Nekromanti Layout i A4

Targon

Hero
Funderar på en rent layout-mässig pryl som jag funderar över rörande mitt spel, som kommer att publiceras som pdf i A4 format.

Dubbla spalter är bra, ibland, särskilt när man jobbar i A4 format. Jag funderar dock allvarligt på att skita i dubbla spalter och endast köra en enda spalt. Skulle därför behöva lite synpunkter på punktstorlek, marginaler och liknande som man bör ta ställning till för att resultatet ska bli så bra och estetiskt tilltalande som möjligt.

Jepp, jag kör i Word (2000)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag rekommenderar att du ändå använder dubbla spalter. Om du inte gör det kommer raderna att bli alldeles för långa, såvida du inte använder en teckenstorlek som är så stor att man kan läsa den från rymden, eller har marginaler som är rent extremt breda.

Men det var inte vad du frågare efter. Långa rader anses ofta vara lite svårlästa. Det finns ett rekommenderat antal tecken man bör ha på varje rad för att göra texten så lättläst som möjligt (jag har för mig att det är mellan 55 och 75, men rätta mig gärna om jag minns fel). Personligen tycker jag att alla teckenstorlekar över 10 är rent absurt stora för brödtext.

Om du använder marginalerna till något, till exempel någon läroboksmässig markering av viktiga saker i texten, är det lättare att svälja breda marginaler.

Lycka till!

/tobias

Krille

Super Moderator
Problemet med en spalt är att för breda spalter är svåra att läsa. Du kan, om du söker lite på "spaltbredd" eller "layout" hitta mängder med rekommendationer på allt mellan 1,5 alfabete till 40-60 tecken per ras, men alla är överens om att för breda spalter är svårlästa.

Det gör att du kommer att få antingen väldigt stora typsnitt, väldigt långa rader eller väldigt breda marginaler om du ska hålla dig till A4.

Själv har jag fastnat lite för Jan Tsicholds rekommendationer om marginaler: två enheter i innermarginal, tre i övermarginal, fyra i yttermarginal och fem i undermarginal. Har man en enhet på 5 mm så blir de alltså 10 mm inner, 15 mm över, 20 mm ytter och 25 mm under. Sen gäller det att hitta något som passar däri på lämpligt sätt.

Västmark följde inte alls dessa rekommendationer, och ser därför mycket mindre proffsigt ut än Lemuria, som gör det. Båda är tvåspaltig A4.

Andra Imperiet blir enspaltig, men i G5 (Ä-spels gamla format, 169x239mm), och med en rätt schysst mängd marginaler. De som har tittat på det är riktigt nöjda med utseender.

Dimfrost

Special Circumstances
Själv har jag fastnat lite för Jan Tsicholds rekommendationer om marginaler: två enheter i innermarginal, tre i övermarginal, fyra i yttermarginal och fem i undermarginal. Har man en enhet på 5 mm så blir de alltså 10 mm inner, 15 mm över, 20 mm ytter och 25 mm under. Sen gäller det att hitta något som passar däri på lämpligt sätt.
Problemet för oss som inte i första hand tänker trycka våra alster är att man ogärna vill ha skillnad mellan inner- och yttermarginal när man läser en pdf på skärm, medan det är snyggare i utskriven form. Man måste alltså försöka uppskatta om folk kommer att läsa på skärm eller skriva ut. Det här är rätt knepigt.

En spalt med lite krafs, typ boxar eller stämningstexter (eventuellt med mindre grad) i marginalen, kan ju fungera som ett alternativ till två spalter, annars.

/Dimfrost

Simon

Swashbuckler
Som flera är inne på så föreslår jag breda marginaler som du använder till boxar, illusar med mera, för att hålla raderna korta (60-80 tecken per rad är vad jag har fått lära mig och tycker fungerar bra).

Särskilt om du räknar med att många kommer att läsa på skärm så är det ju en bra idé att skippa två spalter.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Om du inte redan har den så kan jag rekommendera Typografisk Handbok av Christer Hellmark, den tar upp många saker inom typografi såsom storlek på texten, radavstånd, och mycket mer.

Hellmark rekommenderar en maximal radlängd på 55-65 tecken per rad.

Zaphod_UBBT

Swordsman
En bekväm satsbredd ligger oftast på mellan 45 och 65 tecken. Beroende på radavstånd och teckenstorlek varierar det dock lite fram och tillbaka.

Gemensamt för de flesta enspaltslösningar på A4 är att de är idiotiska. A4-formatet gjordes som standard av tyskarna. Det var jättebra, men inte för satt text. A4:an var till för skrivmaskinstext, där varje tecken tar lika mycket (och ganska rejält med) plats.

När man har något vanligt typsnitt på A4 och inte tänker sig noga för, resulterar det oftast i en eller flera av följande:

* Satsbredden blir på alldeles för många tecken, och ögat tappar bort sig på väg till nästa rad.

* Radavståndet, eller kägeln, blir för liten, och ögat tappar bort sig på samma sätt som förra punkten.

* För att det ska bli lagom många tecken på varje rad, gör man bokstäverna större. Det resulterar gärna i bokstäver som är så stora att man läser dem som bekvämast på över 50 cm från huvudet, vill säga längst ut på en utsträckt arm.

Vad jag skulle rekommendera dig i första hand är att göra en okomplicerad typografi i två spalter, men om du verkligen vill ha en spalt på A4 har jag ett par tips ändå:

* Välj ett typsnitt som inte har för smala bokstäver. Times New Roman, t ex, är gjort för små tidningsspalter, och har alltså smala, höga bokstavsformer. Spana istället in någon av alla Garamond-varianter (Garamond, Sabon, Jenson, Granjon), Bembo, eller Century Schoolbook. De har bredare, luftigare bokstavsformer som är gjorda för böcker (utom kanske den sista). Då blir inte raderna så enormt många tecken.

* Ha inte för stora bokstäver. Mellan tio och tolv punkter är bra. Istället för att göra större bokstäver, öka radavståndet!
Elva punkters tecken på femton punkters radavstånd kan vara lagom om det är en enda spalt på ett A4. Det beror lite på typsnitt, dock, så börja där och provläs om det känns behagligt.

Zappy

Mörker

Warrior
Börja med en kvadratisk bild på varje sida, ha någorlunda små bokstäver och många stycken och rubriker...
- bilder lättar alltid upp texter

Illern

koppariller
Jag vill minnas att raderna inte heller ska vara bredare än 14 cm eftersom det blir jobbigt för ögonen att smidigt hoppa från sista tecknet på en rad till första tecknet på nästa rad. Man bör alltså ta både antal-tecken-måttet och 14-cm-måttet och l?ta det mest begränsande avgöra radbredden.

Gott om marginaler tycker jag är jättetrevligt, då kan man hålla oirdentligt i boken utan att hålla på texten, det blir lättläst och luftigt, man sätter inte kladdiga finger avtryck i texten och man får en slitmarginal gentomot texten. En rejäl sidfot är inte så dumt heller.

För smala spalter är också svårläst liksom för litet mellanrum mellan två spalter, tyvärr har jag inga mått här.