Nekromanti Layout/InDesign-hjälp?

Jarre

Swordsman
  • Texten färdigskriven så långt som på slutkorr. Det layoutade resultatet skickar jag sedan ut mina korrläsare för sista korrektur.
  • Bilder färdiga: skapade i Photoshop i 300dpi och majoriteten är svart+vit-kontrast, några har dessutom även en grå nyans. Bilderna är gjorda med gråskala som inställning i Photoshop.
  • Jag har ingen större erfarenhet av att jobba med varken Photoshop, Illustrator eller InDesign och har därför inte gjort några särskilda inställningar i något av dessa program.
  • Svartvitt tryck via Publit. Jag har lagt in deras pdf-export-fil i InDesign.
  • Formatet kommer antagligen bli 17×23 cm och jag uppskattar att det kommer hamna på ca 150 sidor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Utan att ha någon formell utbildning - jag är helt självlärd:

Yaaraer said:
[*]Hur ska jag spara bilderna i Photoshop innan jag placerar dem i InDesign? Vilket format, vilka färginställningar, andra viktiga/rekommenderade inställningar?
Det beror på vad det är för bild. Jag hade inga problem med mina RGB-bilder när jag skickade till Publit iaf. Observera dock att Publit har en egen InDesign-mall för PDF-export som det är bra om man använder.

TIFF är klassiskt för bilder, men blir hemskt stort. Till foton och annat där det inte är superduperviktigt att få 100% korrekt färgåtergivning kab högkvalitativa JPEG's faktiskt funka också. Kör minst 300 dpi så blir det nog bra.

Yaaraer said:
[*]På en typografisk nivå, hur många rubriknivåer är det lämpligt att använda sig av?
Så många som du kan göra så att man kan skilja visuellt på. Brukar sällan vara lätt att ha fler än 4-5 nivåer, tycker jag.

Yaaraer said:
[*]Ska man börja med att skapa en indt-mall med textformateringsmallar, master pages, etc och sedan använda denna för att skapa separata kapiteldokument, vilka till sist sammanfogas i en bokfil? Eller kan man köra allting i ett dokument? Vilka steg bör man gå igenom?
Det beror på hur stort ditt dokument är. Jag gillar att jobba ett och samma dokument, men det är för att jag inte hittat nåt tillräckligt smidigt sätt att föra ihop kapitel i efterhand.

Jag gör dock alltid en formmall först, med alla rubtiknivåer, tabellstilar etc. Så testar jag den med lite Lorem Ipsum-text och så, och visar upp för folk för att få lite förhandsinput innan jag börjar jobba på riktigt.

Yaaraer said:
[*]Vilka styckesmallar bör man skapa?
[*]Vilka master pages bör man skapa?
[*]Ska man skapa en egen styckesmall för första stycket efter en rubrik för att undvika indrag på det första stycket, eller går det komma runt detta i InDesign?
De två första beror lite på: jag brukar ha en master bara, med höger- och vänstersida. Jag brukar ha två styles för stycken (paragraphs); en för "vanlig text" och en för "första stycket". Första stycket-mallen ärver allt från "vanlig text"-stilen, och ändrar bara indraget.

Yaaraer said:
[*]Ska man placera in all text från början, länkat textrutor emellan och automatiskt genom master-sidor, och i efterhand göra plats för bilder genom att lägga till bildrutor på de sidor där bilderna ska finnas?
Jag brukar stoppa in all text men inte fylla ut den, så att säga - jag tar sida för sida och breder ut min text i takt med att bilder eller placholders placeras ut.

Yaaraer said:
[*]Behöver man ställa in att inlagan ska vara i någon särskild färgprofil eller sköts det automatiskt när det exporteras till PDF?
Publit har en PDF-exportmall, som sagt.

Yaaraer said:
[*]Ska man ha bleed (svensk term?) som standard, för att kunna sätta exempelvis bilder ända ut i mariginalen? Eller är detta bara onödigt och kommer krångla till det?[/list]

Ingår i Publits mall =)

Yaaraer said:
[*]Ska omslaget göras som egen fil (rekommenderat program och format?)? Jag har ett utkast till framsidan i Photoshop just nu.
När du laddar upp inlagan till Publit så ger de dig en mall, som inkluderar t.ex rekommenderad storlek på ryggen och så.

Yaaraer said:
[*]Måste antalet sidor vara ett bestämt antal, en multipel av 24 eller vad man nu räknar på? Vilka steg finns? Om man inte har detta antal i filen, läggs det till automatiskt hos tryckeriet (Publit i detta fall)?
Tja, jämnt delbart med två är väl praktiskt om du inte vill ha en tom sida sist, men Publit har annars inga såna begränsningar vad jag vet. Annars brukar det ju vara delbart med 4 som gäller...

