Syfte och format
Vad jag anser vara viktigast är syftet med din produktion och formatet på den. Man bör tänka på tre saker.
Brödtexten (viktigast)
Rubriker (förstärker intrycket av vad du vill förmedla)
Grafiska element (allt ifrån renodlad grafik till bildtexter, citat, paginering mm)
Brödtext
Hur du använder typsnitten, radavstånd, marginaler och grafiska element avgör hur din målgrupp upplever produktionen. Kompositionen/helheten är viktig att få enhetlig, så inte typsnitt, färger och dylikt sticker i sär. Jag brukar hela tiden zooma ut (15-20%) för att lättare kontrollera helheten.
Typsnitt (antikvor och sans-seriffer) bör vara luftiga (s och a brukar vara de bokstäver som man lättast ser luftigheten på), dvs att man tydligt ser öppningar och luftigheten i dem. Jämför tex Helvetica och Gill Sans. Dessutom bör det finnas energi i dem. Kursiva versioner av typsnitt ger ett kraftigare energiflöde än vanlig (regular/standard). Kursiv funkar däremot sämre i brödtext men kan komplettera bra i citat och bildtexter. För att hitta typsnitt med mer dynamisk energi, jämför typsnittens versala R. Ett statiskt, mindre bra alternativ är åter igen Helvetican. Kika på dess R (jämför med Barmeno, Caslon 540 eller tex Frutiger). Finns det en framåtsträvande känsla i typsnitten, lämpar de sig bra för brödtexter.
Ett par tips.
Ha aldrig mer än 60-65 tecken på en rad.
Undvik horungar (ensamma ord på en avslutande rad).
Välj ett typsnitt som ger hög läsbarhet. Orden skall snabbt och lätt gå att urskilja, läsa och ta till sig. Brödtexten är inte till för att dekorera, utan för att förmedla information.
Rubriker
En rubrik skall snabbt ge information om vad den kommande brödtexten handlar om. Den bör inte vara längre än att den för plats på en rad (här finns det undantag) och bör ha samma typsnitt genom hela produktionen (här finns också undantag). Rubriktypsnitten kan utnyttjas för att lättare förmedla stämningen i produktionen och har vanligtvis inga begränsningar. Grotesker, Seriff- och Sans-Seriffer fungerar bra allihop. Vad man där kan tänka på är att försöka knyta samman innehållet med stämningen.
Själv skulle jag aldrig ha en Sans-Seriff om jag gjorde en fantasy-produktion. Inte heller en gåsfjäder-script a la Rosens Namn i en Sci-Fi-produktion.
Det kan dessutom funka bra med en ingress av samma typsnitt som rubriken fast med någon punkt större än brödtext eller bara fetare.
Grafiska element
Dessa element skall förstärka känslan av det du vill förmedla. Att skapa tre olika gränssnitt är aldrig fel så du har lite olika stämningar att utgå ifrån innan du sätter igång med produktionen.
Om man använder sig av citat, bildtexter pagineringar, ramar, informationsrutor, avsändare, bör man se till att dessa följer samma mall (gärna style sheet-funktonerna i Word, Quark eller Indesign)
Ett par saker till;
Se till att du har materialet klart innan du börjar layouta. Annars kommer du troligtvis jobba sönder layouten innan du har materialet klart.
Ett tips är att se till att materialet finns klart i ett word-dokument, sedan skapa en mall för hur produktionen skall se ut i Quark eller InDesign och sist föra in materialet i den.
Skall du trycka något, se till att du har back-up på arbetet, att allt material finns tillgängligt (typsnitt, bilder och färger) för tryckarna.
Quark är det absolut bästa programmet om man ser till funktionalitet och kompabilitet. PageMaker har jag inte jobbat med men Indesign har funkat felfritt för mig, tyvärr har vissa tryckerier fortfarande problem med kompabilteten.
Kika gärna i boken "En Typografisk Handbok"
The Chronicler, aka The Scribe, aka The Illuminator