Nekromanti Laservapen i Neotech?

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Några fler..

Med tanke på de små tidsmarginalerna i strid så finns det ingen tid att lägga på att sabba fiendens prismor. Det är först till skott som gäller med kanonen.
Men om den når 5 kilometer och inte låter ett dugg så blir det ju ingen tidsmarginal eftersom man inte kan hitta vapnet utan instrument som är sönderskjutna av en ljudlös laser. :gremlaugh:
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
trevligt..

Japp, och angående de bärbara systemen vore det väl ett förträffligt krypskyttevapen..? Fortfarande ljudlöst och en räckvidd på ett par kilometer, Mujaheddin ligger i eldställning under en värmeavledande kamouflageväv i ett buskage på 3 km avstånd och gör på ett tjugotal sekunder en hel fordonskolonn handikappad genom att slå ut alla prismor, all elektronik, förarna blir blinda osv osv.... Gat damit!

I paniken som utbryter passar krypskyttarnas polare på att göra mos av de stillastående (eller omkullkörda) fordonen med raketgevär, kulsprutor osv osv. Hela tiden understödda av laserteamet som förblindar alla soldater som hoppar ut ur fordonen och försöker gå i eldställning mot angriparna.. Fortfarande på ett avstånd av några kilometer och i förvirringen nästan helt utom räckhåll för alla tänkbara motmedel.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: trevligt..

Oooooh! Häftigt! Men... är det inte lite über?
Jag har svårt för saker som är bra på alla sätt och vis. Eller, vapnena kan väga runt 250kg så att det blir stört omöjligt att flytta det utan ett fordon, och det är inte ljudlöst. :gremwink:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: trevligt..

De flesta system som reflekterar tebax laserljus gör det automatiskt och på nån sekund. Systemen är helt autonoma och behöver föga "input" från en pilot el liknande.
Bara en bonus som självskydd......
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Några fler..

När har du fritt skottfält på ett fordon som är 5 km bort? Föresten vad är det för räckvidd på dessa lasrarna, kan vara intressant att veta?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: trevligt..

Infallsvinkeln för ljus på ett rakt plan är lika med utfallsvinkeln. Alltså är det viktigt vilken vinkel det har. Man kan inte bygga ett fordon som en discoboll med alla de små speglarna rörliga. Är det infallsvinklar som är ganska vinkelräta mot ytan som reflekterar så kan det möjligvis finnas funktion för det. Någon bör nog visa vad det är för system vi pratar om annars så blir det bara en massa flummiga diskussioner.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Artilleriets död...

Kunde bara inte låta bli att föda denna tråd med ännu mera intressant inom laserområdet. Denna gång en israelisk taktisk laserkanon som skjuter ned raketer och ballistiska missiler.



Vid testskjutningar ska den hittills ha förstört bland annat 25 st BM-13 Katysha-raketer.

Läs gärna artikeln: THEL
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re:

För att leda tillbaka till ursprungstråden, kan det vara en sådan form av "laserkanon" som omnämns i den officiella N2_historia ?

De första stridsvagnsbaserade laserkanonerna lanseras. De är i huvudsak avsedda som högeffektiva luftvärnspjäser.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re:

Rimligtvis ja. Det krävs kopiösa mängder energi för att t ex slå hål på pansar eller överhuvudtaget förstöra en lastbil. Mycket av det som gör den verkliga skadan, exempelvis tryck och splitter, finns inte eller finns bara i små mängder när det gäller laservapen (rimliga). Däremot krävs det inte lika mycket energi till att skada eller störa en raket/robot. Denna skada eller störning är förmodligen tillräcklig för att få en raket/robot ur bana eller få den att krascha. Funkar det mot sådant så bör det med mer energi fungera bra mot flyg också. Den främsta fördelen med laser är ju att eldledningssystem inte behöver vara i närheten så komplexa med bibehållen träffsäkerhet, förmodligen tom bättre.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re:

Nu talar du ju om nutida raketer och robotar. Det är väl inte helt omöjligt att tro att framtida robotar, just som skydd mot laser, är högreflekterande, värmetåliga, etc. I takt med att lasern utvecklas kommer robotarna utvecklas.

/RipperDoc
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Robotar

Jag tänkte inte på material överhuvudtaget. Jag tog bara upp det faktum att en robot har inte särksilt kraftigt skydd. De kanske har maximalt 1 cm "skal". En modern stridsvagn (vet inte hur det blir i framtiden men) har ca 80-100 cm skydd i fronten. I vilket fall som helst så, oberoende hur mycket ny teknologi och motmedel som forskas fram, kommer en stridsvagn ha bättre skydd än en robot. Alltså svårare att ha sönder.
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
några saker till angående laser

kan ju säga att Amerikanerna har experimenterat med flygburen laser i 747 flygplan och lyckats förstöra inkomande missiler men det var ett antal år sedan 5-20 typ.

sen så var jag på en föreläsning av FMV om laser sensorer på universitetet som gav mig kalla kårar om vad som bör kunna åstakommas om 50 år bland annat se bilar bakom en tät buske mm. gerillor måste vara backade av riktigt stora pengar för att ha en chans mot sådana
 
G

Guest

Guest
Re: Laservapen i Neotech?[ANT]

Tog nästan två veckor, men nu har jag hittat dem och ändrat efter min nuvarande kunskap om laservapen.

