Nekromanti Legend of the five rings (L5R) 2nd ed

Cybot

Mest spelbar
Lite skön L5R inspiration....[embrace the OT]

Nja inte riktigt inom topic. men kunde inte undvika att stoppa in en länk till en av mina favoritkonstnärer...en vissMarta Prieto Mora som baserar mycket av sin konst på Legend of the 5 rings.

Archer

Swashbuckler
Re: Lite skön L5R inspiration....[embrace the OT]

tackar, de bilderna kommer att hjälpa mig sätta stämning och stil för mina spelare.

Storuggla

Champion
Re: Böckerna är beställda

Öh... fel. Ta bot en roll tärning från ekvationen bara. 3k2 blir 2k2.

Storuggla, "Bonzai!... vafaan skrattar ni åt?"

Storuggla

Champion
Re:Support för det gamla systemet?

Alla ny supplement de slänger ut till d20-varianten innehåller stats för det gamla systemet också, i alla fall enligt baksidetexterna. jag har själv inte sett hurvida detta innebär en liten ruta i slutet med konversionsregler eller om det faktiskt är dualstatting. Jag håller mig borta från de nya böckerna då jag anser att Rokugans framtid är trist i jämförelse med den tidsera som det gamla utspelar sig i (mmm, Scorpion Clan Coup...).

Storuggla, Bayushi Kachikos vän

Storuggla

Champion
Jepp. har läst dem. Mjo, de är ju inte på Nobelprisnivå precis och vissa av dem var rent av hiskeliga, fast några av dem var riktigt kul. Man skall dock inte läsa dem om man inte spelat igenom Scorpion Clan Coup, fast om man spelar efter kuppen eller i d20-tidslinjen så är det bara att läsa på.
Sen att allihopa i stort sett utspelas samtidigt fast ur olika personers synvinkel är ju lite kuligt.

Storuggla, påpekar att böckerna i stort sett är metaplottens upplösning

Storuggla

Champion
Re: Rustning +TN eller avdrag på skada?

" Låter som bra ersättningsregler. Ignorera 10, ignorera 5. Ska bara kolla så att jag har förstått det rätt, en heavy armor innebär alltså att man inte kan slå igenom rustningen? lite svårt att slå över 10 med 1T10?"

Ah, slår man en tia så får man slå om och lägga till. Och så vidare tills man slår något annat än tior eller spelledaren gråter. Jag har för mig att det bästa vi slagit var fyrtiosju. på en tärning. I skada. Aj. Alltså blir effekten av Heavy Armor att man undiver en massa träffar, men när en väl går in då gör det ont.

"Gamemasters survival guide som du refererar till, kan inte hitta den någonstans. Finns den ej längre i tryck?"

Humm... jag letade lite på nätet. Ser ut att vara ur tryck. Det blir om någon skulle ha ett ex kvar eller ett begagnat i sådarna fall... lycka till om du vill ha den.

Storuggla, Shosuro Actor.

Archer

Swashbuckler

"Ah, slår man en tia så får man slå om och lägga till. Och så vidare tills man slår något annat än tior eller spelledaren gråter. Jag har för mig att det bästa vi slagit var fyrtiosju. på en tärning. I skada. Aj. Alltså blir effekten av Heavy Armor att man undiver en massa träffar, men när en väl går in då gör det ont."

Aha, då missuppfattade jag den regeln. Jag fattade det som om man fick lägga till det till den totala summan, inte till det enskilda tärningsresultatet. Vilket då leder till nästa fråga; Hur tusan får man ett resultat av 10 ? :gremsmile: blir 1-9, sedan fortsätter det på 11.

"Humm... jag letade lite på nätet. Ser ut att vara ur tryck. Det blir om någon skulle ha ett ex kvar eller ett begagnat i sådarna fall... lycka till om du vill ha den."

Ok, jag kommer säkert med fler frågor.

Storuggla

Champion

"Vilket då leder till nästa fråga; Hur tusan får man ett resultat av 10 ? blir 1-9, sedan fortsätter det på 11."

Ehh... ja. Såvida man inte vill slå vidare. har svårt att tänka på en sådan situation på rak arm, men ändå. Det kan ju ske. Teoretiskt.

