Nekromanti Layout: för skärm eller utskrift?

Dimfrost

Special Circumstances
Den som sysslar med rollspelsmakande och planerar att publicera sina alster i pdf-format på nätet, till skillnad från det lilla fåtal som faktiskt trycker spelen, har ett problem att ta ställning till. Ska man anpassa layouten för läsning på skärm eller utskrift?

De båda alternativen är sinsemellan oförenliga. På skärm har man gärna många färger, som kan bli fula gråskalor där kontrasterna försvinner för de som skriver ut på en icke-färgskrivare. Som utskrift vill man se ett uppslag, med olika ytter- och innermarginal, men på skärm är jämn höger- och vänstermarginal snyggast (eftersom texten kan tyckas "hoppa" vid bläddring annars). På skärm kan det vara knepigt att läsa flera spalter eftersom man då måste scrolla tillbaka i läsningen (om man inte ser hela sidan på en gång), medan en spalt i utskrift leder till antingen alldeles för stor satsbredd eller alldeles för breda marginaler (och därmed även alldeles för många sidor i onödan). Och det kan finnas fler aspekter av det här som jag har missat.

Så hur löser man det här på bästa möjliga sätt? Själv misstänker jag att det bästa är att koncentrera sig på en utskriftsvänlig layout, eftersom folk som är intresserade förhoppningsvis vill skriva ut spelet och inte bara läsa det på skärm. Fortfarande lär dock de flesta bilda sig den första uppfattningen genom en snabb översiktlig läsning på skärm, så även det är ju viktigt. Kanske ska man kompromissa, med till exempel lika stora vänster- som högermarginaler i ett övrigt utskriftsanpassat dokument? Vad tror ni?

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad tror ni?
Jag rekommenderar den kompromissvariant du föreslår: Räkna med att spelet kommer att läsas utskrivet, men se till att det ser okej ut även på skärmen. Färger ska man vara försiktig med, tycker jag i alla fall, eftersom det är en fin gräns mellan smakfullt och en experimentlysten 5-åring som just har upptäckt hur många kritor det egentligen fanns i kartongen och måste testa allihopa.

Jag gillar två spalter på en sida, trots att det inte är optimalt för skärmläsning, samt lika stor inner- och yttermarginal, faste det inte är optimalt vid utskrift. Ingen av dessa kompromisser leder till några stora besvär. Det är ingen större estetisk förlust med jämna marginaler, och folk läser inte så fort att det är påfrestande att behöva bläddra upp lite när man ska läsa nästa spalt.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Inte för att jag är någon mästare i publicering vare sig på nätet eller i tryckt form så borde dock det rimliga svaret vara att göra en tryckbar variant som orginal. Den kan därefter korrigeras till en läsbar variant för monitorn.

Dvs 2 stycken varianter.

Dimfrost

Special Circumstances
Problemet är att det nästan dubblerar arbetsinsatsen, allt utom det inledande valet av typsnitt måste göras om igen när man ändrar marginaler och liknande. Det känns inte riktigt värt det. Dessutom minns jag en diskussion på rpg.net där något företag som sålde pdf:er hade testat med två versioner, och det hade inte ökat försäljningen det minsta (folk blev glada, men de som köpte fortsatte köpa när de tog bort den andra varianten).

/Dimfrost

quetzalcoatl

Veteran
Ja? [ANT]

Dessutom minns jag en diskussion på rpg.net där något företag som sålde pdf:er hade testat med två versioner, och det hade inte ökat försäljningen det minsta (folk blev glada, men de som köpte fortsatte köpa när de tog bort den andra varianten).
För det är väl för innehållet man köper ett rollspel?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ja. Just det.

”För det är väl för innehållet man köper ett rollspel?”

Yes, och layouten är en del av innehållet. Om du menade brödtexten så, nej. Åtminstone jag betalar för mer än en enda stor textmassa när jag köper ett rollspel.

quetzalcoatl

Veteran
Re: Ja. Just det.

Jag läser givetvis ett bra layoutat dokument mycket hellre än ett i avsaknad av sådan, men det ska mycket till för att jag skulle köpa ett spel för layotens skull (det enda jag skulle kunna köpa bara på layouten är nobilis, men det är ju underbart innehållsmässigt också).

