Jag brukar använda spelledarskärmar mest för att klistra upp lappar, typ spelarstats som jag måste fråga efter eller kartor som används under spelets gång.. Shadowruns (tror jag) spelledarskärm hade ett "gem" som räckte över hela "sargen" på en sida.. Det var en vettig pryl..
DoD:s spelledarskärm - med andra ord, spelledarskärm till rollspel jag kan
Chronopiabilden på framsidan
Fått ursäkta mig med att så ser minsann inte rollspelet ut
Färdighetsmodifikationer
Aldrig använt, då reglerna är för krångliga
Vapenstats
Aldrig använt, då jag kan alla vapenskador
Stridsmodifikationer och träfftabell
Aldrig använt, då jag kan reglerna utantill
Förflyttningstabell
Använt 2-3 gånger.. Har inte varit så aktuellt, då jag kör med dagsmarcher istället för mäta i avstånd
Motståndstabellen
Aldrig använt, då jag kan den utantill
Utrustningskostnader
Använt relativt mycket.. Lättnad att slippa bläddra i böcker efter sådant
Deadlands spelledarskärm - med andra ord, spelledarskärm jag är relativt ny till
Framsidan - <font size="1">Ser ut som en steampunkstridsbild, vilket är i helt fel riktning med westernliret</font size>
Har fått ursäktats att det inte alls är så spelet är tänkt att spelas
====Dessa finns på både fram- och baksidan, så att båda spelare och spelledare kan se dem====
Träfftabell
Användes i början tills jag lärde mig den.. Används antagligen igen numera, då jag inte spelat Deadlands på ett tag
Färdighets- och stridsmodifieringar
Användes i början när jag inte kunde alla regler
Specialregler för färdigheter som används mycket
Används sällan, men bra att ha när det väl användes då jag slapp slå i böcker
Vapenstats och kostnad
Användes till en början, tills jag lärde mig dem
Specialregler för strid
Nästan aldrig använt, då jag lärde mig dem tidigt
Kulörprioritering i poker - <font size="1">Används vid initiativ och magi</font size>
Aldrig använt, då jag spelat poker mycket
===========Nu till spelledare only=================
Skräcktabell - <font size="1">Deadlands är ett skräckwesternspel</font size>
Användes en gång, men detta är en sak som är bättre att slås innan spelmötet
Regler för besättning
Vissa rollpersoner kan ha en ond ande i kroppen.. Bra att ha reglerna i korthet
Beskrivning av skydd (som vara bakom ett träbord) och dess effekter
Användes när det väl behövdes
Pokerhänder - <font size="1">Används vid magi</font size>
Behövdes inte, då jag spelat poker i hela mitt liv
Vad jag har velat ha på en spelledarskärm:
Bildkollage (178 kb) istället för en enda bild (sådär ser kollaget ut som jag gemar fast på min DoD-skärm över Chronopiabilden - borde göra en till Deadlands också, som visar modet).. På så sätt kan spelarna få lite inspiration genom att titta på spelledarskärmen när de ska göra gubbs.. I vissa fall kan även spelledaren ibland peka på bildkollaget och beskriva en ras på det sättet för en ovan spelare.. Om du ska göra en till Andra Imperiet, så föreslår jag att du tar med bilder på olika rymdskepp.. Sådant är typexempel på saker vi behövde slå upp bilder på i Star Wars..
× Karaktärsgenereringsregler.. Kan du pula ihop det på 1-2 sidor så släng dit det på spelledarskärmen.. Detta är alltid något som jag ständigt använder.. En bra utmaning till Players Handbook..
× Utbytbara sidor.. Det vore bra att ha en klusterspelledarskärm med 5-6 sidor där spelledaren själv fick välja vilka sidor denne vill ha med.. Borde kunna göras med fyrkantig hålslagning över hela sidkanten och sådana här "spiraler".. Fast
PAXs idé med plastfickor (likt Magicpärmar?) var smartare..
× Lägre skärmar.. Stående A4 är på tok för högt.. Liggande A4 är mer vettigt..
× Snoddar att dra runt hörnen, likt pappersmappar, för att papper inuti skärmen (när den är ihopvikt) inte ska falla ut.. Jag brukar använda spelledarskärmen som en mapp där jag har viktiga papper som kartor, karaktärsgenereringsregler och rollpersonsformulären.. Det enda jag med andra ord brukar ta med mig till spelmötet är spelledarskärmen (och tärningar, pennor och dylikt men det är en annan sak).. Svårt dock att kombinera med punkten "lägre skärmar"..
× "Shadowruns pappersgem".. Själv använder jag vanliga plastgem.. Visst funkar det, men det blir fula märken (intryckningar/vikningar) längst upp på spelledarskärmen..
/
Han som, som vanligt, lyckades hålla sig kort