LaserVapen

Skademodifikation (SM)

Skademodifikation räknas ut med avståndet genom modifikations värdet för vapnet gånger tio avrundat neråt. SM=(avstånd/(modifikationsvärdet*10))
Skademodifikationen används senare räkna ut räkna ut skadan
Ex. Vapenspecialisten Micke ska skjuta på en tank 1574 meter bort, hans vapen har rätt bra linser med modifikationsvärde på 14, 1574/(14*10) är lika med 11 vilket innebär att skadan reduceras rätt rejält och Micke måste skjuta mycket bra för att skada tanken.

Vapnets grundskada

Vapnets grundskada är vapnets (PEN x 0,8) avrundat neråt, var fjärde skadepoäng ersätts med +Ob1t6 men detta kan vara omständigt att fixa i strid, och fixas vanligtvis iomed konstruktionen av vapnet.


Kontinuerlig eld

Lyckat slag ger ((effekt+1)* vapnets grundskada) - SM(Skademodifikation) i skada
Perfekt slag ger ((färdigheten+1)*vapnets grundskada) - SM i skada
Penetration är hälften jämfört vid pulslasereld men man måste slå ett lätt slag (Ob2t6(Ob1t6 vid flexibelt och halvstelt pansar)) mot SKY för att se om det sänks, vid perfekt slag sänks det två steg.
Ex. Micke avfyrar en kontinuerlig salva mot tanken och träffar den i sidan, Tanken har SKY på 38 och vapnet har PEN 24 som pulslaser vilket innebär att vapnet får en effektiv PEN på 12 (24/2) vilket innebär att lasen inte har en chans att penetrera, men den kontinuerliga strålen gör att en hel del av pansaret blir illa tilltygat för att se om det blir en regelmässig skillnad slås Ob2t6 mot tankens skyddsvärde och resultatet blir 8 långt över gränsen för att göra en regelmässig effekt, tankens skyddsvärde sänks därmed med ett men nu lär tanken vara uppmärksammad på att Micke är där han är så han letar efter ett nytt gömställe.
Ex2. Arne ser hur tanken blir "belyst" av Mickes attack och bestämmer sig för att attackera samma mål, Arne har ett starkare laservapen med 75 i PEN, detta beror på att han är en skytt på slagskeppet som ligger i hamnen och han träffar med en effekt på 14 med sitt vapen då tanken nu är lättspårad för de datorsystem som slagskeppet inhuserar trotts avståndet på 5642 meter. Då slagskeppet på order av kaptenen alltid ska använda kontinuerlig eldgivning görs detta och den effektiva penetrationen sänks till 37 (75/2 avrundat neråt) detta penetrerar sidan av tanken med 0 i effekt alltså kommer skadeverkan halveras men inte förrän andra modifikationer har gjorts. Skadeverkan på vapnet är Ob15t6 och linskvaliten är på 18, vilket innebär att skadan är Ob108t6+2 ((((14+1)xOb15t6)-31)/2), skadeverkan slås och tanken är förstörd.

Pulslasereld

Pulslasereld skiljer sig mycket från kontinuerlig eld då laser skjuter en puls som förångar skyddet sedan väntar den någon millisekund tills molnet laggt sig för att inte förlora energi i molnet som skymmer målet, är mellanrummet för långt svalnar dock ytan och skadan blir mycket mindre men morderna laservapen å 2059 har datorstyrd timing (alla icke prototyper har timing se Prototyper).
Lyckad eld ger grundskadan gånger tre och normal penetration.
En perfekt träff innebär att man har hittat en glipa i skyddet och penetrationen höjs till det dubbla samt att Ob3t6 mer i skada.

Prototyper

Med prototyper menas de första laservapnen i syfte att användas av simpla soldater. Då dessa hade väldigt dålig energiförsörgning använde de en version av pulslasern dessa är samma sak förutom timingen som inte fanns och begränsad elförbrukning, detta innebar att skadeverkan och PEN endast var en tredjedel av pulslasern samt att man bara kan avfyra skott en gång varannan runda, men detta går att motverka med lite elektronik och nyare energiaggregat (Se Energi).

Energi

Moderna laservapen använder en specifik typ av engångs bränsleceller som liknar mellanting mellan patroner och dagens batterier, dessa använder samma vätskor som DLP-vapen, detta gör att de kör väldigt intensivt i fyra sekunder och slungas senare ut på samma sätt som patroner, de har väldigt hög effektivitet på grund av de höga temperaturerna till skillnad från vanliga brännsleceller.
Äldre laservapen (se Prototyper) använde vanliga bränsleceller som laddade upp anskrämliga kondensatorer vilket gjorde att energin bara räkte till ett skott innan kondensatorn behövde laddas igen.

Hmm, det e lite långt, men iallafall.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Laservapen i Neotech?[ANT]

Kontinuerlig eld

Lyckat slag ger ((effekt+1)* vapnets grundskada) - SM(Skademodifikation) i skada
Perfekt slag ger ((färdigheten+1)*vapnets grundskada) - SM i skada
Det där förstod jag inte alls, vad betyder asteriskerna?
Kan du göra en enklare formel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Laservapen i Neotech?[ANT]

"Det där förstod jag inte alls, vad betyder asteriskerna?"

Multiplikation.

När man skriver matematiska formler i en dator så är asterisk det vedertagna multiplikationstecknet.
 
G

Guest

Guest
Re: Tillägg.

Sorry, jag försökte göra så att alla skulle förstå med x istället, men där hade jag visst glömt det, jag hade även glömt att skriva att skadan går på projektiltabellen, tyvärr kan inte kontinuerlig eld få flera träffområden än dock.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Tillägg.

Ja men nu förstår jag, och då kan jag ju passa på att visa min uppskattning för att du skrev det där.
Mycket bra regler, de ska jag använda omgående :gremlaugh:.

/Mori - Bockar sig lite lätt
 
Top