Nekromanti Le spelledarskärm

Krille

Super Moderator
På Rävsvansforumet så frågade jag vilka komponenter man helst skulle vilja ha på en spelledarskärm till Andra Imperiet, men nånstans där så insåg jag att frågan faktiskt är större än så.

En spelledarskärm innehåller, om man bortser från grafiskt jox, en klase innehåll. Det kan vara tabeller, flödesscheman, listor med mera.

Min fråga är helt enkelt vad för slags innehåll på en spelledarskärm som ni använder och som ni saknar.

G

Guest

Guest
Sammanfattade specialregler som man vanligtvis inte lär sig,
någon slags saklistor (kanske med både max och minkostnad ala "x2: the threat"),
om något är komplext och bläddrigt ska det finnas på skärmen,
alltså på ena sidan passar det bra med rollpersskaparregler lite kort medans andra sidan ska ha de obskyra men djupgående sakerna.

MrG

Swashbuckler
Spelledarskärm eller sidobord

Nu har jag aldrig haft det i form av en skärm (mest av praktsika detaljer om hur jag vill ha min spelmiljö), men oftast ett litet sidobord (lägre än soffbordet och på så sätt dolt från spelarna), men jag tror vad jag använder och saknar borde vara likartat...

Jag använder (ibland som post-it markeringar i reglerna) eller saknar; fusklapp på alla färdigheter, vapentabell, index till reglerna, slplista och slumplista för namn, kartor och ett synopsis (flödesshema eller annan grundstruktur) över plotten. Och så brukar sidobordet även ha en tärningspåse och en tekopp, men de kan vara svårare att få in i en skärm :gremlaugh:

På en skärm skulle det ulitmata för mig vara att det smidigt gick att ändra innehållet mellan gångerna, så gärna plastfickor, magneter, gem eller annat så man kan ha aktuella slper och sånt snabbt och nära till hands.

Så skulle jag helst även ha en bilaga, vilken skulle vara flödesschema för karaktärsgenerering, för det saknar jag varje kampanjstart när folk sitter och slåss om för få regelböcker :gremlaugh:

Gordeg

Hero
Någonstans har jag en spelledarskärm till gamla Paranoia som, till skillnad mot andra skärmar jag sett, hade en tabell på utsidan (spelarnas sida) också. Där fanns en utrustningslista där alla prylar hade röd security clearance. På spelledarens sida fanns regler och annat med ultraviolett security clearance. Jag undrar förresten om jag inte också sett en gammal spelledarskärm till Dragonlance som har en tabell på utsidan...?

Det greppet används sällan men jag tycker att det kan vara användbart för spelarna att kunna hitta viss info på det viset. Det passar inte till alla spel dock. I Shi2 skulle tex taktikkorten kunna skyltas mot spelarna, användbart för de som använder vanliga spelkort eller annat substitut.

Gordeg

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Le Guarda del Maestro del Joco

Det jag har haft mest nytta av är en sammanfattning av stridssystemet med relevanta tabeller. Jag vill nämligen inte bläddra när jag spelleder en strid.

Näst i priordning blir de allmänna tabellerna för färdighetsslagningar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Oftast kör jag med ett ihopkopierat tabellhäfte vid sidan om. Mycket stridsrelaterade tabeller med liten text är nog vanligast att finna bakom skärmen.
Egentligen skulle jag vilja se en generell SL-skärm med plastfickor för A4-format så jag kunde klippa ihop vad jag själv behöver. Tror jag sett något sådant tidigare av en utländsk tillverkare men minnet sviker mig.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar använda spelledarskärmar mest för att klistra upp lappar, typ spelarstats som jag måste fråga efter eller kartor som används under spelets gång.. Shadowruns (tror jag) spelledarskärm hade ett "gem" som räckte över hela "sargen" på en sida.. Det var en vettig pryl..

