Nekromanti [Layout] Basha rollformuläret!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Mycket bättre tycker jag. Även om jag fortfarande inte gillar linjer under förtryckt text =)
Yay!

Och jag förstod att det var något som inte skulle falla dig i smaken. Får se hur ditt/dina förslag blir. Om inte annat kanske det väcker idéer hur de kan avrättas bäst! :gremsmile:

PS. Argh! Ser nu att linjerna inte är i balans med varandra, vilket de ska vara förstås. *börjar fixa* Åtgärdat!

solvebring

Superhero
Klar förbättring. Nu börjar det ju bli riktigt utskriftsvänligt, luftigt och stiligt. Vill dock hålla med krank att du bör choppa linjerna under texten. Att ha linjer är helt okej, fast det blir rejält fult under den förtryckta texten. Å andra sidan är det en smärre detalj jag skulle kunna leva med. Fast det blir ju färre stilpoäng. :gremwink:

... Och du ska dit med en riktig logotyp väl - typ sådan om i Hans exempel eller möjligen av samma snitt om formulärets olika katergorirubriker?
För den logotyp är där nu är inte vidare stålig även om den kammar hem plus för utskriftsvänlighet. Sanningen är den... ... Att jag tycker den är skrämmande ful i den nakna, elaka ärlighetens namn. :gremblush:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Åh, btw: Inbäddningen av loggan funkar fortfarande inte.

solvebring

Superhero
krank said:
Åh, btw: Inbäddningen av loggan funkar fortfarande inte.
Möjligen korta ned övre boarden rejält så att loggan får mycket mer space eller testa att kapa den helt och hållet?

... undrar solvebring som funderar på hur man kan behålla logotypen där den är, fast på ett lite mer "stiligt" sätt. Dra upp den vänstra linjen i en mjuk böj över loggan och den högre i en mjuk böj under, som en "lös" inramning; typ som två stilistiska blomstjälkar/tentakler?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebringMöjligen korta ned övre boarden rejält så att loggan får mycket mer space eller testa att kapa den helt och hållet?[/quote said:
Alltså, problemet är att loggan inte visas med rätt typsnitt (utan en asful sans serif). Och det beror ju på att fonten inte bäddats in i PDF:en ordentligt...

Och det, i sin tur, tror jag beror på att Scribus är ruskigt kinkigt på just typsnitt.

solvebring

Superhero
Aha, med inbäddning trodde jag du menade hur den "låg" i förhållande till t.ex. linjerna. Lol @ me!!! :gremcrazy:

... Nej, det funkar inte alls, nej. Det var det jag syftade på med att Robert skulle byta logotyp, för ja - det där teckensnittet (sans seriffen) - luktar apa.

Kanske borde spara en bildfil och plocka in där istället?

... Och jag borde lära mig Scribus så att jag också kan modda lite formulär och sådant.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack!

Som krank och Debbie sagt, det är något paj med logotypen. I mitt dokument och då jag ser PDF:n visas det teckensnittet som Han har i logotypen. Det är något kajko med inbäddningen som gör det till problem. Jag tror det är något med just det här teckensnittet som krånglar till det. Min tanke är ju att försöka lösa det så att jag slipper importera en bild.

Stilpoäng är kul absolut. Vi får se om jag blir inspirerad av kranks försök till ett formulär senare idag. Då är det möjligt jag knycker det rakt av. :gremsmile: