Re: Lasersvärd och andra fåniga regler
"I 1st ed fick man inte lägga på någon Sense, men svårigheten var ändå 20."
I det Target games' Stjärnornas Krig från 1988 så är det precis som du säger; man använder enbart sitt Lasersvärd-TN vid anfall. Vid försvar kan man dock använda enbart Varseblivning istället för Parera vapen, och då kan man även parera laserbaserade avståndsvapen.
(Den svensköversatta versionen Stjärnornas Krig från 1988 har väl identiska regler med den amerikanska versionen? Det är i alla fall denna svenska version jag utgår från)
Jag läste dock en ganska intressant regel i amerikanska Star Wars D6 2nd edition, under beskrivningen för färdigheten Lightsabre:
"If an attacking character misses the difficulty number (the base difficulty; not their opponent's parry total) by 10 or more, then the character has injured himself with the weapon and rolls damage on himself."
Om man ändrar svårigheten till 10 kan man aldrig misslyckas med 10 och alltså aldrig träffa sig själv. Fast om man ändrar så att det endast krävs 5 i 'negativ effekt' för att träffa sig själv så skulle nog 10 vara en passande svårighetsgrad.
Med svårighetsgrad 10 och 'självträff' på 5 skulle det se ut som följande:<table border=1><tr><td>TN</td><td>Träff</td><td>Miss</td><td>Självträff</td></tr><tr><td>2T</td><td>17,25%</td><td>54,37%</td><td>28,38%</td></tr><tr><td>3T</td><td>62,57%</td><td>33,12%</td><td>4,31%</td></tr><td>4T</td><td>90,19%</td><td>9,57%</td><td>0,24%</td></tr><tr><td>5T</td><td>98,45%</td><td>1,54%</td><td>0.01%</td></tr></table>
Dessa värden tycker jag ser rätt bra ut med tanke på att Träff-chansen sjunker en hel del (och Miss-chansen ökar med lika mycket) med motståndarens det TN som motståndaren avänder för att försvara sig. Självträff-chansen kommer alltid att bestå, vilket innebär att en skicklig typ med 5D i princip aldrig kommer träffa sig själv. En typ med 5D+1 kommer aldrig någonsin att lyckas fummla ihjäl sig själv heller.
Men nu blev jag lite osäker. Är det kanske så att man inte har någon försvarsmöjlighet alls mot ett lasersvärd om man inte har ett lasersvärd själv? Jag vill minnas att Parera vapen är ganska lönlös att använda fast man kan väl använda Ducka, eller? Annars är även det knas för man kan ju faktiskt försvara sig utan vapen mot en beväpnad i en närstrid, även om det är svårt.