DoD:s spelledarskärm - med andra ord, spelledarskärm till rollspel jag kan
Chronopiabilden på framsidan
Fått ursäkta mig med att så ser minsann inte rollspelet ut

Färdighetsmodifikationer
Aldrig använt, då reglerna är för krångliga

Vapenstats
Aldrig använt, då jag kan alla vapenskador

Stridsmodifikationer och träfftabell
Aldrig använt, då jag kan reglerna utantill

Förflyttningstabell
Använt 2-3 gånger.. Har inte varit så aktuellt, då jag kör med dagsmarcher istället för mäta i avstånd

Motståndstabellen
Aldrig använt, då jag kan den utantill

Utrustningskostnader
Använt relativt mycket.. Lättnad att slippa bläddra i böcker efter sådant

Deadlands spelledarskärm - med andra ord, spelledarskärm jag är relativt ny till
Framsidan - <font size="1">Ser ut som en steampunkstridsbild, vilket är i helt fel riktning med westernliret</font size>
Har fått ursäktats att det inte alls är så spelet är tänkt att spelas

====Dessa finns på både fram- och baksidan, så att båda spelare och spelledare kan se dem====
Träfftabell
Användes i början tills jag lärde mig den.. Används antagligen igen numera, då jag inte spelat Deadlands på ett tag

Färdighets- och stridsmodifieringar
Användes i början när jag inte kunde alla regler

Specialregler för färdigheter som används mycket
Används sällan, men bra att ha när det väl användes då jag slapp slå i böcker

Vapenstats och kostnad
Användes till en början, tills jag lärde mig dem

Specialregler för strid
Nästan aldrig använt, då jag lärde mig dem tidigt

Kulörprioritering i poker - <font size="1">Används vid initiativ och magi</font size>
Aldrig använt, då jag spelat poker mycket

===========Nu till spelledare only=================

Skräcktabell - <font size="1">Deadlands är ett skräckwesternspel</font size>
Användes en gång, men detta är en sak som är bättre att slås innan spelmötet

Regler för besättning
Vissa rollpersoner kan ha en ond ande i kroppen.. Bra att ha reglerna i korthet

Beskrivning av skydd (som vara bakom ett träbord) och dess effekter
Användes när det väl behövdes

Pokerhänder - <font size="1">Används vid magi</font size>
Behövdes inte, då jag spelat poker i hela mitt liv

Vad jag har velat ha på en spelledarskärm:
× Bildkollage (178 kb) istället för en enda bild (sådär ser kollaget ut som jag gemar fast på min DoD-skärm över Chronopiabilden - borde göra en till Deadlands också, som visar modet).. På så sätt kan spelarna få lite inspiration genom att titta på spelledarskärmen när de ska göra gubbs.. I vissa fall kan även spelledaren ibland peka på bildkollaget och beskriva en ras på det sättet för en ovan spelare.. Om du ska göra en till Andra Imperiet, så föreslår jag att du tar med bilder på olika rymdskepp.. Sådant är typexempel på saker vi behövde slå upp bilder på i Star Wars..

× Karaktärsgenereringsregler.. Kan du pula ihop det på 1-2 sidor så släng dit det på spelledarskärmen.. Detta är alltid något som jag ständigt använder.. En bra utmaning till Players Handbook..

× Utbytbara sidor.. Det vore bra att ha en klusterspelledarskärm med 5-6 sidor där spelledaren själv fick välja vilka sidor denne vill ha med.. Borde kunna göras med fyrkantig hålslagning över hela sidkanten och sådana här "spiraler".. Fast PAXs idé med plastfickor (likt Magicpärmar?) var smartare..

× Lägre skärmar.. Stående A4 är på tok för högt.. Liggande A4 är mer vettigt..

× Snoddar att dra runt hörnen, likt pappersmappar, för att papper inuti skärmen (när den är ihopvikt) inte ska falla ut.. Jag brukar använda spelledarskärmen som en mapp där jag har viktiga papper som kartor, karaktärsgenereringsregler och rollpersonsformulären.. Det enda jag med andra ord brukar ta med mig till spelmötet är spelledarskärmen (och tärningar, pennor och dylikt men det är en annan sak).. Svårt dock att kombinera med punkten "lägre skärmar"..

× "Shadowruns pappersgem".. Själv använder jag vanliga plastgem.. Visst funkar det, men det blir fula märken (intryckningar/vikningar) längst upp på spelledarskärmen..

/Han som, som vanligt, lyckades hålla sig kort

MrG

Swashbuckler
× Lägre skärmar.. Stående A4 är på tok för högt.. Liggande A4 är mer vettigt..
Väl tänkt, en låg skärm skulle jag kanske använda!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Spelledarskärmar suger!

