Tjo och välkommen till Eon-forumet, och hela wrnu för den delen också!
Till frågan: Det beror helt på vilket sätt ni vill spela. Eon och den tillhörande spelvärlden Mundana är främst tänkt för rollspelande på 'grisodlarnivå', dvs. mer ur rollpersonernas vardagsliv med fokus på realism och allmänt total saknad av drakar och liknande varelser, men episka äventyr kan med fördel även spelas och själv tycker jag att det är roligast. Om det är episka äventyr som ni föredrar så släng gärna in något legendariskt vapen någon gång. Tänk dock på att inte använda för mycket av den varan, om legendariska vapen figurerar i var och vartannat äventyr ni spelar så försvinner mystiken och det där lilla speciella och tilldragande med dom. Det blir skåpmat helt enkelt.
Sen så borde rollpersonerna verkligen ställas inför en svår uppgift innan de kan få tag på ett legendariskt vapen- döda en drake, rädda kungen, lösa det tusenåriga mysteriet eller liknande - så att det känns som en belöning när de väl lyckas lägga vantarna på det. Det är otroligt mycket roligare då än om vapnet ligger i ryggsäcken på någon diverse slumpfiende. Fundera också om ”legendarisk” verkligen är det samma som magisk. Vapnet behöver inte ge bäraren övernaturliga förmågor eller utdela ohyggligt mycket skada, det räcker ibland med en intressant historia (eller det faktum att den troligtvis är ovärderlig).
- Lorindor