Quan'talis
Swashbuckler
Hur ska man lägga in ledtrådar i ett äventyr så att spelarna kan hitta dem utan att samtidigt avslöja för mycket?
Det är ju inte särskilt snällt att helt låta bli att nämna detaljer om inte spelarna frågar efter dem ("Varför sa du inte att busschauffören inte hade något huvud?" "Du frågade inte") men om man plötsligt börjar peka ut småsaker som man inte brukar bry sig om märks det ju rät tydligt att det är något viktigt med dem ("I ett hörn av sandlådan ligger ett rött sandkorn...").
Ett exempel: jag tänkte göra ett äventyr där flera av de viktigaste spelledarpersonerna var kloner av samma människa, men i olika ålder. Jag kom aldrig så långt som till att spela det (det blev inte ens halvfärdigt), men ett problem som jag inte hittade någon bra lösning på var hur jag skulle få fram att de här personerna var väldigt lika. Jag lyckades själv komma på att det inte var någon särskilt bra idé att säga "Uteliggaren ser ut precis som polischefen, bara 25 år yngre". Och eftersom jag i allmänhet inte brukar beskriva personer så väldigt ingående skulle spelarna nog ha blivit misstänksamma om jag börjat rada upp detaljer om just de här personerna ("I rummet står en medelålders kvinna, en liten pojke och en 183 cm lång man med grå ögon, kraftig näsa och utstående öron. Han ser ut att vara runt 35 år gammal och har ett födelsemärke på vänster näsvinge. Gissa vem av dem som är viktig för äventyret").
Ett sätt som jag brukar använda ibland är att göra ledtrådarna ofullständiga (hjältarna smyger sig in i orchernas läger och hittar ett brev där det står "Anfall Smygehuk i gryningen", men någon har råkat riva bort hörnet där namnteckningen stod...), men det funkar ju inte i längden - ett brev som saknar underskrift går man kanske med på, men fjorton brev börjar kännas lite krystat.
Förslag?
/JPS
Det är ju inte särskilt snällt att helt låta bli att nämna detaljer om inte spelarna frågar efter dem ("Varför sa du inte att busschauffören inte hade något huvud?" "Du frågade inte") men om man plötsligt börjar peka ut småsaker som man inte brukar bry sig om märks det ju rät tydligt att det är något viktigt med dem ("I ett hörn av sandlådan ligger ett rött sandkorn...").
Ett exempel: jag tänkte göra ett äventyr där flera av de viktigaste spelledarpersonerna var kloner av samma människa, men i olika ålder. Jag kom aldrig så långt som till att spela det (det blev inte ens halvfärdigt), men ett problem som jag inte hittade någon bra lösning på var hur jag skulle få fram att de här personerna var väldigt lika. Jag lyckades själv komma på att det inte var någon särskilt bra idé att säga "Uteliggaren ser ut precis som polischefen, bara 25 år yngre". Och eftersom jag i allmänhet inte brukar beskriva personer så väldigt ingående skulle spelarna nog ha blivit misstänksamma om jag börjat rada upp detaljer om just de här personerna ("I rummet står en medelålders kvinna, en liten pojke och en 183 cm lång man med grå ögon, kraftig näsa och utstående öron. Han ser ut att vara runt 35 år gammal och har ett födelsemärke på vänster näsvinge. Gissa vem av dem som är viktig för äventyret").
Ett sätt som jag brukar använda ibland är att göra ledtrådarna ofullständiga (hjältarna smyger sig in i orchernas läger och hittar ett brev där det står "Anfall Smygehuk i gryningen", men någon har råkat riva bort hörnet där namnteckningen stod...), men det funkar ju inte i längden - ett brev som saknar underskrift går man kanske med på, men fjorton brev börjar kännas lite krystat.
Förslag?
/JPS