Hej. Jag är relativt nybliven spelledare för Call of Cthulhu och har ett litet problem gällande ledtrådar.
Man uppfattar endast saker man frågar om eller om SL säger det. man kan ju inte minas detaljer ur en scen, det här är riktigt jobigt för mig när jag är keeper för om man säger nåt i beskrivningen av en plats så förstår spelare att det är viktigt och om man låter spelare "leta" så finns det risk att de inte hittar nåt alls.
Lösningar jag har försökt eller tänkt på är:
1. jag slagit lite dolda slag om det men man får inte riktigt känslan i att leta efter nåt då...
2. "späda ut" ledtrådar med oviktiga detaljer, men det blir lätt för mycket att jag bara står och rablar detaljer, inlevelse och spelkänsla tar skada. Samt att risken finns att de missar det.
3. att försöka undvika scener och satsa mer på texter osv. detta blir lätt lite trist i längden för mig och mina spelare...
ex: en man ligger död släpad från sin bil, i hans hand ligger ledtråden i form av ett ihop skrynklat paper.
1. slår mot färdighet "spott hidden" om lyckat: du ser nått vit i hans knutna hand om misslyckat: ...?
2. du kommer till platsen, men man ligger död på marken han har stora sår över hela kropen, som från en stor kniv, det ser ut som nån har släpat honom från hans bil, det ser ut som han har kravlat framåt, han ligger på mage ena handen framsträkt och andra knuten nära kroppen...
3. du får papret manen hade på sig från en polis.
Är det någon som har några erfarenheter eller tips på hur man gör för att undvika det här problemet? Har ni några fler sätt att ge ledtrådar eller liknande?
Man uppfattar endast saker man frågar om eller om SL säger det. man kan ju inte minas detaljer ur en scen, det här är riktigt jobigt för mig när jag är keeper för om man säger nåt i beskrivningen av en plats så förstår spelare att det är viktigt och om man låter spelare "leta" så finns det risk att de inte hittar nåt alls.
Lösningar jag har försökt eller tänkt på är:
1. jag slagit lite dolda slag om det men man får inte riktigt känslan i att leta efter nåt då...
2. "späda ut" ledtrådar med oviktiga detaljer, men det blir lätt för mycket att jag bara står och rablar detaljer, inlevelse och spelkänsla tar skada. Samt att risken finns att de missar det.
3. att försöka undvika scener och satsa mer på texter osv. detta blir lätt lite trist i längden för mig och mina spelare...
ex: en man ligger död släpad från sin bil, i hans hand ligger ledtråden i form av ett ihop skrynklat paper.
1. slår mot färdighet "spott hidden" om lyckat: du ser nått vit i hans knutna hand om misslyckat: ...?
2. du kommer till platsen, men man ligger död på marken han har stora sår över hela kropen, som från en stor kniv, det ser ut som nån har släpat honom från hans bil, det ser ut som han har kravlat framåt, han ligger på mage ena handen framsträkt och andra knuten nära kroppen...
3. du får papret manen hade på sig från en polis.
Är det någon som har några erfarenheter eller tips på hur man gör för att undvika det här problemet? Har ni några fler sätt att ge ledtrådar eller liknande?