Nekromanti Legend of the five rings (L5R) 2nd ed

Archer

Swashbuckler
Tänkte införskaffa och titta på L5R 2nd ed, kanske eventuellt spela det. Så tänkte höra vad man behöver, vad de olika böckerna innehåller, samt vad de inte innehåller. Har kort fått kontakt med Rokugen genom Oriental Adventures D20, men vill inte använda D20 för att spela en sådan kampanj.

Böckerna jag tänkte på var då;

Legend of the Five Rings Players Guide Second Edition

Game Masters Guide (är den kritisk, vad innehåller den?)

Bells of the Dead (ett äventyr att börja spela med, för att få känslan och stilen rätt).

Way of the Shadowlands (Vad innehåller den, finns det regler för Taint i någon av de andra böckerna?)

Creatures of Rokugan har släppts till D20 enbart, behöver man denna för att få en beskrivning av de varelser som finns, eller finns beskrivningar av varelser med i någon av regelböckerna?

The Way of the Shadow L5R - Vilka fler böcker än denna bör man ha för att få mer möjligheter att spela något annat än Bushi och Shugenja? Och är denna bok värd att ha?

Storuggla

Champion
Mitt favvospel!

"Legend of the Five Rings Players Guide Second Edition"

Innehåller regler för skapande av rollperson, stridsregler samt magi och regler i allmänhet. Även utrustning. Ett måste.

"Game Masters Guide (är den kritisk, vad innehåller den?)"

Det finns två. Game Masters Guide (Hardcover) och GM's Survival Guide. SurvivalGuiden är kul om man inte kan så mycket om seder och så, annars skräp. GMGn däremot innehåller regler för svartkonst, sjukdomar, Taint, Skuggan och Kolat, har djur och monster, massor av godbitar och slutligen all bakgrund om världen som inte spelarna ska veta från början :gremsmile:
Ett måste anser jag om man vill spelleda.

"Bells of the Dead"

Jag skulle rekat Honrs Veil till första utgåvan, men det går nog inte att få tag på. Bells of the Dead är... om jag inte missminner mig är det ganska svårt. Och måste moddas om nya karaktärer ska spela igenom det.

"Way of the Shadowlands"

Monsterbok. I stort sett. Bra om man vill göra monstren mer levande och trovärdiga.

"Creatures of Rokugan har släppts till D20 enbart, behöver man denna för att få en beskrivning av de varelser som finns, eller finns beskrivningar av varelser med i någon av regelböckerna?"

Har ingen erfarenhet av denna produkt. Tyvärr. Spelar hellre det gamla systemt som är bättre och mer filosofiskt. Dock finns det stats och så för en massa djur och oknytt i GMGn och i Book of the Shadowlands 1 & 2 och i Way of the Shadowlands.

"The Way of the Shadow L5R - Vilka fler böcker än denna bör man ha för att få mer möjligheter att spela något annat än Bushi och Shugenja?"

Okej... Man använder inte Way of the Shadow för att göra andra yrken. Det är en monsterbok. Visst, det finns regler för om man vill göra en Shadow-anhängare. Men... det känns fel. Anledningen varför det känns fel är något av en spoiler så det kan vi ta i ett PM om du vill veta (dina spelare bör inte få reda på det i alla fall).

Alla klanböckerna har nya yrken, Players Guide har tre från varje klan (Bushi, Shugenja och en till) och det finns en för varje klan i GMGn också.

En brasklapp: Legend of the Five Rings ligger i en annan tid än Oriental Adventures. L5R utspelas när Mantis ännu är en minor clan, Scorpion Clan Coup sker i ett supplement och Kejsaren heter Hantei. Annan tid. I mina ögon en roligare tid (jag har hängt med sen starten... *myser*).

Om det är något mer du vill veta eller ha utförligare svar, tveka inte. När det gäller Five Rings kan jag tala i evigheter, det är ett spel som gett vår spelgrupp år av spelglädje och underbara karaktärer och alla som funderar på att pröva det uppmanar jag varmt att försöka. Så, vad ska jag göra för att övertyga dig? ^_-

Storuggla, hoppas att han kan välkommna Archer in i Unicorn-klanen snart

kalcidis

Hero
Jag ska rekommendera lite andra spel

En kille från om L5R ungefär här.

Jag svarar sedan här. Det kanske är till någon hjälp.

Det hela kretsar nämligen om du är intresserad mest av det riktiga japan (kulturmässigt) eller om du bara vill ha det liggandes lågt bakom.

Archer

Swashbuckler
Re: Jag ska rekommendera lite andra spel

Är inte ett dugg intresserad av att spela i det riktiga japan, jag är intresserad av att spela i Rokugan. Det jag sett av den världen har gjort mig intresserad, och jag vet att den är såpass långt ifrån det riktiga japan som det nästan kan bli. Vilket passar mig perfekt. Det jag är ute efter är nämligen en slags pseudo-asiatisk kampanj.

