Nekromanti Layouthjälp

Zadrith

Hero
Eftersom jag vet att det finns månag här på forumet som är hejare på InDesign tänkte jag höra om det finns någon som kan lösa ett litet problem som ilustereras i dessa exempelsidor.
Som ni ser ligger ettan på första sidan mitt i det blå fältet precis som den ska men tvåan på den andra sidan hoppar ut och lägger sig utanför bildens ram trots att alla inställningar är de samma på båda sidorna (vad jag kan se i alla fall).
Någon som vet vad det kan bero på eller hur man kan åtgärda det?

Rising

Vila i frid
När jag tittar så ser jag ettan och tvåan som om de typ var skrivna med arial-teckensnittet, men det du skriver verkar tyda på att du skulle ha använt något väldigt speciellt teckensnitt.

Nå, i vilket fall som helst så skulle jag testa följande åtgärder:

1. Om du ändrar ettan på den första sidan till en tvåa, ser det bra ut då? (Annars är det teckensnittet som är lite konstigt och då får du justera dessa för hand.) Jag tror inte det är det här som är grejen.

2. Kolla vilka lager ettan och tvåan ligger på, och jämför med vilka lager som gubben på första resp. andra sidan ligger på. Det kan nämligen vara gubbarnas figursättning som fuckar upp det.

3. Kolla om inställningarna verkligen ÄR exakt lika för dem båda. Om det dyker upp ett plus vid formatmallen när du klickar på siffrorna så har de inte rena format utan individuella justeringar.

Men jag tror på punkt två.

Zadrith

Hero
Jag tackar för hjälpen och det är möjligt att det skulle fungerat. Jag har dock precis löst det själv genom en liten kryssruta men rubriken "Ignorera figursättning" som jag hittade under "Objekt" - "Alternativ för textramar"