Yaaraer said:
[*]Har Publit en egen preflight-profil som rekommenderas, eller kan man få tag på någon som är bättre än den grundläggande som följer med InDesign? Jag har förstått att den inte testar särskilt mycket. Jag vet att Publit själva nämnt här på forumet att de ska skapa en sådan för sina kunder, men kan inte hitta den på deras webbplats.[/list]Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag borde kunna leta rätt på deras InDesign-mallgrej för PDF-export; skrik på mig ikväll när jag kommit hem från jobbet så ska det kunna ordnas.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
  • Hur ska jag spara bilderna i Photoshop innan jag placerar dem i InDesign? Vilket format, vilka färginställningar, andra viktiga/rekommenderade inställningar?

Rickard

Urverk speldesign
Ska man ha bleed (svensk term?) som standard, för att kunna sätta exempelvis bilder ända ut i mariginalen? Eller är detta bara onödigt och kommer krångla till det?
Utfall på svenska. Kolla med Publit. När jag tryckte på Lulu.com så hittade jag vilket utfall jag skulle ha på Lulus hemsida.

Ska man skapa en egen styckesmall för första stycket efter en rubrik för att undvika indrag på det första stycket, eller går det komma runt detta i InDesign?
Fixa två brödtextparagrafer. En för första stycket och en för följande stycken (med indrag i första raden i stycket). Fyll på med rubriker. Sedan fixar du nya paragrafer medan du arbetar på med dokumentet, typ för tabeller, listor, pagnia, citat, bildtext etc. Om du vill kan jag tanka upp en preflight av Mutantmatinés indd-fil så får du se hur jag har lagt upp det.

Det hade varit kul att se hur andra sättare ordnar sina dokument.

#Vilka master pages bör man skapa?
Jag brukar göra ett för varje kapitel, men det är för att jag gärna särskiljer dem. Typ skriver kapitelnamnet någonstans i bården. Jag gör även en mall för blanka sidor, som exempelvis innehållsförteckning och register.

Övrigt
- Ctrl+D är din vän.
- Använder gärna lager. Ta grafiken i ett lager om du har en kass dator, så att du kan gömma lagret och bara koncentera dig på texten.
- Ta reda på hur man ska ha marginalerna på sidan. I princip ska marginalen mot bokens mitt vara minst, sedan toppen, sedan yttermarginalen från bokens mitt och slutligen ska marginalen längst ned ha en rejäl yta.
- Använd dig av baslinjen. (läs om det i Indesign-hjälpen)
- Gör en testlayout och posta den här. :gremsmile:
- Alt+shift gör att Indesign CS3 byter språk . Jag har svurit många gånger i många år över detta, då det även ändrar alla kortkommandon.

/Han som svarade på det han kunde

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
- Använder gärna lager. Ta grafiken i ett lager om du har en kass dator, så att du kan gömma lagret och bara koncentera dig på texten.
Lager är bra, men just vad gäller grafik kan man ju använda display options för att välja att bara se bilder som rutor...

Jag använde lager i EB för att skilja på färgversionen och den svartvita. Ett lager för bilder som skulle vara med i båda, och så ett lager med de som bara är med i färgversionen och ett med de som bara är med i svartvita...

Han said:
- Alt+shift gör att Indesign CS3 byter språk . Jag har svurit många gånger i många år över detta, då det även ändrar alla kortkommandon.
Det är bland det värsta jag vet, ja. Jag visste inte det där med kortkommandona, däremot - jag har inte märkt av det. Kör du svenskspråkig InDesign annars? Jag kör engelskspråkig, och det mesta jag märker är att åäö slutar funka...

KamiFisk

Hero
* Hur ska jag spara bilderna i Photoshop innan jag placerar dem i InDesign? Vilket format, vilka färginställningar, andra viktiga/rekommenderade inställningar?
Konvertera dem till ett bra format spara i en bildmapp, sen använder du "Place" eller drag and drop för att föra in dom.

# Ska man placera in all text från början, länkat textrutor emellan och automatiskt genom master-sidor, och i efterhand göra plats för bilder genom att lägga till bildrutor på de sidor där bilderna ska finnas?
Länkade textrutor kan vara både bra och dåligt. Eftersom du har allt färdigskrivet kommer texten antagligen inte ändra storlek allt för mycket, så då är de smidiga att använda sig av.

# Ska man ha bleed (svensk term?) som standard, för att kunna sätta exempelvis bilder ända ut i mariginalen? Eller är detta bara onödigt och kommer krångla till det?
Utfall behöver du bara använda om du har en ram eller en bild som inte får sluta med ett vitt streck i sid kanten.

Jarre

Swordsman
Så, nu har jag skapat mig en mall jag känner mig rätt nöjd med. Så här ser ett litet exempeldokument ut.

Brödtexten är satt i Gentium Book Basic 10pt. Rutor, tabeller, sidfot i Myriad. Min mall har ett tjugotal olika formatmallar, några få teckenmallar, ett master page-uppslag för brödtext och ett för kapitelsidor. (Bröd)Texten är satt med baslinjeanpassning.

