Nekromanti [Layout] Är det här en bra idé?

Mogger

Hipsteranka
Jag har funderat lite på fluency play och hur vi strukturerar våra spel enligt samma modell, och så slog det mig att om man kan få med allt relevant på samma plats när man talar om det så kanske saker blir lite enklare?

Det jag tänkte var att man har en layout med tre kolumner, med själva brödtexten i mitten och på vänster sida lägger du sådant som underlättar vid läsningen eller vad nu kapitlet handlar om. Det kan röra sig om tabeller, hänvisningar, tips och annat.

Den högra kolumnen är viktigare. Där förklarar du de regler som nämns i texten eller berättar varför något ser ut som det gör och hur du kan använda det i spel.

Jag gjorde ett snabbt (och fult) exempel. En färdig layout kommer inte alls att se ut så, utan det är bara för att illustrera poängen.

Planen är att medan brödtexten beskriver hur en rollperson skapas så förklarar den högra kolumnen varför alla steg är viktiga och hur de ska användas i spel. Antagligen kommer det att behövas lite utförligare förklaringar i ett slags appendix, men i stort tänker jag att hela spelet kan skrivas så här.

Vad tror ni?

Attachments

Zimith_UBBT

Warrior
Jag är osäker på vad jag tycker om det, kanske för att jag inte sett det tidigare. Men helt klart är att det kommer krävas mycket av din första resp. tredje kolumn för att balansera ut brödtexten. En sida med bara mittenkolumnen skulle ge ett märkligt intryck.

Kan du använda kolumnn 1-2 till brödtex och no. 3 till annat?

Mogger

Hipsteranka
Zimith said:
Jag är osäker på vad jag tycker om det. Men helt klart är att det kommer krävas mycket av din första resp. tredje kolumn för att balansera ut brödtexten. En sida med bara mittenkolumnen skulle ge ett märkligt intryck.
Som sagt, det estetiska är jag ganska säker på att jag kan lösa, det är främst upplägget jag undrar över.

Ram

Skev
Gillar det skarpt. Jag tror det skulle bli bättre om du skippade vänsterspalten helt dock. Spräng in de delarna i gråade boxar på sidans botten och eventuelkt topp eller som sektionsdelare i stället.

Arfert

Facit
Tycker det kan funka. Men skulle köra sidspalterna i mindre grad och sans serif. Typ.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog haft ytter och inner, snarare än höger och vänster.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Tycker det kan funka. Men skulle köra sidspalterna i mindre grad och sans serif. Typ.
Jag vet inte vad "mindre grad" innebär. Och ja, jag tänkte köra en sans serif i sidospalterna.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Gillar det skarpt. Jag tror det skulle bli bättre om du skippade vänsterspalten helt dock. Spräng in de delarna i gråade boxar på sidans botten och eventuelkt topp eller som sektionsdelare i stället.
Kul! Tror dock inte att allt får plats på ett bra sätt i boxar. Eller, jag kan inte se det framför mig iaf. :gremsmile:

wilper

När det blir dubbelsidigt hamnar samma saker nära papprets kant. Respektive innerst närmast ryggen.

Det kommer att kännas mer intuitivt och balanserat när du bläddrar.

Mogger

Hipsteranka
wilper said:
När det blir dubbelsidigt hamnar samma saker nära papprets kant. Respektive innerst närmast ryggen.

Det kommer att kännas mer intuitivt när du bläddrar.
Aha. Fast det här ska bara bli en PDF. Tryck kommer inte att bli aktuellt. Allt som allt ska det landa på under 20 sidor är tanken.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Jag vet inte vad "mindre grad" innebär. Och ja, jag tänkte köra en sans serif i sidospalterna.
Mindre grad = mindre teckenstorlek. Jag tror också det behövs något dylikt för att tydligt visa på hierarkin.

wilper

Ah. Då kanske det kan kvitta. Jag hade nog skrivt ut om jag skulle spela, och min skrivare har duplexenhet, så den gör dubbelsidigt alldeles av sig själv.

En del PDF-spel har jag fått i två versioner när jag köpt, en enkelsidig för skärmläsning och utskrift på handikappade skrivare. Och en dubbelsidig för utskrift (och som går att skicka på PoD om så skulle vara).

Mogger

Hipsteranka
Zimith said:
Kan du använda kolumnn 1-2 till brödtex och no. 3 till annat?
Du menar att det ska vara mer text i marginalen eller? Jag kan inte riktigt terminologin än, så det är lite svårt att prata om. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Måns said:
Mindre grad = mindre teckenstorlek. Jag tror också det behövs något dylikt för att tydligt visa på hierarkin.
Jag har uppdaterat skissen enligt herrarnas förslag. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
wilper said:
Ah. Då kanske det kan kvitta. Jag hade nog skrivt ut om jag skulle spela, och min skrivare har duplexenhet, så den gör dubbelsidigt alldeles av sig själv.

En del PDF-spel har jag fått i två versioner när jag köpt, en enkelsidig för skärmläsning och utskrift på handikappade skrivare. Och en dubbelsidig för utskrift (och som går att skicka på PoD om så skulle vara).
Hmm, jo, det är sant. Ska fundera på det, men det får bli steg två.

Mogger

Hipsteranka
Dante said:
»Fridtjuv« och »Karmenzita«. :gremlaugh:
Du tänker på?

"Carmencita lilla vän, håller du utav mig än?
Får jag tala med din mamma och din pappa,
jag vill gifta mej med dej , Carmencita!
Nej, don Fritjof Andersson, kom ej till Samborombon,
om ni hyser andra planer när det gäller mig,
än att dansa tango."

Det svenska kulturarvet rinner starkt i Mutants ådror! :gremsmile:

Edit: Fast egentligen är det den här Fridtjuv

Ram

Skev
Varför inte...? Mängden text borde väl vara rätt konstant och att inte behövs klämma in saker i smalspaltformat borde väl snarare ge större möjligheter att strukturera...? Vi pratar nog förbi varandra. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Varför inte...? Mängden text borde väl vara rätt konstant och att inte behövs klämma in saker i smalspaltformat borde väl snarare ge större möjligheter att strukturera...? Vi pratar nog förbi varandra. :gremsmile:
Antagligen. :gremsmile: