Nekromanti layouttest

James Hancock

Veteran
Nja, håller inte med... Visst, det är vackrare att titta på... Men varje ändring som sker gör att textmassan kan flytta sig (vilket är det som sker oftast) och de blir inte layouten bra ändå, och du får göra om i stort sett det jobb du gjort tidigare på att layouta.

// James

Rising

Vila i frid
om grafiska profiler

"Nja, håller inte med... Visst, det är vackrare att titta på... Men varje ändring som sker gör att textmassan kan flytta sig (vilket är det som sker oftast) och de blir inte layouten bra ändå, och du får göra om i stort sett det jobb du gjort tidigare på att layouta."

Mmm, om man har jobbat mycket med minskat ordmellanrum i texterna och har använt bilder i layouten kan det vara så, men om det är som det är här (=endast ren, obehandlad(?) textmassa) så innebär det nog inga problem att ändra i ens formatmallar. Det måste ju ändå ändras i varje fall. Jag tycker man skall bygga hela den grafiska profilen först med alla formatmallar, stödlinjer och grafiska element som man kan komma att behöva. Sedan skriver, layoutar och korrar jag lite då och då allteftersom.

Fördelen med att layouta sitt eget material är att man kan skriva så mycket man behöver för att fylla sidorna, vilket inte går om man arbetar med andras material. Då är det knivigare.

/Rising

Snow

Swashbuckler
Nja jag säger ungefär samma sak som Rising...

Jag har gjort det många gånger med mina grundregler. Varje gång en ny version skall ut har allt flyttat på sig. Men jag har kvar sidmallar och formatmallar. Det är bara att uppdatera länkarna och sen gå över hela det ändrade stycket för att kolla så inget har flyttat på sig fel. Detta är alltså den arbetsgång jag har utvecklat för att konstant kunna ha en layoutad version av texten... det funkar för min del även om det kanske inte är optimalt ur effektivitetssynpunkt.