...Heh, heh, heh, eh... Tja, det var väl inte så oväntat från min sida? :gremwink:

Hur som helst, samtliga köpta spelledarskärmar jag äger (DoD6, Chronopia, Planescape är de jag kommer på nu, de andra är säkert inte viktiga) har haft två stora problem. Dels är de för höga, något du inte bör ha problem med om du använder tre liggande A4. Dels har det varit en massa skräp på dem. Ja, precis. Spelledarskärmar ska vara rena, stabila och enkla att anpassa.

Min spelledarskärm ser ut såhär:

Den är perfekt höjd och det är absolut inga problem att hänga saker på, bilder, tabeller, listor, whatever. Jag ska inte behöva en spelledarskräm per spel, det är bara löjligt.

Sååå... Vad hänger jag på min spelledarskärm? Tja, på utsidan hänger jag bilder på spelledarpersoner som är aktuella och annat som spelarna har nytta av att se. På insidan hänger jag värden som jag inte vill fråga om hela tiden, en grotesk lista med namn man kan använda, en "random encounter"-tabell (vid behov), en vädertabell (vid behov) och allt annat som kan behövas vid behov.

Gör ingen spelledarskärm. Gör en PDF anpassad i höjdled för ett liggande A4 (20 cm eller vad det är) och låt varje person kryssa i vad de behöver för att sedan plocka ihop en användbar bunt för att sedan sälja billigt eller för fri nedladdning.

solvebring

Superhero
Förmycket papper!!! Gör en egen...

Spelar DoD. Jag har SL-skärmen främst som skydd. Och som en ram kring mina prylar, jag har nämligen FÖR mycket anteckningar och papper. Jag har DoDskärmen som är på fyra sidor, sedan vikingskärmen "ihopgémad" med denna, vikingskärmen är på tre sidor. Så SLskärmen jag har är på 7sidor... Och det jag använder i skärmen, plus skyddsfunktionen, är fummeltabellerna, motståndstabellen, skräcktabellen... Kanske är något mer...

Trots denna sjusidiga skärm får jag ändå inte plats med alla papper och anteckningar bakom, jag har papper bredvid mig på bordet och golvet också... Så SL-skärmen är egentligen inget viktigt för mig, ska göra en egen som är riktigt stor ocg bekväm istället - plus att jag kan ge den eget motiv då och sedan klistra egna ting på baksidan om jag så vill... Färdiga SLskärmar håller inte alltid om ni frågar mig...

Johan K

Gammal & dryg
Min fråga är helt enkelt vad för slags innehåll på en spelledarskärm som ni använder och som ni saknar.
De gånger som jag använder en sl-skärm är för att kolla till prislistor, motståndstabellen & efekter vid perfekt slag..
Vad jag saknar.. Det är väll egetligen inte så mycket, skulle isåfall vara att den var lättanvänd & inte är allt för stor..

Jonas Ferry

Swordsman
Jag använder inte skärm längre, den går emot min numera djupt rotade tro att alla slag ska vara öppna och att spelarna ändå inte läser mina papper, men jag har gjort det tidigare. Vad jag gillade var såklart samma saker som alla andra, men det är ett dåligt svar. Jag kan istället säga vad jag inte gillade. Jag gillade verkligen inte att ha saker som bara användes en gång, till exempel regler för att skapa rollpersoner. Det känns bara som utfyllnad, och då känner jag mig lurad.

En sak jag inte tror att jag har sett, men som vore väldigt coolt, vore att ha en liten ruta med de viktigaste grundtankarna hos settingen. Nu vet jag inte om det är lämpligt i det här fallet, men det vore grymt coolt med en uppsättning fakta som:

* Rymdimperiets närvaro känns överallt.
* Kraften flödar genom alla, men endast ett fåtal kan kontrollera den.
* Osv.

Alltså, saker som SL ska tänka på när han gestaltar världen. Kanske en lista med tips hur man improviserar en intressant SLP?

* Ha en färdig lista med namn, plocka ett.
* Tänk ut vad SLP:n vill ha av rollpersonerna.
* Ge SLP:n ett utmärkande drag och förmedla det.

Eller nåt sånt. Det här är inte saker jag sett, men som jag personligen skulle tycka om. Sen kanske det är helt ointressant för den genomsnittlige spelaren, det kan jag inte uttala mig om.

Krille

Super Moderator
"Jag gillade verkligen inte att ha saker som bara användes en gång, till exempel regler för att skapa rollpersoner. Det känns bara som utfyllnad, och då känner jag mig lurad."