Storuggla, man kan ju dock välja de sämre tärningarna

Storuggla

Champion
Re: Tidslinje

"Hmm, jo, det verkar lite synd att de avancerat fram tidslinjen på det sättet."

Jo... men äh, man har nog att leka med som det ser ut nu ändå. :gremsmile:

Storuggla, saknar blott två supplement till L5R

Archer

Swashbuckler

Sant :gremsmile:
Sitter nu med böcker i hand. Ska börja läsa dem. Imponerande att det var såpass kvalitet på dem.

Storuggla

Champion

Ahaaa, gott! Och det är bra böcker. Förresten, om du råkar hålla till i närheten så är vi en grupp som gärna skulel lira, jag är spelledare i L5R hela tiden så lite omväxling skulle inte vara knas... ^_-

Storuggla, stackars ronin

Archer

Swashbuckler
Re: Hur använda Scorpions?

Har två problem;
1. Mina spelare (utom en) vet att vi ska spela L5R. Så hur introducerar man dem bäst till Rokugan, dess etik etc? de lär inte sätta sig ned och läsa Players Guide.
2. Den spelare som vet att vi ska spela vill spela Scorpion clan Bushi. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det då de numera räknas som "traitors and renegades", gör att rollpersonen i så fall får gå i förklädnad hela tiden, gömma sig, och allmänt undvika personer som kan råka känna igen honom som en medlem ur scorpion clan.

Storuggla

Champion
Re: Hur använda Scorpions?

"1. Mina spelare (utom en) vet att vi ska spela L5R. Så hur introducerar man dem bäst till Rokugan, dess etik etc? de lär inte sätta sig ned och läsa Players Guide."

Det där oroade mig också. Så jag drog upp kopior på bushidorefernserna och drog sedan grunddragen i smahället lite snabbt. Jag har turen att ha spelare som är tokiga i samurajfilmer och så, så det blev inte svårt för mig.
Fast de första gångerna kanske man bör vara lite förlåtande med mindre sociala felsteg rollpersonerna gör och fråga om de verkligen menar att göra så. Du har helt enkelt uppgiften att utbilda dian spelare! :gremgrin:

"2. Den spelare som vet att vi ska spela vill spela Scorpion clan Bushi. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det då de numera räknas som "traitors and renegades", gör att rollpersonen i så fall får gå i förklädnad hela tiden, gömma sig, och allmänt undvika personer som kan råka känna igen honom som en medlem ur scorpion clan."

Uh... det där är en av de stora stötestenarna. Vi brukar vanligtvis lira innan Scorpion Clan Coup, men problemet har infunnit sig ett par gånger likaväl.
Han kan lotsas vara ronin? Han kan låtsas vara från en annan klan (fast då måste han nog ta "Different Schools" och det kanske är syrack om man vill åt Bayushi Bushi School). Eller så kan han helt enkelt vara en av de ytterst, ytterst få Scorpions som är "Reko". Det finns en handfull som har avsagt sig sin klantillhörighet och numera agerar öppet, och ingen får göra något, för de är ju inte Scorpions (underbar logik).
Sen är det ju så att Scoprion Clan är allt annat än död. Jag kan inte de exakta siffrorona, men om jag inte missminner mig så har de lika många bushi i livet som Dragon Clan eller så, fast de gömmer sig och väntar.
Kejsarinnan Kachiko har trots allt en hoper ex-scorpioner som passar upp henne, samtliga personer som i läglig tid helt sonika gick ur sin klan precis innan det kejserliga ediktet kom, och därför inte är scorpions.
Precis, de är inte scorpions. De har maskerna, gifterna och sina sammetslena röster, informell status som folk från en minor clan och spenderar sina dagar med att planera Scorpion Clans hämnd. Men de är inte scorpions i juridisk mening. Nacka en sådan utan anledning och vips har man några Emerald magistrates efter sig... ^_-

Vi har en spelare som älskar Scorpion Clan över alla andra, så dilemmat är bekant.

Storuggla, en av mina spelare kunde utropa "Var är ditt smink, Geisha?" på japanska... vanlig förolämpning hos Crab Clan