Nekromanti Legender och hemligheter

Darkly Noom

Veteran
Ok jag har precis köpt legender och hemligheter. Codex till Eon. Och nu undrar jag. Bör jag som SL tillåta att mina spelare läser den? Eller borde jag hålla allt hemligt och sen låta dem tro vad de själva vill? Borde jag kanske inte alls läsa den själv heller... Men det känns som om en hel del saker skulle klarna för mig...

Hjälp mig

Darkly

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det beror på i hur stor utsträckning du kommer att använda dig av det som står där. Det är trots allt ganska så tunga saker. Det är frågan om det inte är lika bra att hålla antingen hemligt och eventuellet läcks ut information som du tycker att spelarna ska få. Du kan ju också dra kopior på vissa delar och ge till dem.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nej [ot]

Nej.
Förklara för dina spelare att dom inte för läsa i den, men det ska ske på ett villkor (Ska dom göra en eftergift så ska bannemig du också göra det =) ), nämligen att du lovar att inkorporera dom viktiga delarna i boken i äventyren ni spelar. Inte allt på en gång, utan lite då och då.

Vi spelar så här, och mina spelare verkar tycka om det. Dom har förstått att dom bara kommer att förstöra det roliga för sig själva om dom läser boken, så det är inga direkta problem med det.

Dock så är två av mina spelare också SL i Eon så dom har läst boken tyvärr. Mest synd för dom, nu kan jag inte överraska dom i kommande äventyr. Möjligen om jag avviker från boken....
hmm...

Steeltoe

Veteran
I stället för att dra kopior så kan en rolig twist vara att du helt enkelt skriver om den information spelarna får, den kunskap de har är helt enkelt inte perfekt. Detta kan ge ett kul inslag av osäkerhet när det där säkra sättet att lösa gåtan/äventyret/mysteriet inte fungerade.

Drakvrede

Swordsman
Modulfascism!

Jag blir alltid konfunderad av sådana här inlägg... Varför skulle du förbjuda dina spelare att läsa i L&H?

Varför???

På vilket sätt skulle det göra spelandet sämre? Menar du att dina spelare är så... hmm... mindre välutvecklade (/images/icons/wink.gif) rollspelare att dom inte kan särse från vad dom som spelare vet, och vad deras rollpersoner vet? Men även om dom inte kan se denna skillnad, vad ska du göra om du kommer på dom med att läsa L&H? Säga "fy bubblan va taskigt!"? Eller kanske förbjuda dom att spela? Synnerligen larvigt, om du frågar mig! Varför skulle en spelledare ha ensamrätt på en modul? Det finns faktiskt inga som helst rimliga skäl till detta. Varför skulle inte en spelare få läsa i L&H, om han är nyfiken på Eons historia, hemligheter och myter? Den spelare som då säger "men min rollperson spenderar alla sina pengar nu, och lånar enorma summor som han/hon spenderar på horor" (d.v.s. spelaren inser att rollpersonen kan göra så, för Mörkret faller ju ändå snart över Mundana), och när då spelledaren frågar "varför" så svarar spelaren "min rollpersoner känner för det..." Va? Den spelare som håller på så kommer ju ändå inte bli speciellt långlivad i spelgruppen - både han/hon & dennes kamrater kommer ju att tröttna ganska fort.

Visst, man kanske kan säga till spelarna att det blir lite lättare att rollspela rollpersonernas ovetande om spelarna själva inte vet, eller att spelarna kanske har lite roligare om de inte vet om det som står i L&H som du kommer basera dina äventyr på (vilket nödvändigtvis inte är sant), men mer än så finns det inga som helst rimliga skäl att till.

Lägg ner modulfascismen!
/images/icons/cool.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Modulfascism!

Anledningen till detta är inte att spelledaren ska känna sig som någon form av diktator med ensamrätt. Som bekant så är ju spelledarens uppgift att underhålla spelarna. Inte sig själv. Och det blir så mycket mer underhållning om spelarna inte vet allt i förväg. Om man kan överraska dem lite, liksom. Det har absolut inget att göra med dåligt rollspelande, utan är bara för att förbättra spelarnas spelupplevelse. Du låter väl inte spelarna läsa igenom äventyrsmodulerna innan ni spelar dem...? /images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Det finns faktiskt inga som helst rimliga skäl till detta. Varför skulle inte en spelare få läsa i L&H

Jo, för att bli överraskade, glada och arga. Förvånade och intresserade.
Det är mycket mer intressant att få L&Hs matrial presenterat för sig genom berättandet av en historia som man själv är delaktig i, än att läsa det i en bok.

Därför.

Drakvrede

Swordsman

Och det blir så mycket mer underhållning om spelarna inte vet allt i förväg. Om man kan överraska dem lite, liksom. Det har absolut inget att göra med dåligt rollspelande, utan är bara för att förbättra spelarnas spelupplevelse.

