs normalt in så att dess övre ände är precis i träffpunkten, och så att linjen är en meter lång på 50 meter.

Normalt håller man fortfarande vapnet vid axeln, trots riktpunkten, eftersom man har bäst stöd där.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Magnum_UBBT

Warrior
Krille har iofs rätt fast det beror lite på vilken slags NVG utr man använder sig av. Jag gjorde lumpen på K1. Där hade vi två sorters NVG utr där min personliga favorit var en ganska enkel monogoggel. Det hela fungerade så att om man, som jag var högerskytt så placerades monogoggeln (ett ca 10-15cm långt svart rör) över vänserögat. Detta resulterade i att man fick en "blandad" bild av omgivningen. Västerögat förstärktes och högerögat anpassade sig till mörkret samt att man fritt kunde använda sikten (AK5B) och vanliga riktmedel, även mörkerkikare. Genom att göra på detta vis kunde man vid behov vika undan förstärkaren och fortfarande se någolunda ok ändå i mörker.

Prövningar av "lasersikten" dvs redpoints genomfördes men jag fick aldrig prova själv. Däremot användes vapenlampor med IR filter ibland. Dessa gjorde iofs lampan till en aktiv IR lampa och även fast den lyste riktigt bra så syndes man som lika bra som en vanlig lampa i mörker för andra med NVG utr.

Den andra äldre modellen som oxå användes var en typisk dubbelgoggle. Båda ögonen tittade genom en monogoggle men denna modell var ganska (mycket) svår att skjuta med. Det blev bara att man körde "på känsla" istället för att använda siktet. Man riktade vapnet, tackade befälen för pekövningarna och för säkerhets skull pangade man av ett par dubbelskott extra :gremwink:. En annan nackdel med denna var att om man bar förstärkaren en stund och sedan avsägsnade den så fick man samma effekt som om man är i ett rum, tittar in i en lampa och sedan släcker den. Puppillrarna (eller hur det stavas) blir små prickar och man är skapligt handikappad en längre stund. =)

/Magnum (stor?) Jepp!

Nalle med AK4

Swordsman
de använde lasersikten tillsammans ljusförstärkare vid mörkerstrid. Det hela utspelade sig på en fest

Ojdå! Var det nattstrid på festen? Snacka om urspårat...
/images/icons/laugh.gif
Nalle

"Hellre K.K Downing än J.K Rowling"

Pendragon

Swashbuckler
Dessa gjorde iofs lampan till en aktiv IR lampa och även fast den lyste riktigt bra så syndes man som lika bra som en vanlig lampa i mörker för andra med NVG utr.

Man blir upptaäckt i vilekt fall som helst när man börjar skjuta... så så gigantisk nackdel är det inte...
Dessutom lär fienden antingen ha samma system, och då upptäcker du honom lika lätt, eller så har han bara NVG, vilket gör att han inte kan rikta lika effektivt, eller så har han inget alls och är mer eller mindre helt chanslös...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Vad somliga inte vet...

Visst har du rätt! Förhoppningsvis så upptäcker du honom först och då har man ju lite fördel bara där.
En intressant sak i det hela är att det svenska försvaret har betydligt mer avancerad utrustning än gemene man tror.
Vi tar jägarförbanden som ett basic exempel. Våra militärpolisgrupper på ca 8 personer har tex kulspruta, granattillsatts, AK5B dvs skarpskyttevapen m sikte, vapenlampor, mörkermedel, strupmikrofoner och eget gruppnät, gruppradio med krypto/datortillsatts. Lägg också till det mesta som en vanlig soldat bär plus våran polisiära utr som fängsel och likande.
Utprovningar av den nya stridsvästen samt nya sovsäckar, strids/skyddsglasögon, olika klädesplagg och skydd för närstridsövningar som strid i bebyggelse var bara några av de saker som jag fick prova eller bevittna under min värnplikt. Förslag om att införa mp5or eller den korta AK5D (förkortad karbinmodell typ M4) haglar friskt samt att vissa jägare inom kort även kan komma att bära pistol.