Archer

Swashbuckler
Ok, jag trodde att Way of the Shadow var boken som handlade om hur man skapade ninjor (både som NPCs och spelare). Men det var kanske Way of the ninja, som jag ser nu har släppts för både gamla och D20 systemet. Den verkar dock inte finnas i sverige (inte hos de jag tittat på, hobbygames och tradition).

Finns varelserna beskrivna i någon annan bok, någon av Players eller GMG?

Hur är möjligheterna att spela en rollperson som _inte_ följer bushido, eller tillhör samuraiklassen?

Storuggla

Champion
"Finns varelserna beskrivna i någon annan bok, någon av Players eller GMG?"

Varelserna? Eh, vad menar du nu? Monster att kötta på (som mestadels finns i GMG eller Shadowlandsböckerna) eller varelser att spela? För man kan spela människa, människa eller människa. Och sedan Naga, vilket är en slags hinduistisk orm, fast jag har aldrig stött på någon som tycker att de är spelbara, kul eller ens bra gjorda och som tur är så märks det inte att man tar bort dem :gremwink:
Naga finns med i Players.

"Hur är möjligheterna att spela en rollperson som _inte_ följer bushido, eller tillhör samuraiklassen?"

Att följa bushido är en rollspelfråga, inte en regelfråga. Det finns två samurajklaner som är starkt tveksamma när det gäller bushido (Krabban och Skorpionen någon?). Vill man inte följa bushido så gör man inte det, sen hur folk reagerar det är upp till Spelledaren. Sen kan man ju spela ronin också och ingen väntar väl sig att en ronin ska bete sig som folk? :gremwink:
Att spela annat än samurajklassen? Eh, mjaaa... i Way of Shinsei kan man spela munk. Och i Game Masters Survival Guide finns regler för att spela eta, annars så antas det att man lirar den styrande kasten. Nu är ju samurajkasten otroligt innehållsrik, med allt från stola bushis och lärda shugenjas till historiker, narrar, diplomater och witchhunters.
Att spela bonde, handelsman (observera att man kan spela samurajhandelsman) eller snickare är inte ett alternativ enligt de regler som finns i dagsläget. Tyvärr. Men med lite fantasi går det allt bergis.

För övrigt trot jag att jag sett Way of the Ninja på SF Bokhandeln, vågar dock inte svära på min heder med risk för att den inte finns och du tvingar mig att köra seppuku :gremwink:

Storuggla, bring it on

Staffan

Myrmidon
För man kan spela människa, människa eller människa.
Kan man inte spela sån där råttmänniska (Nezumi eller nåt sånt)i L5R? Det kan man i Oriental Adventures, och de har den där Rokugan-symbolen vid sig som visar att det är där de hör hemma...

Storuggla

Champion
Det finns ratlings/nezumis ja. Inga regler ges för att spela dem förän man lägger vantarna på Way of the Ratling dock, och den har jag ej.
I grundreglerna kan man lira Människa eller Naga, och det räcker gott och väl, dvärgsamurajer verkar bara barockt.

Storuggla, nezumi har ingen ära

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Storuggla, hoppas att han kan välkommna Archer in i Unicorn-klanen snart"

Jag gjorde min första rollperson till L5R förra helgen. Det blev en bushi ifrån Rävklanen. Vad jag förstår så finns det en hel del moduler som alla börjar på "Way of the....." och behandlar olika yrken. Hur pass långt kommer man egentligen på Players- och Gamemasters Guide?

Archer

Swashbuckler
"Varelserna? Eh, vad menar du nu? Monster att kötta på (som mestadels finns i GMG eller Shadowlandsböckerna) eller varelser att spela? För man kan spela människa, människa eller människa. Och sedan Naga, vilket är en slags hinduistisk orm, fast jag har aldrig stött på någon som tycker att de är spelbara, kul eller ens bra gjorda och som tur är så märks det inte att man tar bort dem
Naga finns med i Players."

Menar varelser ja, Bakemono, Ogres, Oni, Hästar & andra djur, etc.
Naga så som de presenterades i Oriental Adventures (min första kontakt med Rokugan) verkade dock intressanta, får väl se hur de är i L5R.

"Att följa bushido är en rollspelfråga, inte en regelfråga. Det finns två samurajklaner som är starkt tveksamma när det gäller bushido (Krabban och Skorpionen någon?). Vill man inte följa bushido så gör man inte det, sen hur folk reagerar det är upp till Spelledaren. Sen kan man ju spela ronin också och ingen väntar väl sig att en ronin ska bete sig som folk?
Att spela annat än samurajklassen? Eh, mjaaa... i Way of Shinsei kan man spela munk. Och i Game Masters Survival Guide finns regler för att spela eta, annars så antas det att man lirar den styrande kasten. Nu är ju samurajkasten otroligt innehållsrik, med allt från stola bushis och lärda shugenjas till historiker, narrar, diplomater och witchhunters.
Att spela bonde, handelsman (observera att man kan spela samurajhandelsman) eller snickare är inte ett alternativ enligt de regler som finns i dagsläget. Tyvärr. Men med lite fantasi går det allt bergis."