Överraska spelarna ja... Och det menar du att du skulle åstadkomma genom att förbjuda dom att läsa L&H? Ganska konstigt, skulle jag vilja påstå. Jag menar, du läser i L&H och ser att Mörkret kommer, kanske slår lite i legend- och mytkaptilet och får lite uppslag - och sen gör du ditt äventyr utifrån detta! Vad ska spelaren få veta, genom att läsa L&H? Att Mörkret faller? Att Stora Läskiga ting kommer att ske? Det kunde han inte gissa ändå, menar du? Jag menar, modulen L&H är så generellt beskriven, så att läsa den ger inte en spelare några som helst tips eller förvarningar om vad som ska hända i ett äventyr, inga specifikationer om händelser & personer eller liknande, ingenting sådant! På sin höjd att något Stort kommer hända. Oohhh... Big deal, den spelare som inte kan gissa sig till det, är antagligen lobotomerad! Det enda spelaren på sin höjd kan få veta från L&H är lite om Mundanas historia, plus lite övergripande saker angående Mundanas metafysik & legender. Men det är ju materialet utöver detta som gör äventyren, om inte du som spelledare hade tänkt förflytta rollpersonerna tillbaks i tiden, och spela de historiska händelser som beskrivs i L&H. I så fall kan jag förstå dig om du vill förbjuda dem att läsa L&H, eftersom i så fall vore det som om dom läste en specifik äventyrsmodul, där alla detaljer om det specifika äventyret står! Och det är någonting helt annat än L&H! L&H är en allmän, generell modul, innehållande historiska fakta, myter och liknande från Mundana - en äventyrsmodul är en äventyrsbeskrivning. Den första kan fungera som inspiration till äventyr, d.v.s. material att bygga äventyr på, den senare är ett äventyr! Därav skillnaden.

Att säga att en spelare inte får läsa L&H är som att säga att denne inte får läsa en bok i historia om han ska spela nutidsrollspel - hans rollperson kanske inte blir överraskad när spelledaren baseras sina äventyr på faktiska händelser...
/images/icons/wink.gif

Drakvrede

Swordsman

Och det blir så mycket mer underhållning om spelarna inte vet allt i förväg. Om man kan överraska dem lite, liksom. Det har absolut inget att göra med dåligt rollspelande, utan är bara för att förbättra spelarnas spelupplevelse.

Överraska spelarna ja... Och det menar du att du skulle åstadkomma genom att förbjuda dom att läsa L&H? Ganska konstigt, skulle jag vilja påstå. Jag menar, du läser i L&H och ser att Mörkret kommer, kanske slår lite i legend- och mytkaptilet och får lite uppslag - och sen gör du ditt äventyr utifrån detta! Vad ska spelaren få veta, genom att läsa L&H? Att Mörkret faller? Att Stora Läskiga ting kommer att ske? Det kunde han inte gissa ändå, menar du? Jag menar, modulen L&H är så generellt beskriven, så att läsa den ger inte en spelare några som helst tips eller förvarningar om vad som ska hända i ett äventyr, inga specifikationer om händelser & personer eller liknande, ingenting sådant! På sin höjd att något Stort kommer hända. Oohhh... Big deal, den spelare som inte kan gissa sig till det, är antagligen lobotomerad! Det enda spelaren på sin höjd kan få veta från L&H är lite om Mundanas historia, plus lite övergripande saker angående Mundanas metafysik & legender. Men det är ju materialet utöver detta som gör äventyren, om inte du som spelledare hade tänkt förflytta rollpersonerna tillbaks i tiden, och spela de historiska händelser som beskrivs i L&H. I så fall kan jag förstå dig om du vill förbjuda dem att läsa L&H, eftersom i så fall vore det som om dom läste en specifik äventyrsmodul, där alla detaljer om det specifika äventyret står! Och det är någonting helt annat än L&H! L&H är en allmän, generell modul, innehållande historiska fakta, myter och liknande från Mundana - en äventyrsmodul är en äventyrsbeskrivning. Den första kan fungera som inspiration till äventyr, d.v.s. material att bygga äventyr på, den senare är ett äventyr! Därav skillnaden.

Att säga att en spelare inte får läsa L&H är som att säga att denne inte får läsa en bok i historia om han ska spela nutidsrollspel - hans rollperson kanske inte blir överraskad när spelledaren baseras sina äventyr på faktiska händelser...
/images/icons/wink.gif

Drakvrede

Swordsman

/images/icons/wink.gif

Drakvrede

Swordsman

Jo, för att bli överraskade, glada och arga. Förvånade och intresserade.

Det är mycket mer intressant att få L&Hs matrial presenterat för sig genom berättandet av en historia som man själv är delaktig i, än att läsa det i en bok.