Men visst, jag skulle nog snarare köpa ett halvdåligt men snyggt spel, än ett bra men värdelöst layoutat.

x3m

Veteran
Pdf och html

Precis som sagts tidigare är det optimala två olika layouter, men pdf för utskrift och html för skärm. Jag känner inte till något format för skärm som jag tycker är bättre än html. Pdf är, vad jag vet, alltid knutit till en viss yta (t ex A4, A5) och anpassar sig t ex inte efter storleken på fönstret som det vissas i med automatisk radbrytning, mm. Du har visserligen inte lika mycket kontroll på html som du kan ha i pdf. Men, om man tänker sig aftonbladet.se eller en vanlig FAQ, vill man läsa det i en skärmoptimerad pdf eller html? För mig är i alla fall svaret enkelt.
Jag tror det finns publiceringsverktyg som hanterar både pdf och html som utformat. Detta kan ju vara en ekonomisk fråga, eller kanske till och med en vanlig eller gratis ordbehandlare klarar det?

Vimes

Sillkung
?! (lite OT)

Men visst, jag skulle nog snarare köpa ett halvdåligt men snyggt spel, än ett bra men värdelöst layoutat.
?!

Detta var ju totalt oförenligt med ditt tidigare uttalande...

Men visst, som SL vill man känna rollspelet som sin egen ficka, och det är ju ganska mycket lättare om man har en karta (lyckad layout). Kontenta: viktigare att layouten är bra än snygg.

Nu har jag inte sagt ett skit om hur man ska göra i frågan "tryckt-skärm", men skit i det...

quetzalcoatl

Veteran
Re: ?! (lite OT)

Jag omvärderade min ståndpunkt, och insåg att jag nog bryr mig rätt mycket om layout.

Men när det gäller shareware, bryr jag mig desto mindre om layouten, och det var det jag ville säga innan. Och inte sa, inser jag nu...

Kultkult

Veteran
Välj helt enkelt form efter publik. Vet du inte, så fråga. Är det få som skriver ut, är saken biff.

Dimfrost

Special Circumstances
Omformulering

Okej, jag testar att omformulera frågan. Det tycks mig som att layout är betydligt viktigare vid läsning av utskrivet material jämfört med läsning på skärm. På skärm har man lättare att förlåta icke-optimal layout. Alltså spelar det inte så stor roll med text i två spalter och varierande höger- och vänstermarginal på sidorna (eftersom man layoutar ett uppslag för utskrift) när man läser på skärm. Men vad säger ni, stämmer det här? Blir ni irriterade över att på skärm skumma ett dokument som framför allt är anpassat för utskrift?

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Välj helt enkelt form efter publik. Vet du inte, så fråga. Är det få som skriver ut, är saken biff.
Jag trodde att det var det jag gjorde nu? :gremsmile:

För övrigt kan det ju vara rätt troligt att man siktar på en större publik än de man i första hand kan fråga.

/Dimfrost

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Omformulering

”Blir ni irriterade över att på skärm skumma ett dokument som framför allt är anpassat för utskrift?”

Jag blir i vart fall inte det. Skall jag läsa PDF:er så föredrar jag om det är gjort för utskrift. Jag kanske är konstig, men jag tycker att det känns bättre, och ser roligare ut. My two cents.

liftarn

Veteran
Re: Pdf och html

Detta kan ju vara en ekonomisk fråga, eller kanske till och med en vanlig eller gratis ordbehandlare klarar det?
Jo, vilken kan det tänkas att du funderar på... OpenOffice kanske?

x3m

Veteran

Ja, jag tänkte t ex OpenOffice. Jag använder inte OO men jag ska ta en ny titt på den när den kommer i version 2. Jag vet alltså inte säkert att den fixar det. Det kanske även finns andra program, inga nämda inga glömda.

gråhök

Veteran

Ptja, den layout-motor jag använder (LaTeX) kan, om jag minns rätt, publicera HTML, men jag minns inte exakt hur den gör det (jag tror exempelvis att tabeller blir tabeller, men jag vet inte hur inbakade illustrationer hanteras). Jag tror därtill att den föredrar att meckla om ett kapitel till en HTML-sida, med länkar till "toppsida, förra och nästa". Jag tror att jag ska köra Projekt Unnamed genom latex2html och se vad som händer!

OK, hittade verktyget, installerade och läste dokumentationen. Den styckar upp saker beroende på djup och sköänsvärdet är 8 nivåer ner, men jag ska snurra runt lite och se om jag kan få den att stycka saker på kapitelnivå.

Det borde finnas en färdigmanglad version här, snart.