Mogger
Hipsteranka
Jag har funderat lite på fluency play och hur vi strukturerar våra spel enligt samma modell, och så slog det mig att om man kan få med allt relevant på samma plats när man talar om det så kanske saker blir lite enklare?
Det jag tänkte var att man har en layout med tre kolumner, med själva brödtexten i mitten och på vänster sida lägger du sådant som underlättar vid läsningen eller vad nu kapitlet handlar om. Det kan röra sig om tabeller, hänvisningar, tips och annat.
Den högra kolumnen är viktigare. Där förklarar du de regler som nämns i texten eller berättar varför något ser ut som det gör och hur du kan använda det i spel.
Jag gjorde ett snabbt (och fult) exempel. En färdig layout kommer inte alls att se ut så, utan det är bara för att illustrera poängen.
Planen är att medan brödtexten beskriver hur en rollperson skapas så förklarar den högra kolumnen varför alla steg är viktiga och hur de ska användas i spel. Antagligen kommer det att behövas lite utförligare förklaringar i ett slags appendix, men i stort tänker jag att hela spelet kan skrivas så här.
Vad tror ni?
Det jag tänkte var att man har en layout med tre kolumner, med själva brödtexten i mitten och på vänster sida lägger du sådant som underlättar vid läsningen eller vad nu kapitlet handlar om. Det kan röra sig om tabeller, hänvisningar, tips och annat.
Den högra kolumnen är viktigare. Där förklarar du de regler som nämns i texten eller berättar varför något ser ut som det gör och hur du kan använda det i spel.
Jag gjorde ett snabbt (och fult) exempel. En färdig layout kommer inte alls att se ut så, utan det är bara för att illustrera poängen.
Planen är att medan brödtexten beskriver hur en rollperson skapas så förklarar den högra kolumnen varför alla steg är viktiga och hur de ska användas i spel. Antagligen kommer det att behövas lite utförligare förklaringar i ett slags appendix, men i stort tänker jag att hela spelet kan skrivas så här.
Vad tror ni?
Attachments
-
43.3 KB Views: 67