Nekromanti Layout till Bestiarium

Jag håller på att pula med layouten till Expert Redux: Bestiarium och skulle vilja ha ert omdöme. Jag har laddat upp en test-pdf här:

Smakprov

Så, vad tycker ni?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Grisodlar'n said:
Jag håller på att pula med layouten till Expert Redux: Bestiarium och skulle vilja ha ert omdöme. Jag har laddat upp en test-pdf här:

Smakprov

Så, vad tycker ni?
Jag tycker att det är helt jävla awesome och blev plötsligt sjukt sugen på att spela DoD.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
På det hela taget mycket snyggt och stämningsfullt.

Men …

Stämningstexterna är snudd på oläsliga. Kombinationen av typsnittet (spretigt och svårläst), radlängden (alldeles för lång) och radavståndet (alldeles för litet) funkar dåligt. Något större grad och mycket större radavstånd borde lösa det problemet.

Det är för lite luft i layouten. Något större marginaler och bredare spaltmellanrum, samt generösare utrymme runt bilder och stat-rutor skulle göra susen.

Sen tycker jag att det är onödigt att lägga stat-rutorna mellan spalterna. Textraderna på ömse sidor blir lite väl korta. Detta gäller även faktarutorna (ex. s. 13). Om du tänker ha så smala faktarutor tycker jag att du bör överväga att sätta dem vänsterställda i stället för marginaljusterade – annars blir texten för gluggig. Alternativet är att sätta dem på full spaltbredd.

Mellanrubrikerna är lite för otydliga, tycker jag. Testa att sätta dem i något större grad än texten (1–2 punkter), flytta upp dem några punkter från baslinjen samt lägg en extra blankrad innan. Sen (och det här är bara en ren smakfråga) tycker jag det räcker med att ha dem i fetstil. Både fet och kursiv känns onödigt.

Du ska dock ha massor av extra kudos för att du använder Barcelona som texttypsnitt. Och såklart för att ankorna finns med.

Vitulv said:
Jag tycker att det är helt jävla awesome och blev plötsligt sjukt sugen på att spela DoD.
Ok, tackar! Var det layouten som fick dig att bli spelsugen eller rasen anka? :gremwink:

Tycker det ser himla bra ut!

Ett par små kommentarer:
- Lite mer marginal runt speldatarutan när den ligger i mitten vore najs.
- Gärna lite "luftigare" text i datarutan. Jag hade lite svårt att läsa den på en dator med kass skärm. Men å andra sidan är det kanske inte meningen att det ska läsas på en skärm.
- Fonten för första stämningstexten fungerar bra när det är lite luftig text (ex anka) men sämre när det är mycket löpande text (ex kattman).
- Jag gillar inte riktigt hur texten "Kloakerna i Arkhaz" ligger. Det blir lite för trångt.

Det finns experter här som säkert kan ge dig mycket bättre kommentarer dock.

Riktigt snyggt och bra jobbat! Ett stort plus för att Ankan var det första exemplet man fick se. Det drog fram många minnen och ett leende.

Dante said:
På det hela taget mycket snyggt och stämningsfullt.

Men …

Stämningstexterna är snudd på oläsliga. Kombinationen av typsnittet (spretigt och svårläst), radlängden (alldeles för lång) och radavståndet (alldeles för litet) funkar dåligt. Något större grad och mycket större radavstånd borde lösa det problemet.

Det är för lite luft i layouten. Något större marginaler och bredare spaltmellanrum, samt generösare utrymme runt bilder och stat-rutor skulle göra susen.

Sen tycker jag att det är onödigt att lägga stat-rutorna mellan spalterna. Textraderna på ömse sidor blir lite väl korta. Detta gäller även faktarutorna (ex. s. 13). Om du tänker ha så smala faktarutor tycker jag att du bör överväga att sätta dem vänsterställda i stället för marginaljusterade – annars blir texten för gluggig. Alternativet är att sätta dem på full spaltbredd.

Mellanrubrikerna är lite för otydliga, tycker jag. Testa att sätta dem i något större grad än texten (1–2 punkter), flytta upp dem några punkter från baslinjen samt lägg en extra blankrad innan. Sen (och det här är bara en ren smakfråga) tycker jag det räcker med att ha dem i fetstil. Både fet och kursiv känns onödigt.