Om du inte kan skapa intresse för ditt äventyr bland spelarna, oavsett om de läst L&H eller inte, så kanske du ska fundera lite över ditt spelledande. Dina äventyr kommer inte vara förutsägbara bara för att dina spelare läst L&H, så länge du inte tänker tvinga dem att spela historia händelser. För L&H utgör ju äventyrsuppslag, det är inte ett specifikt äventyr! För jag menar, enda gången spelarna inte blir överraskade efter att ha läst L&H är ju om du direkt börjar låta enorma arméer marchera över Mundana, som slaktar, mördar och utför ondskefulla missdåd - i så fall lär inte spelarna bli direkt överraskade, nej. Men om du hanterar L&H på ett så vårdslöst sätt, så tycker jag faktiskt att du får skylla dig själv. Och hur lång tid kommer det att ta för spelarna att lista ut att Stora Ting är på g, om du låter dem möta enorma arméer av odöda och demoner? Inte allt för länge, skulle jag tippa. Och sen kommer det ju inte dröja speciellt länge förrän dom tippat sig till någonting påminnande om Mörkret, cyklisk tidsgång, kataklysmer och liknande, speciellt om de läst någon sóm helst fantasylitteratur tidigare...
/images/icons/grin.gif

Ja, det tycker du ja! Så ge fan i att läsa L&H, om du är spelare. Så enkelt är det! Men om du istället är en spelare som inte tycker så, utan vill läsa i L&H, så är ju plötsligt ditt ovan påstådda argument fullständigt orelevant!
Sorry!
/images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
intressant debatt-teknik

Ok.....

*djupt andetag, håller på det*

*släpper ut luften*

Din debatteringsteknik består utav arga personangrepp. Vet du det ?

Du svarade på:

med
Om du inte kan skapa intresse för ditt äventyr bland spelarna, oavsett om de läst L&H eller inte, så kanske du ska fundera lite över ditt spelledande.

Du får gärna komma med sakliga argument istället för att anklaga mig för att vara tjaskig SL.

Men om vi glömmer det lilla snedsteget ett tag.
Jag tycker inte att L&H är en underbar modul pga äventyrsuppslag som "önksningseken i Mithera" utan snarare pga av dom stora hemligheterna som avslöjas. T.ex förbannelsens natur, och varifrån alverna kommer.
Man kan lätt bygga en hel kampanj på den hemligheten som slutar i avslöjandet av hemligheten på ett dramaturgiskt korrekt sätt.
Vad jag menar, är att L&H innehåller många stora hemligheter som på ett väldigt allvarligt sätt rubbar läsarens syn av mundana. Dom förklarar många tidigare väldigt mystiska hemligheter ingående.

Man kan göra den här jämförelsen. Om min Kampanj är en tjock bok i halvfranskt band som är hyggligt skriven. Tillräckligt bra skriven för att få läsarens odelade uppmärksamhet. Om mina spelare läser L&H så är det som att läsa sista kapitlet i boken med halvfranskt band och därmed förstöra resterande 85 % av boken för man kommer att veta hur det slutar !
Inte bra.
Du kanske är en sån människa som läser sista kapitlet innan resten av boken, vad vet jag ?
Om du är det så bryr jag mig faktiskt inte. Men jag vet att det finns folk som inte vill veta allt i förväg. Som vill hållas på sträckbänken, som vill bli överraskad av vändningar som dom inte kunde se komma osv., och matrialet i L&H har är av en sådan storslagen natur så att det är väldigt lätt att uppnå den just dom effekterna.
T.ex. så har jag precis börjat spela en alv kampanj med en god vän. Det är tämligen uppenbart efter 3 möten att den kommer att handla om att Sanari försöker fly Mundana från mörkret. Jag såg det på en gång eftersom jag läst L&H. Dom andra spelarna undrar spännt vad det är som händer.
Jag skulle kort och gott ha mycket roligare under denna kommande kampanj om jag inte visste något om Mörkret eller eterseglare eller Sanaris försök att bygga sådana.

Och sen kommer det ju inte dröja speciellt länge förrän dom tippat sig till någonting påminnande om Mörkret, cyklisk tidsgång, kataklysmer och liknande, speciellt om de läst någon sóm helst fantasylitteratur tidigare...

Förövrigt så finns det gott om spelare som inte läst särskilt mycket fantasylitteratur och sedan behöver man inte dumpa alla tunga hemligheter på spelarna omedelbums. Utan lite för lite så låter man det sakta smälta in över en längre tid.

Förövrigt har du svarat på samma citat två gånger och säger att jag säger emot mig själv. Du måste ha klippt och klistrat fel. Vilket ska vara det andra citatet ?

Attack Bosse

Veteran

Man läser en deckare och i slutsenen får veta vem som var mördaren. Jag antar att informationen om vem som är mördaren är lite mer intressant än det faktum som också står, han har en rutig skjorta.

