God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,533
Rollspelet: Legend: berättelser om de Utvalda
Av: David J. Bergkvist och Terje Nordin
Det är urban fantasy där vissa individer ser de magiska varelserna och företeelserna som finns överallt. Tonen är Harry Potter möter World of Darkness och Dresden Files. Kung Arthur, enhörningar och liknande dyker upp redan tidigt i boken men här fimns också halvgudar, svartkonstnärer, stridsbiskopar och steampunk. Inspirationslistan nämner nästan alla de stora moderna fantasy och skräck författarna, från Lovecraft och Rowling och visar sedan tydligt varför.
Det finns en enad metafysik för vad som gör en karaktär till en av de ”Utvalda” som kan interagera med den magiska världen. Men medan det finns en sådan gemensam faktor kan man skapa karaktärer som är själlösa, vampyrer, har ett magiskt föremål, är synska, trollkarlar eller pysslingar men också som är relativt normala förutom att de är medvetna om och kan ”se” det övernaturliga. Det finns olika kampanjmodeller som föreslås för att spela grupper där alla är monster eller detektiver men man kan också en ren blandning av karaktärer. Det finns tre olika nivåer som spelet är indelade i där man på nivå 1 spelar mest normala människor och känslan är mer skräckfilm, nivå 2 där det är Buffy/Urban fantasy och nivå 3 där gruppen är övernaturliga superhjältar. Det gör att spelet kan användas till många olika typer av kampanjer.
Spelsystemet är kortbaserat och mer fokuserat kring att ge vägledning för intressant improvisation än traditionellt rollspelande. Systemet för strid är deterministiskt och intressant i det att karaktärer med vissa attribut alltid vinner mot karaktärer med andra attribut. Det är mer avancerat än det låter och saker så som ”djurvän” kan absolut spela stor roll i strid under rätt förutsättningar. Det finns liknande system för magi. På det stora hela ett väldigt slipat system för samberättande som låter hela gruppen bygga en historia tillsammans men mycket mer substantiellt än om det bara vore friform. Detta utan att det blir extremt komplext, reglerna är rent av lätta! Reglerna är delen av spelet jag tycker bäst om. Frågan är inte om någon kommer lyckas utan vad det kommer kosta.
Spelet är extremt nybörjarvänligt men även bra för folk som spelat en del rollspel och vill lära sig mer. Jättemycket råd om allt från att spelleda till att gestalta högstatus karaktärer.
Välfärdsbygget har en tydligt metafysik men är sedan fylld med en väldigt bred vision av varelser, organisationer, monster, mysterium och företeelser. Det finns ett kul svenskt fokus på världen, varje kommun är tex hem åt minst en alkemist, men spelet fungerar var som helst i världen om du är beredd att skriva eget material. Det är väldigt mycket en kitchen sink urban fantasy värld där det är en salig blandning av drakar, hemliga agenter, vampyrer och annat. Eftersom nivå systemet finns kan man alltid lätt fokusera på bitarna man vill ha med. Men det är befriande att man inte artificiellt försökt dela upp saker utan jag kan bara djupdyka in och spelleda Pysslingar vs. Dracula om jag vill det.
Det ska nämnas särskilt att organisationerna är bland det bästa jag sett i ett urban fantasy rollspel. SU är tex en grupp svenska myndighetspersoner som har en olaglig konspiration för att applicera svensk lag på den magiska världen. De är alltså folk från typ Socialtjänsten, Sverok, Säpo och Glesbyggdsverket som försöker få drakar att betala skatt och försöker få troll åtalade för mord om de äter barn. UMSH är å andra sidan en fackförening för magiska tjänare. Sedan finns det onda kulter, monsterjägare och mer seriösa saker också. NPC:er och platser som beskrivs håller samma klass.
Det här är alltså ett riktigt bra urban fantasy spel som inte tar sig själv på för stort allvar (tonen är mer Dresden Files än något annat), med ett tydligt svenskt fokus, bra modernt stöd för rollspelande och ett unikt system.
Det har kommit ett par svenska urban fantasy spel på senaste tiden, det här är lätt det bästa av dem.