Sådär tänker jag faktiskt om det obligatoriska äventyret som följer med spelledarskärmen. Det är verkligen en pryl som skickas med för att man ska känna att man har fått något för pengarna när man köper en pappskiva.

Jonas Ferry

Swordsman
Vilket får mig att tänka på Mongoose Publishings reklamtext för sin spelledarskärm till Paranoia XP:

Hi, PARANOIA Gamemaster!

We include a 24-page booklet as a cool bonus with the fine PARANOIA Gamemaster Screen, because it's hard to sell GM screens for roleplaying games nowadays without a cool bonus booklet.

(Really, what can you say to sell a GM screen by itself? 'It has charts from the rulebook! It stands up! Guaranteed opaque at visible wavelengths!')

This booklet's super-fine must-have centerpiece will, we predict, become instantly popular on illegal traitorous Communist scumsucking P2P ­filesharing networks: the mission blender. Using these charts, you roll a 20-sided die about a hundred times, plug words into blanks and hey presto! You have a complete mission based on the mission scheme outlined in Chapter 46 of the PARANOIA rulebook!

We pad out this booklet with a couple of okay introductory handouts and a bunch of nifty forms. PARANOIA needs forms like a Mystic needs Sandallathon. Photocopy and distribute them to the Troubleshooter team leader at suitable times. Make sure the team leader (or his designated flunky) fills them out. Review all answers closely, then terminate PCs as necessary. Fun!

Gordeg

Hero
Det lilla företaget Living Room Games som numera ger ut Earthdawn presenterar ett annat användningsområde för den obligatoriska bilagan till spelledarskärmen.

"They lie in wait across from you, daring you to make one mistake, ready to descend at the slightest hint of weakness...

Players.

The only thing that stands between you and them is a quality piece of cardboard. Perhaps the adventure it came with can amuse them long enough for you to make your escape..."

Gordeg

MrG

Swashbuckler
Efter en kreativ diskution i och med en omgång tusen vita kort igår, kom tanken upp att en spelledareskärm borde ha en framsida med orden "Jag är Gud" på :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon

Som den här:

<TABLE BORDER=0 CELLPADDING=0 CELLSPACING=0 BGCOLOR="ffffff"><TD>
</TD></TABLE>

...fast busstidtabeller och nummer till pizzerior är lite svåra att göra generella.

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Spelledarskärm Amber (lätt OT)

När det gäller Amber (har inte spelat Nobilis) kan jag se ett skärminnehål som består av listor på karaktärerna och deras värden och en lista över rang i varje färdighet och så texten "Pappa/Farfar (Oberon)", eller "Dworkin" eller "Pattern" på framsidan :gremlaugh:

Men fortfarande samma grundkrav som jag skulle vilja ha på alla spelledarskärmar; en bra yta för att se karaktärernas stats lättöverskådligt (sedan så blir det för mig liggandes på ett sidobord istället för en skärm) så tanken är kanske inte så OT,

Lorindor

Veteran
Jag kör på principen att alla tärningslag är öppna, så då är spelledarskärmen onödig till att dölja dom. Om någon av spelarna sen tjuvtittar på mina anteckningar och lyckas tyda min handstil så borde den personen få medalj istället för smisk. Det enda användningsområde av en spelledarskärm som jag kan tänka mig behöva är möjligheten att fästa tabeller och anteckningar på den, för lösa blad och kladdpapper brukar ha en benägenhet att ta över varje liten yta på bordet när man spelar.

Men detta problem har jag min egna lilla lösning på - jag använder mig av brorsans bärbara dator. På den finns det plats för alla anteckningar som jag någonsin kommer att behöva, och alla dessa datorprogram med syfte att underlätta i t.ex. strider (exempelvis EONSuit) är lätta att komma åt och använda. Dessutom har jag lagt in all musik som jag tänkt spela för stämningen och t.o.m. lyckats kategorisera dom och det är mycket enklare att spela upp när man slipper trassla med en stereo och byta skiva var och varannan minut. Ytterst effektivt.

Så, fick jag fram något vettigt? Nä, jag tycker bara att du ska strunta i spelledarskärmen och ge ut något vettigare. Om man verkligen vill ha en skärm är det inte svårt att få tag på en bit kartong.

- Lorindor