Nekromanti Ledtråds-spårs-generator

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har börjat skapa en generator för att göra clue trails (därav den riktigt krångliga titeln på den här diskussionen). Jag har blivit lite inspirerad av att spela Arkham City nämligen och min tanke är att under spel så sker det, vid slumpmässigt valda tillfällen (i mitt fall så tänkte jag ett tärningsslag när spelargruppen utforskar ett nytt område), en clue-drop. Dessa är bestämda sedan tidigare och är tänkta att tillsammans börja peka mot någonting specifikt.

I spelet jag pysslar med för tillfället så är de dels tänkta att ge bakgrunden till världen, dels introducera folk till magin i sagda värld och dels pusha för utforskning av område, folk och fä. Jag kan också tänkta mig personliga clue-trails.

Jag tänker mig att ett enkelt clue-trail skulle kunna se ut på följande vis:

1. Rp hittar några personer som har blivit mördade med kulor som är röda.
2. Rp blir uppringda av en person som tror sig vara förföljd. Om de uppsöker denna person så är denna död via en röd kula genom huvudet.
3. Grävs det lite i saken så är det den beryktade mörderskan Röda Vargen som använder röda kulor.

Nu avslutas trailen utan resolution men det kan ske senare eller i någon annan trail tänker jag. Min tanke är lite att förutom den första incidenten så är händelserna drivna av spelarna och det krävs relativt lite att föra in dessa skeenden i spel. Och jag tänker mig en hel hög med såna här trails, typ 10-20 stycken, som tillsammans utgör en större saga.

Frågan är om någon har någon erfarenhet av den här sortens spel/äventyrsbyggande?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vad ska denna generator fylla för funktion? Att man ska kunna slumpa fram mysterieäventyr utan förberedelse?

Det kanske är jag som inte hajar vad du menar men om clue trailsen är "bestämda sen tidigare" och aktiveras när man kommer till särskilda clue drop-platser så är det väl i princip samma sak som att skriva ett vanligt mysterieäventyr?

Vad utgör själva generatordelen av ordet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Varför en generator och inte ett antal förgjorda clue trails där SL kan välja ut de som passar?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ape of Wrath;n24556 said:
Vad ska denna generator fylla för funktion? Att man ska kunna slumpa fram mysterieäventyr utan förberedelse?

Det kanske är jag som inte hajar vad du menar men om clue trailsen är "bestämda sen tidigare" och aktiveras när man kommer till särskilda clue drop-platser så är det väl i princip samma sak som att skriva ett vanligt mysterieäventyr?

Vad utgör själva generatordelen av ordet?
Det som var min tanke var att generera emergent play typ.... lite luddigt kanske men jag såg framför mig hur spelarna får ett gäng trails som de sedan väljer vilken de skall följa. Kanske inte så mycket generator egentligen och jag känner mig lite otydligt. Sorry.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Rymdhamster;n24560 said:
Varför en generator och inte ett antal förgjorda clue trails där SL kan välja ut de som passar?
Det är väl det som jag har gjort egentligen, där generator-delen kommer fast är mer slumpmässig. Det fungerar såklart med att spelledaren väljer också. Har du använt något sådant tidigare? :)