4 av 5
Av: David J. Bergkvist och Terje Nordin
Det är urban fantasy där vissa individer ser de magiska varelserna och företeelserna som finns överallt. Tonen är Harry Potter möter World of Darkness och Dresden Files. Kung Arthur, enhörningar och liknande dyker upp redan tidigt i boken men här fimns också halvgudar, svartkonstnärer, stridsbiskopar och steampunk. Inspirationslistan nämner nästan alla de stora moderna fantasy och skräck författarna, från Lovecraft och Rowling och visar sedan tydligt varför.
Det finns en enad metafysik för vad som gör en karaktär till en av de ”Utvalda” som kan interagera med den magiska världen. Men medan det finns en sådan gemensam faktor kan man skapa karaktärer som är själlösa, vampyrer, har ett magiskt föremål, är synska, trollkarlar eller pysslingar men också som är relativt normala förutom att de är medvetna om och kan ”se” det övernaturliga. Det finns olika kampanjmodeller som föreslås för att spela grupper där alla är monster eller detektiver men man kan också en ren blandning av karaktärer. Det finns tre olika nivåer som spelet är indelade i där man på nivå 1 spelar mest normala människor och känslan är mer skräckfilm, nivå 2 där det är Buffy/Urban fantasy och nivå 3 där gruppen är övernaturliga superhjältar. Det gör att spelet kan användas till många olika typer av kampanjer.
Spelsystemet är kortbaserat och mer fokuserat kring att ge vägledning för intressant improvisation än traditionellt rollspelande. Systemet för strid är deterministiskt och intressant i det att karaktärer med vissa attribut alltid vinner mot karaktärer med andra attribut. Det är mer avancerat än det låter och saker så som ”djurvän” kan absolut spela stor roll i strid under rätt förutsättningar. Det finns liknande system för magi. På det stora hela ett väldigt slipat system för samberättande som låter hela gruppen bygga en historia tillsammans men mycket mer substantiellt än om det bara vore friform. Detta utan att det blir extremt komplext, reglerna är rent av lätta! Reglerna är delen av spelet jag tycker bäst om. Frågan är inte om någon kommer lyckas utan vad det kommer kosta.
Spelet är extremt nybörjarvänligt men även bra för folk som spelat en del rollspel och vill lära sig mer. Jättemycket råd om allt från att spelleda till att gestalta högstatus karaktärer.
Välfärdsbygget har en tydligt metafysik men är sedan fylld med en väldigt bred vision av varelser, organisationer, monster, mysterium och företeelser. Det finns ett kul svenskt fokus på världen, varje kommun är tex hem åt minst en alkemist, men spelet fungerar var som helst i världen om du är beredd att skriva eget material. Det är väldigt mycket en kitchen sink urban fantasy värld där det är en salig blandning av drakar, hemliga agenter, vampyrer och annat. Eftersom nivå systemet finns kan man alltid lätt fokusera på bitarna man vill ha med. Men det är befriande att man inte artificiellt försökt dela upp saker utan jag kan bara djupdyka in och spelleda Pysslingar vs. Dracula om jag vill det.
Det ska nämnas särskilt att organisationerna är bland det bästa jag sett i ett urban fantasy rollspel. SU är tex en grupp svenska myndighetspersoner som har en olaglig konspiration för att applicera svensk lag på den magiska världen. De är alltså folk från typ Socialtjänsten, Sverok, Säpo och Glesbyggdsverket som försöker få drakar att betala skatt och försöker få troll åtalade för mord om de äter barn. UMSH är å andra sidan en fackförening för magiska tjänare. Sedan finns det onda kulter, monsterjägare och mer seriösa saker också. NPC:er och platser som beskrivs håller samma klass.
Det här är alltså ett riktigt bra urban fantasy spel som inte tar sig själv på för stort allvar (tonen är mer Dresden Files än något annat), med ett tydligt svenskt fokus, bra modernt stöd för rollspelande och ett unikt system.
Det har kommit ett par svenska urban fantasy spel på senaste tiden, det här är lätt det bästa av dem.
4 av 5