Re: Laservapen i Neotech?[ANT]
Tog nästan två veckor, men nu har jag hittat dem och ändrat efter min nuvarande kunskap om laservapen.
LaserVapen
Skademodifikation (SM)
Skademodifikation räknas ut med avståndet genom modifikations värdet för vapnet gånger tio avrundat neråt. SM=(avstånd/(modifikationsvärdet*10))
Skademodifikationen används senare räkna ut räkna ut skadan
Ex. Vapenspecialisten Micke ska skjuta på en tank 1574 meter bort, hans vapen har rätt bra linser med modifikationsvärde på 14, 1574/(14*10) är lika med 11 vilket innebär att skadan reduceras rätt rejält och Micke måste skjuta mycket bra för att skada tanken.
Vapnets grundskada
Vapnets grundskada är vapnets (PEN x 0,8) avrundat neråt, var fjärde skadepoäng ersätts med +Ob1t6 men detta kan vara omständigt att fixa i strid, och fixas vanligtvis iomed konstruktionen av vapnet.
Kontinuerlig eld
Lyckat slag ger ((effekt+1)* vapnets grundskada) - SM(Skademodifikation) i skada
Perfekt slag ger ((färdigheten+1)*vapnets grundskada) - SM i skada
Penetration är hälften jämfört vid pulslasereld men man måste slå ett lätt slag (Ob2t6(Ob1t6 vid flexibelt och halvstelt pansar)) mot SKY för att se om det sänks, vid perfekt slag sänks det två steg.
Ex. Micke avfyrar en kontinuerlig salva mot tanken och träffar den i sidan, Tanken har SKY på 38 och vapnet har PEN 24 som pulslaser vilket innebär att vapnet får en effektiv PEN på 12 (24/2) vilket innebär att lasen inte har en chans att penetrera, men den kontinuerliga strålen gör att en hel del av pansaret blir illa tilltygat för att se om det blir en regelmässig skillnad slås Ob2t6 mot tankens skyddsvärde och resultatet blir 8 långt över gränsen för att göra en regelmässig effekt, tankens skyddsvärde sänks därmed med ett men nu lär tanken vara uppmärksammad på att Micke är där han är så han letar efter ett nytt gömställe.
Ex2. Arne ser hur tanken blir "belyst" av Mickes attack och bestämmer sig för att attackera samma mål, Arne har ett starkare laservapen med 75 i PEN, detta beror på att han är en skytt på slagskeppet som ligger i hamnen och han träffar med en effekt på 14 med sitt vapen då tanken nu är lättspårad för de datorsystem som slagskeppet inhuserar trotts avståndet på 5642 meter. Då slagskeppet på order av kaptenen alltid ska använda kontinuerlig eldgivning görs detta och den effektiva penetrationen sänks till 37 (75/2 avrundat neråt) detta penetrerar sidan av tanken med 0 i effekt alltså kommer skadeverkan halveras men inte förrän andra modifikationer har gjorts. Skadeverkan på vapnet är Ob15t6 och linskvaliten är på 18, vilket innebär att skadan är Ob108t6+2 ((((14+1)xOb15t6)-31)/2), skadeverkan slås och tanken är förstörd.
Pulslasereld
Pulslasereld skiljer sig mycket från kontinuerlig eld då laser skjuter en puls som förångar skyddet sedan väntar den någon millisekund tills molnet laggt sig för att inte förlora energi i molnet som skymmer målet, är mellanrummet för långt svalnar dock ytan och skadan blir mycket mindre men morderna laservapen å 2059 har datorstyrd timing (alla icke prototyper har timing se Prototyper).
Lyckad eld ger grundskadan gånger tre och normal penetration.
En perfekt träff innebär att man har hittat en glipa i skyddet och penetrationen höjs till det dubbla samt att Ob3t6 mer i skada.
Prototyper
Med prototyper menas de första laservapnen i syfte att användas av simpla soldater. Då dessa hade väldigt dålig energiförsörgning använde de en version av pulslasern dessa är samma sak förutom timingen som inte fanns och begränsad elförbrukning, detta innebar att skadeverkan och PEN endast var en tredjedel av pulslasern samt att man bara kan avfyra skott en gång varannan runda, men detta går att motverka med lite elektronik och nyare energiaggregat (Se Energi).
Energi
Moderna laservapen använder en specifik typ av engångs bränsleceller som liknar mellanting mellan patroner och dagens batterier, dessa använder samma vätskor som DLP-vapen, detta gör att de kör väldigt intensivt i fyra sekunder och slungas senare ut på samma sätt som patroner, de har väldigt hög effektivitet på grund av de höga temperaturerna till skillnad från vanliga brännsleceller.
Äldre laservapen (se Prototyper) använde vanliga bränsleceller som laddade upp anskrämliga kondensatorer vilket gjorde att energin bara räkte till ett skott innan kondensatorn behövde laddas igen.
Hmm, det e lite långt, men iallafall.