Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag har börjat skapa en generator för att göra clue trails (därav den riktigt krångliga titeln på den här diskussionen). Jag har blivit lite inspirerad av att spela Arkham City nämligen och min tanke är att under spel så sker det, vid slumpmässigt valda tillfällen (i mitt fall så tänkte jag ett tärningsslag när spelargruppen utforskar ett nytt område), en clue-drop. Dessa är bestämda sedan tidigare och är tänkta att tillsammans börja peka mot någonting specifikt.
I spelet jag pysslar med för tillfället så är de dels tänkta att ge bakgrunden till världen, dels introducera folk till magin i sagda värld och dels pusha för utforskning av område, folk och fä. Jag kan också tänkta mig personliga clue-trails.
Jag tänker mig att ett enkelt clue-trail skulle kunna se ut på följande vis:
1. Rp hittar några personer som har blivit mördade med kulor som är röda.
2. Rp blir uppringda av en person som tror sig vara förföljd. Om de uppsöker denna person så är denna död via en röd kula genom huvudet.
3. Grävs det lite i saken så är det den beryktade mörderskan Röda Vargen som använder röda kulor.
Nu avslutas trailen utan resolution men det kan ske senare eller i någon annan trail tänker jag. Min tanke är lite att förutom den första incidenten så är händelserna drivna av spelarna och det krävs relativt lite att föra in dessa skeenden i spel. Och jag tänker mig en hel hög med såna här trails, typ 10-20 stycken, som tillsammans utgör en större saga.
Frågan är om någon har någon erfarenhet av den här sortens spel/äventyrsbyggande?
jag har börjat skapa en generator för att göra clue trails (därav den riktigt krångliga titeln på den här diskussionen). Jag har blivit lite inspirerad av att spela Arkham City nämligen och min tanke är att under spel så sker det, vid slumpmässigt valda tillfällen (i mitt fall så tänkte jag ett tärningsslag när spelargruppen utforskar ett nytt område), en clue-drop. Dessa är bestämda sedan tidigare och är tänkta att tillsammans börja peka mot någonting specifikt.
I spelet jag pysslar med för tillfället så är de dels tänkta att ge bakgrunden till världen, dels introducera folk till magin i sagda värld och dels pusha för utforskning av område, folk och fä. Jag kan också tänkta mig personliga clue-trails.
Jag tänker mig att ett enkelt clue-trail skulle kunna se ut på följande vis:
1. Rp hittar några personer som har blivit mördade med kulor som är röda.
2. Rp blir uppringda av en person som tror sig vara förföljd. Om de uppsöker denna person så är denna död via en röd kula genom huvudet.
3. Grävs det lite i saken så är det den beryktade mörderskan Röda Vargen som använder röda kulor.
Nu avslutas trailen utan resolution men det kan ske senare eller i någon annan trail tänker jag. Min tanke är lite att förutom den första incidenten så är händelserna drivna av spelarna och det krävs relativt lite att föra in dessa skeenden i spel. Och jag tänker mig en hel hög med såna här trails, typ 10-20 stycken, som tillsammans utgör en större saga.
Frågan är om någon har någon erfarenhet av den här sortens spel/äventyrsbyggande?