Du ska dock ha massor av extra kudos för att du använder Barcelona som texttypsnitt.
Tack för synpunkterna. Jag ska försöka göra lite förbättringar. Synd att Viner hand (stämningstexterna)upplevs som jobbig att läsa. Jag gillar verkligen det typsnittet. Jag ville få en lite mer handskriven känsla, men nu vet jag inte.

solvebring

Superhero
Asanajs! Jag gillar verkligen det här. Det finns mycket stämning och det var hur trevligt som helst. Liksom för Vitulv rycker det i DoD-fingret på mig.

Vad det gäller kritik säger jag främst - in med mer luft. Allting är väldigt hoptryckt - texten "andas" inte. Och ja, stämningstexten är väldigt besvärlig. Den behöver verkligen mer luft, kanske ett annat typsnitt också. ... Fast jag är ingen expert, och jag vet att det finns folk här på forumet som kan det här mycket bättre, som Dante.

Btw, vem är illustratören?
Och om det är olika så undrar jag främst vem som gjort ankan. Den är väldigt trevlig.

Är det bara min dator som är rutten (för det är den) eller har jag må hända för mycket prylar igång? ... Jag upplevde nämligen PDF:en som relativt tung och seg emellanåt.

Dante

Staff member
Grisodlar'n said:
Tack för synpunkterna. Jag ska försöka göra lite förbättringar. Synd att Viner hand (stämningstexterna)upplevs som jobbig att läsa. Jag gillar verkligen det typsnittet. Jag ville få en lite mer handskriven känsla, men nu vet jag inte.
Jag tror som sagt att det kan funka med Viner Hand, men då behövs:
  1. Något större grad (1–2 punkter) för att få ner antalet tecken per rad.
  2. Mycket större radavstånd (säg 150 % av typgraden) för att göra det lättare för ögat att hitta till nästa rad.

Faehrengaust said:
Ett par små kommentarer:
- Lite mer marginal runt speldatarutan när den ligger i mitten vore najs.
- Gärna lite "luftigare" text i datarutan. Jag hade lite svårt att läsa den på en dator med kass skärm. Men å andra sidan är det kanske inte meningen att det ska läsas på en skärm.
- Fonten för första stämningstexten fungerar bra när det är lite luftig text (ex anka) men sämre när det är mycket löpande text (ex kattman).
- Jag gillar inte riktigt hur texten "Kloakerna i Arkhaz" ligger. Det blir lite för trångt.
Jag provar att dubblera Offset kring bilder och faktarutor och vänsterställer faktatexten enligt Dantes tips så kanske det blir bättre.

solvebring said:
Btw, vem är illustratören?
Och om det är olika så undrar jag främst vem som gjort ankan. Den är väldigt trevlig.

Är det bara min dator som är rutten (för det är den) eller har jag må hända för mycket prylar igång? ... Jag upplevde nämligen PDF:en som relativt tung och seg emellanåt.
Det är flera som har låtit mig använda deras illustrationer (i smakprovet är det Anders, Fraxinus och Vijes bilder). Originalankan är gjord av Anders Blom på www.erebaltor.se

Den ena vargmannen är gjord av Vije på erebaltor, men jag har inte kommit i kontakt med honom än, men chansar så länge på att han inte blir sur om jag använder hans illustration. Alla upphovsmän till bilder och en hel del textmaterial från erebaltor-forumet får ju credit. Dessutom är allt tänkt att vara gratis.

Sedan är det nog inte din dator. Pdf-exemplet är ovanligt tungt och allt måste optimeras, bara jag läser mig till hur jag gör. När allt blir klart så kan jag också släppa två olika versioner, en mer anpassad för skärmläsning, och en för utskrift om man vill ha något att paketera fisk med eller ha i kattlådan.

Dante said:
Jag tror som sagt att det kan funka med Viner Hand, men då behövs:
<ol><li>Något större grad (1–2 punkter) för att få ner antalet tecken per rad.</li><li>Mycket större radavstånd (säg 150 % av typgraden) för att göra det lättare för ögat att hitta till nästa rad.</li></ol>
Tack för tipset! Jag provar med det du föreslår.