Ok, då vet jag. Får tacka för det svaret. Mitt intryck var att man endast kunde spela den svärdssvingare som man normalt tänker på när det gäller ordet samurai, eller spela shugenja. Har i dagarna läst igenom ett lånat ex av 1st ed.
2nd ed Players guide och Gamemaster Guide.

"För övrigt trot jag att jag sett Way of the Ninja på SF Bokhandeln, vågar dock inte svära på min heder med risk för att den inte finns och du tvingar mig att köra seppuku"

Ok, tackar.

Storuggla

Champion
"Det blev en bushi ifrån Rävklanen."

Fox Clan. De är mysiga. ^_^

"Vad jag förstår så finns det en hel del moduler som alla börjar på "Way of the....." och behandlar olika yrken. Hur pass långt kommer man egentligen på Players- och Gamemasters Guide?"

Mjaaa... de behandlar de olika klanerna. Och munkarna. Och Shadowlands. Men inte om yrkerna, om man har yresböcker så spelar man d20 varianten. Hu. Men Med GMGn och Players klarar man sig gott och väl.

Storuggla, Fu Lengs kompis

Storuggla

Champion
Re: Böckerna är beställda

Får man fråga vilka böcker det blev?

Och ja, Scorpion Clan rockar. Men det gör Dragon Clan också.

Storuggla, ojade just

Archer

Swashbuckler

Players Guide och Gamemasters Guide. Det var det enda jag hade råd med denna månad. Är förhoppningsvis en bra början med. Får bli fler böcker vid nästa löning.

Archer

Swashbuckler
Re: Rustning +TN eller avdrag på skada?

Det verkar som beroende på vilken typ av rustning man bär så ökar TN för att få in en träff, hur obalanserat blir det om man ändrar detta till att rustning drar bort poäng från skadan? och har herr storuggla i så fall några rekommendationer på balanserade värden?

(Har inte fått böckerna än, men har småläst 1st ed)

Storuggla

Champion

" Players Guide och Gamemasters Guide. Det var det enda jag hade råd med denna månad. Är förhoppningsvis en bra början med. Får bli fler böcker vid nästa löning."

Jo då, det bör räcka. Allmön info bara, "Way of..." böckerna är till första versionen. Ta därför bort en "roll dice" från alla nya vapen eller grunkor. Alltså 1k0, typ. Du förstår när du läst reglerna ^_-

Storuggla, skrattar elakt

Storuggla

Champion

" Det verkar som beroende på vilken typ av rustning man bär så ökar TN för att få in en träff, hur obalanserat blir det om man ändrar detta till att rustning drar bort poäng från skadan? och har herr storuggla i så fall några rekommendationer på balanserade värden?"

Det stämmer, Light armour ger +5 och Heavy +10. Ganska enkelt. Om man nu inte gillar det (som vissa inte gör) så finns det i Game Masters Survial Guide även alternativa regler, nämligen att man inte får räkna tärningar som slår under det värdet som rustingen skulle gett plus, med andra ord så tar man bort alla tärningar på tio eller under om fi har en Heavy Armor och samma sak för Light Armor fast då är det då fem. På skadan alltså.
Detta är faktiskt ett fullt fungerande system som gör armor viktigt men ändå behåller dödligheten då en bra träff knatar förbi rustnignen ändå och vissa polearms ignorerar rustning (frukta Krabbklanen!).
I samma bok finns även ett träffområdessystem, vilket när vi prövade det resulterade i två tredjedelar av rollpersonerna som blodkorv efter första mötet med en kaxig ronin... svindödligt. "Oops, där rök armen..."

"(Har inte fått böckerna än, men har småläst 1st ed)"

Ah, den största skillnaden i reglerna är väl att man slår färdighet och behåller attribut, inte färdighet plus attribut behåll attribut som i ettan. Sen en massa andra saker också.

Storuggla, Överlevande från The Battle of Usagi Caste

Archer

Swashbuckler

Låter som bra ersättningsregler. Ignorera 10, ignorera 5. Ska bara kolla så att jag har förstått det rätt, en heavy armor innebär alltså att man inte kan slå igenom rustningen? lite svårt att slå över 10 med 1T10?

Gamemasters survival guide som du refererar till, kan inte hitta den någonstans. Finns den ej längre i tryck?

Archer

Swashbuckler

Ok, man behåller alltså inte tärningar på skador längre, utan slår tärningarna rakt av och får skadan? (vild gissning, om den är fel behöver du inte förklara mer än att det är fel, böckerna lär komma i morgon).

Archer

Swashbuckler
Re:Support för det gamla systemet?

Hur dan är supporten från alderac när det gäller det gamla systemet? överallt vart jag tittat på nätet (främst mailinglistan för spelet) diskuteras endast D20 versione, dvs oriental adventures etc. Det var för att slippa D&D som jag valde L5R till att spela i Rokugan.