Layout, hur viktigt...

Mogger

Hipsteranka
Är inte det samma sak som "bra för minst 99 % av läsarna"?
Då får man ju göra bedömningen. Är det viktigt? Båda påståendena är sanna. Sannolikt kommer en AI kunna layouta din bok. Det kommer inte bli så bra. Folk kan tycka att du gör fel. Gör avvägningen. Precis som allt annat som har med AI att göra.

TheDawn

Veteran
Grymt jobbat! Utan att överdriva är det layoutmässigt redan långt bättre än flera professionellt utgivna rollspelsgrejer.

Lite snabba småtankar, om du vill ha:
  • Det är enkelt men snyggt! Layouten känns luftig och skön.
  • Brödtexten känns väldigt läslig – du har valt ett bra typsnitt och storleken känns lagom. Radlängden är i kortaste laget, men det funkar.
  • Över lag jobbar du väldigt bra med att inte låta brödtext under en rubrik löpa över till nästa uppslag.
  • Rubriknivåerna funkar, men jag upplever att kontrasten skulle kunna ökas lite. Jag hade gärna sett att båda hade en lite fetare font och eventuellt ökat båda lite i storlek – just nu smälter rubriknivå 2 in lite för mycket med brödtexten (efter som den är grå upplevs storleksskillnaden jämfört med brödtexten inte lika tydligt, och görs den svart blir det lite för likt rubriknivå 1).
  • Du har en del ensamord i slutet på stycken. Där kan det vara snyggt att gå in och manuellt tvinga ned sista ordet på raden ovanför genom någon manuell radbrytningar i stycket. Ska man vara riktigt pedantisk kan man jobba med att försöka tvinga ned “a” och “the” så att det blir på samma rad som ordet det hänger ihop med.
  • Du har några gluggar i raderna där det kommer långa ord som inte får plats. Där hade jag gått in och avstavat orden så att en del av det fyller en del av gluggen.
  • Över lag har du jobbat bra med att inte ha indrag på första raden efter rubrik eller blankrad, men på något ställen har det råkat komma med några såna indrag ändå.
  • Punktlistorna har väldigt stora indrag innan punkten och sen ganska långt hopp till texten. Jag hade minskat dem ganska mycket, så att det i princip bara blir blir en tom kvadrat före och efter på raden.
Fasen, det här är riktigt schysst start!
Tack.

Många bra tips här och flertalet handlar om att jag bara inte känner till verktygen. T.ex. hittade jag inte hur man manuellt ökar eller minskar avståndet mellan ord för att tajta upp styckena. Indrag efter rubriker är bara slarv, och punktlistorna tänkte jag nog inte på. Jag hade fullt upp med att försöka se till så information var samlad på ett effektivt sätt och fick många gånger ta bort saker och effektivisera språket när text trillade över på fel sida.

För bästa läsbarhet bör du ha 55-65 tecken per rad. Kolumnerna är med andra ord för smala. Det här är en sådan där osynlig sak där folk tror texten är tråkig att läsa, när den i själva verket bara är jobbig att läsa.

Mellanrummet mellan kolumnerna brukar vara i samma storlek som indraget för ny rad, så om du bara ökar bredden på kolumnerna för att fylla upp tomrummet bättre ökar du läsbarheten.
Tack för kritiken.

55 tecken känns lite långt när man arbetar med A5 format och har två kolumner. Jag hade en tanke att tajta in mellan kolumnerna men valde bort det då det kändes som det skulle bli för trångt men jag får klura på det till nästa projekt. Ärligt talat hade jag gärna fått in mer text per sida med tanke på hur mycket jag blev tvungen att trixa och ha mig för att få in informationen jag ville ha per uppslag.

TheDawn

Veteran
Finns det någon särskild anledning att du vill ha två kolumnet på A5? I det formatet skulle jag absolut köra enkelkolumn, just för läsbarheten.
Det där var också en sak jag satt och vägde över. I slutänden blev det att vissa saker bara blev snyggare när de staplades bredvid varandra på sidan. Ett tidigare försök hade jag vissa delar i enkelkolumn och andra i två kolumner. Kanske skulle jag valt detta men det kändes inte lika enhetligt. Sedan hade jag inte så mycket bilder heller och ser enkelkolumn lite torrt ut i min åsikt.

ceruleanfive

Bläckfisk
läsbarhet
läsbarheten
Jag skriver det här i all välmening eftersom jag vet att ni också är fullblodsnördar. "Läsbarhet" handlar om hur lätt en text är att förstå, så jag tror att ordet ni är ute efter är "läslighet".

• Läslighet = hur lätt en text är att läsa
  • Läsbarhet = hur bra en text är på att förmedla sitt budskap
  • Läsvärde = hur relevant och värdefullt innehållet i en text är

Ingen vettig människa bryr sig och man förstår ändå, men... 😜

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Jag skriver det här i all välmening eftersom jag vet att ni också är fullblodsnördar. "Läsbarhet" handlar om hur lätt en text är att förstå, så jag tror att ordet ni är ute efter är "läslighet".

• Läslighet = hur lätt en text är att läsa
  • Läsbarhet = hur bra en text är på att förmedla sitt budskap
  • Läsvärde = hur relevant och värdefullt innehållet i en text är

Ingen vettig människa bryr sig och man förstår ändå, men... 😜
Brukar bara säga "LBV för helvete! L! B! V!" ;)

TheDawn

Veteran
Jag tycker också att det ser bra ut! @ceruleanfive har redan prickat av synpunkterna som jag har. Vilket program bestämde du dig att jobba i?
P.g.a min nollbudget så stannade jag i Google docs vilket kändes fruktansvärt begränsande men ett nödvändigt ont. I framtiden kommer jag införskaffa och lära mig Affinity men just nu är jag mitt upp i ett husköp som jag inte vet om jag kommer palla.