Så visst finns det saker som många inte känner till och då har jag inte ens nämnt det nya pansarskottet eller det nya… osv

Dock hänger allt i grund och botten på den enskilde individen men det är väll ingen nyhet.

//Magnum (större än somliga tror….)

Big Marco

Läskig
Re: Militär specialutrustning

Men ni har inte kommit så långt som USA:s Navy Seals, vilka utprovar ett portabelt (ca 5kg) luftkonditioneringssystem inbyggt i ett underställ, med aggregat i ryggsäcken. Detta för att hålla den enskilde soldaten sval och sålunda mer fokuserad. Tester gjorda för ett par år sedan visade upp emot 20% förbättring vdg prestation och uthållighet om soldaten inte är varm och svettas ymmnigt.

Dessa amerikanare! =)

-Marco Behrmann

suicidesmurf

Veteran
Re: Militär specialutrustning

så de skulle bli mer uthålliga genom att släpa runt på 5kg extra i sin stridsutrustning??

Demiurg

Warrior
SEALs (jävligt OT)

Min kusin träffade ett gäng SEALs när han var ute med ett amerikanskt fartyg för ett par veckor sedan. När de hade blivit litet förfriskade råkade en av hans brittiska vänner härma en säl och utbrista "Oink, oink, I'm a Navy SEAL" Det var INTE populärt, för dessa amerikaner hade ingen humor och de fattade inga skämt. Han frågade också dessa om Navy SEALs tränade sälar för cirkus.

//David

"Military Intelligence is a contradiction."

Nalle med AK4

Swordsman
Auktoritet [OT]

Får du värkligen skriva det här? Jag menar, jag vill inte att det ska komma en minibuss med svartklädda män med öronsnäckor som tystar mej bara för att jag är aktiv på rollspel.nu...
Så är det i alla fall i alla amerikanska filmer jag sett.
/images/icons/tongue.gif Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Jump pack [OT]

Nåt sån't borde väl finnas 2059?
Å sen kan man göra en jump pack av överskottsluften (hur det nu kan bli överskott på luft). Nu är det här väldigt OT, det får vi sluta med.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Jump pack [OT]

Nåt sån't borde väl finnas 2059?
Å sen kan man göra en jump pack av överskottsluften (hur det nu kan bli överskott på luft). Nu är det här väldigt OT, det får vi sluta med.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Det måste väl finnas någon sorts gräns
som gör att man inte kan bli helt synskadad med
sina ljusförstärkare...
man kan väl tänka sej en ljusmätare som i
bästa fall sänker intensiten på förstärkarna och i värsta fall tvångsavstänger dem. Såna finns det iallafall inbyggda i moderna ljudförstärkare (iaf. den som man kan köpa på teknikmagasinet) fast som då sänker ljudet till behaglig nivå.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Korrigering

...Och med ljudförstärkare menar jag en såndär antenn som man pekar på en ljudkälla med och så här man bättre i sitt headset. Inte stereohögtalare o.dyl.
Nalle

Gusman

Veteran
Hej!
Dom ljusförstärkar som jag träffat på fungerar mer som en digitalkamera. Du har optik för att leda in så mycket ljus som möjligt till en matris med ljuskänsliga transistorer. Signalen från transistorerna förstärks och leds till en display av små lysdioder. Det enda som händer om någon lyser direkt på dig med en ficklampa eller dyl är att transistorerna kan förstöras och dina displaydioder maxar ut.
Jag har inte träffat på någon ljusförstärkare som har optik hela vägen.

// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"

Snow

Swashbuckler
Med andra ord är effekten som på en tv eller videoskärm. Man blir inte bländad bara för att någon lyser med en lampa in i kameran.

Snow
Dead, but still walking around