Jag tänkte svara med hur vi gör i de kampanjer jag är inblandad i. I Eon så spelar jag en väpnare, så ja, jag är fett underordnad rollpersonen som är min riddare, och rent tekniskt sett är det han som styr hela gruppen. Å andra sidan så är min roll den som viskar i örat på riddaren, den som kommer på idéerna som sedan genomförs, och den som "tar hand om detaljerna" (exempelvis, Riddaren bestämmer att vi måste ta oss ner i gruvan, jag kommer fram till var, när och hur vi bör ta oss in). Jag tycker i alla fall att det är skitkul att vara väpnare.
Jag spelar V:tM också, och det är mycket svårt att påstå att någon av spelarna bestämmer över någon av de andra då vi är ungefär lika gamla och alla tillhör olika klaner. Ändå så är det även här min roll som formulerar alla planer och kommer på alla idéer. Oftast är det även han som för talan för gruppen, fastän de ofta får för sig att motsäga sig honom. En av de andra rollerna är mäktig nog att knäcka min rolls rygg på en tiondels sekund och är lättsinnig för att göra det också, så det är viktigt för William (min roll) att inte verka alltför dominant.
Sen så ska jag snart börja spela Star Wars också, då i rollen som en droid (rejält lik HK-47 för er som vet vad jag pratar om). Jag ska då vara trasig i början av spelet och kommer att adoptera den som lagar mig som mästare och blint lyda den personens order. Detta är i ett försök att spela något originellt från min sida, men som
Gurgeh sagt ...
Den enda gången jag upplever att det är något problem är när man har en bestämd gruppledare och dennes spelare är för passiv. Då tar snabbt någon spelare som är en mer naturlig ledare över ledarrollen och illusionen bryts.
Det är ungefär så det lär bli i Star Wars så det är ju fullt möjligt att jag som droid, liksom som väpnare, kommer börja ge "förslag" och "inlägg" på hur jag tycker vi borde gå till väga. Jag försökte för ett tag sedan starta
en tråd om något liknande, men den kom aldrig så långt.