Ska man ha bleed (svensk term?) som standard, för att kunna sätta exempelvis bilder ända ut i mariginalen? Eller är detta bara onödigt och kommer krångla till det?
Utfall på svenska. Kolla med Publit. När jag tryckte på Lulu.com så hittade jag vilket utfall jag skulle ha på Lulus hemsida.
Ska man skapa en egen styckesmall för första stycket efter en rubrik för att undvika indrag på det första stycket, eller går det komma runt detta i InDesign?
Fixa två brödtextparagrafer. En för första stycket och en för följande stycken (med indrag i första raden i stycket). Fyll på med rubriker. Sedan fixar du nya paragrafer medan du arbetar på med dokumentet, typ för tabeller, listor, pagnia, citat, bildtext etc. Om du vill kan jag tanka upp en preflight av Mutantmatinés indd-fil så får du se hur jag har lagt upp det.
Det hade varit kul att se hur andra sättare ordnar sina dokument.
#Vilka master pages bör man skapa?
Jag brukar göra ett för varje kapitel, men det är för att jag gärna särskiljer dem. Typ skriver kapitelnamnet någonstans i bården. Jag gör även en mall för blanka sidor, som exempelvis innehållsförteckning och register.
Övrigt
- Ctrl+D är din vän.
- Använder gärna lager. Ta grafiken i ett lager om du har en kass dator, så att du kan gömma lagret och bara koncentera dig på texten.
- Ta reda på hur man ska ha marginalerna på sidan. I princip ska marginalen mot bokens mitt vara minst, sedan toppen, sedan yttermarginalen från bokens mitt och slutligen ska marginalen längst ned ha en rejäl yta.
- Använd dig av baslinjen. (läs om det i Indesign-hjälpen)
- Gör en testlayout och posta den här.
- Alt+shift gör att Indesign CS3 byter språk . Jag har svurit många gånger i många år över detta, då det även ändrar alla kortkommandon.
/
Han som svarade på det han kunde