Nekromanti Layoutgenomgång: Mutant 2089

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Enkel layout med två kolumner. Det är ganska litet utrymme mellan dem.
  • Brödtexten använder en enkel serif; Garamond? (Typsnitt 1)
  • Kapitelrubriken är jättestor och använder ett kantigt, futuristiskt typsnitt (Typsnitt 2).
  • Stycken börjar med indrag på c:a 2 tecken, utom första stycket under varje rubrik.
  • Undantag; på denna sida syns ett stycke som skiljs från ett annat med en blankrad.
  • Sidnumret är satt i Typsnitt 2, och linjerar med brödtexten på högerkanten.
  • Rubriknivå 1 markeras med två siffror (kapitelnummer, punkt, rubriknummer). Påminner om instruktionsmanualer.

Arfert

Facit
Rubriktypsnittet heter Machine, men man har meckat lite med egna bredder. Det är normalt sett inte så condensed. Jag personligen har värt för när man trycker ihop typsnitt på egen hand, men det var modernt då i desktopens barndom. Såg modernt ut. Tyckte man.

Texten är satt i typsnittet Bookman, i normal (och fet här och var). Och nej, det är inte samma som i RYMD, där var det nån Garamond eller eventuellt Sabon. Svårt att se.

Det märks också att man inte riktigt har koll på programmet, de
g l u g g i g a t e x t r a d e r n a
är ett bra exempel på det. Eller så såg man helt enkelt inte felen.

krank

Arfert said:
Rubriktypsnittet heter Machine, men man har meckat lite med egna bredder. Det är normalt sett inte så condensed.

Texten är satt i typsnittet Bookman, i normal (och fet här och var). Och nej, det är inte samma som i RYMD, där var det nån Garamond eller eventuellt Sabon. Svårt att se.
Tackar! Ja, det märks att jag ännu har långt kvar när det gäller att identifiera typsnitt.

//Krank, som funderar på att - som övning - försöka återskapa moderna versioner av de här Mutant-layouterna i InDesign vid tillfälle...

Arfert

Facit
Jag har för mig att Bookman användes i första versionen av Western också. Men kan minnas fel, boxen är nedpackad.

Arfert

Facit
Över huvudtaget tycker jag att det Target gjorde på slutet av 80-ralet var sämst layoutmässigt. 91 och framåt hade de börjat få koll på datorerna och innan de fick makar så gjorde man originalen på klassiskt sätt, med pannåer och sättningar gjorda på sätterier. Svavelvinter (troligen pre-desktop för Target) ser till exempel mycket bättre ut.

(De allra första versionerna av DoD ser inte så kul ut, men då var de amatörer. Fast Berndal hade en känd pappa i typografikretsar.)

pappa_UBBT

Veteran
Även här tycker jag att formen är undermålig men det beror nog på att den är gammal och omodern. Om ett nytt rollspel skulle formges på det här sättet skulle jag personligen tro att man vill uppnå någon slags retrokänsla och flirta med hur rollspel såg ut förr i tiden. Lite som att medvetet göra en B-film, inget negativt i sig men det skulle vara ett medvetet val.
Brödtexten är lättläst med rätt bra spaltbredd men marginalerna är på tok för tajta. Det blir ett stort problem när man petar in illustrationer som ligger så nära texten att det blir väldigt trångt och jobbigt. Och don't get me started on den helgalna kantiga illustrationen som ligger som en blockig pöl mitt på sidan och sabbar allt vad läsbarhet heter. Nej, nej, nej.

Som nämnts är rubriksnittet hopklämt manuellt vilket man generellt ska vara väldigt försiktig med. En oskriven regel är att man helt enkelt inte gör det öht. Nu är det gjort på ett så pass speciellt typsnitt så det hade kunnat funka, om samma typsnitt inte använts genomgående i layouten i sin ursprungliga form vill säga.

Skulle titta en extra gång på de olika rubriknivåerna också, och tabellerna, och punktlistornas inkonsekvens vad gäller indrag. Faktum är att det finns så mycket i formen som är hafsigt gjort - förmodligen pga tekniska begränsningar eller bristande kunskap - att det knappt känns lönt.

Känner att jag sågar alla dina inspirationskällor här, men jag tycker verkligen att det här ser dåligt ut :gremsmile:

krank

pappa said:
Känner att jag sågar alla dina inspirationskällor här, men jag tycker verkligen att det här ser dåligt ut :gremsmile:
Tja, jag sågar dem ju själv. Hela poängen med de här layoutgenomgångarna är ju att få syn på det som är bra och det som är dåligt i andra cyberpunkspel. Just layouten och typografin tycker jag inte heller är någon höjdare i någon av de tre produkter jag kollat på hittills. Det finns saker jag gillar, men också väldigt mycket jag definitivt inte skulle göra själv.

Planen är att kolla Mutant Chronicles härnäst. Andra spel som står på tur är Cyberpunk 2020, Eclipse Phase, kanske Trinity. Av dem är det nog bara Eclipse Phase jag tycker riktigt funkar, men jag skulle gärna plocka det som funkar från de andra.

I slutänden behöver jag hitta en layout som funkar i gråskala när jag bygger layoutmallen till Rotsystem, eftersom jag inte kommer att trycka alla sidor i färg. Det betyder antagligen att jag hamnar nära den mer avskalade delen av spektrat, med enkla linjer och kanske någon geometrisk form, eller kanske något spännande sätt att lägga upp svarta block kontra texten (jag har ju inget max antal sidor att bry mig om...)

Kanske kollar jag också på några av mina andra layout/designföredömen i andra genrer, som t.ex. den stora vita Nobilisboken som jag tycker är ascool i hur den jobbar med luftighet och "tomma" utrymmen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
som funderar på att - som övning - försöka återskapa moderna versioner av de här Mutant-layouterna i InDesign vid tillfälle...
Det är kanonbra att planka för övningsskull IMHO!