Nekromanti [Layout] Är det här en bra idé?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om det här. Med någon form av avgränsning (kanske ljusgråa/tonade kolumner på vänster/höger eller nåt) tror jag det blir asbra.

Rickard

Urverk speldesign
Det är en bra tanke, men jag gillar det inte. Hela upplägget är rörigt eftersom jag inte vet var någonstans jag ska läsa. Namnlistorna må vara men att det finns tips till höger gör att jag måste hoppa mellan två spalter medan jag läser.

Du har snackat om hur ohanterlig formatet är för Svavelvinter och så gör du något liknande själv. :gremsmile: Jag hade nog varit lite mer traditionell och gjorde en fil som visar hur det hade blivit.

/Han som kollade på en Aftonbladetsida från 1830 för att hitta vettiga teckensnitt men hade inte några liknande på datorn

Attachments

Ram

Skev
Det jag menar är:
Att dela upp det i kolumner för fakta/bröd-del och en att-tänka-på-del är kanon.
Att den vänstra kolumnen skulle få utgöra en högre "footer" i stället.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Det jag menar är:
Att dela upp det i kolumner för fakta/bröd-del och en att-tänka-på-del är kanon.
Att den vänstra kolumnen skulle få utgöra en högre "footer" i stället.
Aha, ja, det skulle funka i teorin, men jag vill testa min tre-kolumns-teori först. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Tack för förslaget. Det är inte riktigt vad jag är ute efter, men jag uppskattar verkligen att du tar dig tid och fixar ihop en sida! :gremsmile:

Han said:
Du har snackat om hur ohanterlig formatet är för Svavelvinter och så gör du något liknande själv. :gremsmile: Jag hade nog varit lite mer traditionell och gjorde en fil som visar hur det hade blivit.
Att vara traditionell är inte min tekopp. :gremsmile: Och det är ju lite skillnad på en 300-sidors hard back och en 20-sidors PDF... :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
[Layout] Sida1, skiss

Slängde ihop en framsida. Jag tycker själv att det här ser ut att kunna bli ganska bra.

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: [Layout] Sida1, skiss

Mittkolumnen är för bred. Eller snarare, raderna är för långa för att vara riktigt lättlästa.

Herr Grönstedt

Swordsman
Re: [Layout] Sida1, skiss

Ja, håll kolumnerna mellan 55 och 65 tecken.

Du har också för litet avstånd mellan kolumnerna. Det ser lite hoptryckt ut. Jag skulle över lag ha mer vityta runt rubriken ("ZONEN").

bladerunner_35

Warrior
Jag tycker mycket om grundtanken, det vill säga att "alla" referenser är lättillgängliga i direkt anslutning till texten. Bryt gärna mot några layoutregler och behåll din vision! Experimentera, texten är ju återanvändbar.

Det är till exempel definitivt inte nödvändigt med löpande text i tre kolumner.

bladerunner_35

Warrior
MattiasArvola said:
Eller så kör du ePub istället för PDF. Då får du något som är optimerat för att läsas på platta i alla fall. PDF är bättre om du ser framför dig att folk ska skriva ut, men annars är ePub att föredra.

Kolla här t.ex.

Och här
Med tanke på att rollspel i första hand är referenslitteratur är jag inte säker på att epub är att föredra. Exempelvis så är det ju viktigt att förhållandet mellan kolumnerna är statiskt.