Dante

Staff member
Grisodlar'n said:
Pdf-exemplet är ovanligt tungt och allt måste optimeras, bara jag läser mig till hur jag gör. När allt blir klart så kan jag också släppa två olika versioner, en mer anpassad för skärmläsning, och en för utskrift om man vill ha något att paketera fisk med eller ha i kattlådan.
Jag jobbar professionellt med sånt här (dvs. trycksaker och tryckoriginal), så om du vill ha lite tips är det bara att fråga.

Riktigt schysst. Har du något tips sådär på rak arm vad man kan göra för att få ned filstorleken på pdf? Nu har jag ju bara valt Adobe pdf presets (PDF/X-4:2008). Alla bilder är i 300 dpi (CMYK, .psd). Går det att få ned filstorlek utan att kvalitén blir särskilt lidande? Jag har Acrobat pro 9, förresten. Finns det någon optimeringsfunktion där?

Dante

Staff member
Om du inte ska trycka bestiariet på »riktigt« utan bara låta folk ladda ner och skriva ut själva rekommenderar jag följande inställningar för att få ner filstorleken rätt ordentligt:
  1. Sätt RGB som output i stället för CMYK. Tre färgkanaler tar mindre plats än fyra. Och för en hemmautskrift spelar det ingen större roll för utskriftskvaliteten.
  2. Dra ner bilderna till 150 dpi, komprimera som JPEG med high kvalitet. Detta minskar storleken på alla bilder till ungefär 1/4.
Uppdatering: Äh, förresten, jag bifogar de inställningar jag använder.

Attachments

solvebring

Superhero
Okej, vad trevligt. =)
Kikade just in i Erebaltors bildforum. Det var riktigt trevligt. Gillar Bloms prylar måste jag säga och den där ankan har verkligen underbart skön.

Fan att jag har så mycket att göra med studier och skit. Jag blir ju vrålsugen på att försöka teckna mer nu.

hakanlo

Hero
Riktigt snyggt! Givetvis ska ankorna vara med om det är DoD det handlar om...

I övrigt tror jag att Dante förmår formulera de synpunkter jag omedvetet hade. Vilken resurs att få så konstruktiv feedback!

Telephalsion

Swordsman
Skitsnyggt och tilltalande, förutom den gröna rutan på råttmansdelen, den stack i ögonen. Kändes malplacerad. (färgen och formen alltså, inte innehållet, innehållet var bra!)

Dante said:
Om du inte ska trycka bestiariet på »riktigt« utan bara låta folk ladda ner och skriva ut själva rekommenderar jag följande inställningar för att få ner filstorleken rätt ordentligt:
<ol><li>Sätt RGB som output i stället för CMYK. Tre färgkanaler tar mindre plats än fyra. Och för en hemmautskrift spelar det ingen större roll för utskriftskvaliteten.</li><li>Dra ner bilderna till 150 dpi, komprimera som JPEG med <span style="font-style: italic;">high</span> kvalitet. Detta minskar storleken på alla bilder till ungefär 1/4.</li></ol>Uppdatering: Äh, förresten, jag bifogar de inställningar jag använder.
Tack för inställningarna och råden. Hittade optimeringsalternativen i acrobat. Men det är något med vissa bilder, som jag har Effects på.

Telephalsion said:
Skitsnyggt och tilltalande, förutom den gröna rutan på råttmansdelen, den stack i ögonen. Kändes malplacerad. (färgen och formen alltså, inte innehållet, innehållet var bra!)
Ok, tack. Jag kanske ska prova med en annan färg på rutan.

Dante, vad skulle du rekommendera för marginalstorlek för att få mer luft i layouten och läsbarhet i stämningstexterna som sträcker sig över två kolumner? Jag läste att runt 70 teckens rad var ok, men jag har runt 110-112.

Jag har ju bara använt Indesigns förinställda värden; 1,27 cm marginaler, 0,4233 cm gutter. Sedan ställde jag in en bleed på 0,3 cm.

Jag hittade den här sidan med tips:

skrivregler

Kan du säga om tipsen låter vettiga gällande radlängder, etc?