Kommentera gärna!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jarre said:
Kommentera gärna!
Sure!

Första sidan: Jag tycker kapitelrubriken tappar kontakten med texten lite grann. Den är ungefär lika långt ifrån satsytans överdel som den är från textblocket, alltså tycker jag inte man får den självklara kopplingen mellan texten och rubriken. Jag skulle nog låta texten börja lite högre upp (3-4 rader till kanske?), men det är en småsak.

Hur är kapitelrubriken justerad förresten? När den precis fyller ut två rader så är det inte så lätt att gissa sig till det.

Sista sidan: Bort med alla punkter i uppställningen av stats! De behövs faktiskt inte. Du kan också låta siffrorna linjera »i bakkant« genom att använda en annan variant av tab-markör (för visst har du byggt upp det med tabs?).

Ett tips om man vill använda punkter på det där sättet är att man kan ha ett mellanslag mellan (bara skriv in en punkt och ett mellanslag i rutan när du har tab-mojängen uppe), och dessutom använda en mindre grad på just de punkterna. Kring 7pt kanske hade blivit bra i ditt fall.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska klaga på, det ser rätt gediget ut. :gremsmile:

Jarre

Swordsman
Nytt dokument med de ändringar jag kommenterar nedan.

DeBracy said:
Första sidan: Jag tycker kapitelrubriken tappar kontakten med texten lite grann.
Hur är kapitelrubriken justerad förresten? När den precis fyller ut två rader så är det inte så lätt att gissa sig till det.
Jag flyttade upp texten tre rader. Det gav en bättre sammankoppling med rubriken.

Kapitelrubriken är vänsterjusterad ("Justify with the last line aligned left"). Jag tog bort ett ord ur rubriken för att bättre visa hur det ser ut när meningen inte fyller ut raderna.

DeBracy said:
Bort med alla punkter i uppställningen av stats! De behövs faktiskt inte. Du kan också låta siffrorna linjera »i bakkant« genom att använda en annan variant av tab-markör (för visst har du byggt upp det med tabs?).

Ett tips om man vill använda punkter på det där sättet är att man kan ha ett mellanslag mellan (bara skriv in en punkt och ett mellanslag i rutan när du har tab-mojängen uppe), och dessutom använda en mindre grad på just de punkterna. Kring 7pt kanske hade blivit bra i ditt fall.
Jag provade att göra som du sade, med att göra dem mindre utmärkande. Har letat efter ett sätt att göra raderna lite mindre, men det var inte förrän nu jag provade med nested styles som jag fick till det (grymt bra funktion). Punkterna i 7pt, resten som vanligt. Jag får se om jag tar bort dem framöver, men just nu känns det som att de håller kvar ögat lite bättre på raden.

Jag lade också till ett "±" framför nollorna för att slippa "sågtänderna" (det borde varit sådana där från början); jag anar att det var det du menade att jag också kunde lösa med en annan tabmarkering.

DeBracy said:
I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska klaga på, det ser rätt gediget ut. :gremsmile:
Wee! Mitt första försök med InDesign och typografi, så det känns som ett bra omdöme! :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jarre said:
Jag flyttade upp texten tre rader. Det gav en bättre sammankoppling med rubriken.
Jupp! Som sagt, en ganska liten grej, men vips känns det lite mer självklart.

Jarre said:
Jag lade också till ett "±" framför nollorna för att slippa "sågtänderna" (det borde varit sådana där från början); jag anar att det var det du menade att jag också kunde lösa med en annan tabmarkering.
Nja, nä, det var ju inte det jag menade. Jag tittade på blocket med färdigheter, där du har nollan i +10 som sticker ut som en liten kamelrumpa. Jag har inget emot kameler (och det är inget problem med att ha en sån rad vänsterjusterad som du har), men det finns alternativ.

Jag gjorde en pedagogisk liten bild:

Det jag har markerat med orange är den vanliga vänsterjusterade tabben. I blått har jag markerat den man kan använda om man vill centrera något (i det här fallet är den använd till ordet »Basvärde«). Den som är markerad i grönt är högerjusterad tab, som jag då använt till alla siffrorna i den raden. Den sista varianten, den som jag inte har markerat på något sätt, centrerar utefter punkt (och kanske komma?) och funkar alltså bra till att få en snygg uppställning på värden med decimaler t.ex.

Tabmenyn hittar du under rubriken Type -> Tabs (i min engelska version av CS2 i alla fall...). Om man trycker på den lilla magneten längst till höger menyrutan så lägger den sig anpassat till textrutan man håller på och donar i.

Attachments

Jarre

Swordsman
Tack till alla som svarat i tråden. Era svar har hjälpt mig reda ut problem jag själv inte kunnat lösa, men nu är jag på rätt väg med en mall som känns så färdig jag kan göra den. Arbetet med att sätta texten påbörjas inom kort!