Nekromanti Layout och minnestrix för läsaren

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Rekommenderad font?

Vilka typsnitt rekommenderar du generellt, och vilka rättighetsregler gäller för dessa?
Frågar du efter typsnittsrekommendationer från killen som använder Times New Roman? :gremgrin:

Jag har inga speciella preferenser, eftersom jag tycker att de flesta brödtexttypsnitten ser ganska lika ut. Book Antiqua och Garamond har jag till exempel använt i olika sammanhang. Jag har pinsamt usel koll på vad som gäller angående rättigheterna för sådana typsnitt. Hoppas att någon som läser ditt inlägg kan ge ett bättre svar.

/tobias

Krille

Super Moderator

"Jag har pinsamt usel koll på vad som gäller angående rättigheterna för sådana typsnitt."

Precis som med allt annat upphovsrättskyddat så har du rätt att använda typsnitt som du förvärvar på ett eller annat sätt. Du har rätt att publicera trycksaker som använder typsnittet (ingår i "använda"). Det kan ligga lite villkor på detta, som till exempel att det endast får användas på fem datorer, eller något sådant.

Däremot har du inte rätt att sprida typsnitt utan ett särskilt tillstånd.

Det gör att om typsnitten har bundlats på något sätt (till exempel i Windows) och det inte står något särskilt om saken i EULA så har du rätt att använda dem i trycksaker. Köper du ett typsnitt så har du rätt att använda det i trycksaker. Laddar du hem ett fritt typsnitt så har du rätt att använda det i trycksaker.

Rising

Vila i frid

Vilka typsnitt rekommenderar du generellt
Times New Roman är undervärderat. Det är teckensnittet med överlägset bäst läsbarhet i alla undersökningar (=eftersom det är så vanligt) och det tar upp liten plats.

Om inte utrymmesbrist är ett problem så kan jag verkligen rekommendera Garamond i någon av dess moderna varianter. Ett väldigt vackert teckensnitt, och det är mycket läsbart.

Men... Det finns ingen regelbok, grabben. Det är oftast bättre att strunta i vad teckensnittsexperter och läsundersökningar säger och gå på sin egen intuition istället. Även om det strider mot vad töntarna på designskolorna har fått lära sig.