Nekromanti Layoutning

Arfert

Facit
Re: Layoutning ..Pages

Fördelen för den oerfarne med Pages att det följer med ett gäng mallar som både är BRA och enkla att använda...

...sen är ju Pages mycket mer avancerat än man kan tro vid första anblick (som Apples program riktade till "vanliga människor" brukar vara) om man skrapar det lite på ytan... innehåller grejer jag gärna hade sett i Indesign eller Quark... som till exempel att man ser realtid hur text flödar om vid figursättning... när man flyttar och skalar bilder...

och de har stöd för genomskinlighet, skuggor, snygga tabellfunktioner, snygga diagram (till och med i 3D om man nu skulle vilja ha det) med mera som vanliga "ordbehandlare" inte har. Apple själva säger att det är en ordbehandlare som Word, men det har ju en helt annan typografisk kontroll.

Zire

Swashbuckler
Ja hur står sig Scribus mot de seriösa layoutprogrammen? Jag har det installerat och har lekt med det ett par gånger, men det är mycket att lära sig. Dock är det betydligt mycket billigare (gratis) än Quark och InDesign, så därför undrar jag, är det värt att använda?

- Zire

Arfert

Facit
det är nästan lika kapabelt, lite som ett lite äldre quark när det gäller funktoner... men sen är det inte lika lättanvänt... Men har man tid och tålamod, visst.

Illern

koppariller
Jag har tyvärr inte använt Scribus så mycket (det blir mest LaTeX). Det enda jag gjort i den senaste versionen är att börja lay outa omslaget till min novellsamling som måste vara udda mått för att nå runt ryggen.

På jobbet har vi urgammal version (2 tror jag) av InDesign som jag undviker så mycket jag kan så jag har inte så mycket att jämföra med i samma genre heller.