Det spelarna kommer tycka är kul att upptäcka är metaplotten snarare än det faktum att tirakerna bar sablar.

Drakvrede

Swordsman
Missförstånd...

Din debatteringsteknik består utav arga personangrepp. Vet du det ?

/../

Du får gärna komma med sakliga argument istället för att anklaga mig för att vara tjaskig SL.

Har du aldrig bevitnat en politisk debatt? Det är ju så man debatterar, ju...
/images/icons/wink.gif

Nej, skämt och sido, det citat som du nämner var faktiskt inte menat som ett personangrepp, av två skäl; för det första menade jag inte med "du" = GrottrolletNaug, utan en ospecifik spelledare, så att säga. Dessutom tycker jag att det är lite lamt från din sida att påstå att jag inte har några sakliga argument, utan endast ägnar mig åt arga personangrepp, bara utifrån den lilla passagen. Sakliga argument har jag presenterat många! /images/icons/cool.gif Och för det andra, en spelledare som faktiskt inte kan skapa intresse för spelet bland spelarna, är inte någon speciell duktig spelledare, så enkelt är det! Sen kanske han/hon kan regler utan och innan, vet allt om världens geografi, historia, kulturer och nationer, vapen, raser, magi och är ett vandrande uppslagsverk över spelvärlden, men det är inte detta som gör en bra spelledare - det är förmågan att kunna fängsla andra genom att berätta en spännande historia. Men det tror jag säkert att du håller med om. Jag kanske formulerade mig lite klumpigt om du tog åt dig och trodde att jag åsyftade på dig. I så fall ber jag om ursäkt för det felsteget från min sida, men min poäng återstår (och det står jag för!) - en spelledare som ej kan skapa intresse för händelserna bland spelarna är inte en bra spelledare!

Förövrigt har du svarat på samma citat två gånger och säger att jag säger emot mig själv. Du måste ha klippt och klistrat fel. Vilket ska vara det andra citatet ?

Nja, min tanke var snarare att första gången svarade jag på det första påståendet, d.v.s. den övre raden, medan den andra gången svarade jag på det undre påståendet, d.v.s. den undre raden. Och jag ser faktiskt inte vart jag påstår att du motsäger dig själv?

Man kan göra den här jämförelsen. Om min Kampanj är en tjock bok i halvfranskt band som är hyggligt skriven. Tillräckligt bra skriven för att få läsarens odelade uppmärksamhet. Om mina spelare läser L&H så är det som att läsa sista kapitlet i boken med halvfranskt band och därmed förstöra resterande 85 % av boken för man kommer att veta hur det slutar !
Inte bra.

Du kanske är en sån människa som läser sista kapitlet innan resten av boken, vad vet jag ? Om du är det så bryr jag mig faktiskt inte. Men jag vet att det finns folk som inte vill veta allt i förväg. Som vill hållas på sträckbänken, som vill
bli överraskad av vändningar som dom inte kunde se komma osv., och matrialet i L&H har är av en sådan storslagen natur så att det är väldigt lätt att uppnå den just dom effekterna.

Jag svarar först på det ovanstående delen av det inklistrade, sedan den undre? Okej? /images/icons/wink.gif

Angående det första - låt mig göra en egen liknelse. Säg att du ska ut på en resa. Du ska besöka Athen och ser verkligen fram emot det. Det ska bli en spännande resa, där du ska besöka en massa roliga platser (som du dock inte bestämt på förväg, utan du tänker improvisera lite). Men i slutet åker du ändå hem. D.v.s. du vet hur resan kommer att sluta: hemåkningen. Betyder det att resten av resan var meningslös (d.v.s. det du refererar till som 85% av äventyret i ditt inlägg ovan), eftersom du ändå visste att du skulle åka hem i slutet av resan? Nej, naturligtvis inte! Du kommer att få uppleva så mycket annat under resans gång, du kommer att få se så många andra saker, osv. Och det är just detta som är min poäng, nämligen att ett äventyr, eller en kampanj för den delen, är som en resa. Bara för att du vet slutet, så betyder det inte att du vet allt om resans innehåll och det som händer under dag X på resan. Du kommer fortfarande sannolikt att överraskas, se nya saker och uppleva Häftiga Händelser. Så är ett bra äventyr uppbyggt. Om själva spänningen endast, och endast, ligger i det Stora Avslöjandet på slutet, så tror jag personligen att det blir ett ganska trist äventyr - en transportsträcka fram tills Avslöjandet. Alltså försvinner inte speciellt mycket av spänningen om man då läst L&H - man får ändå nöjet av att uppleva den resa som äventyret/kampanjen innebär. Detta är just min poäng.

Angående den andra delen: nej, naturligtvis vill man inte veta allt som kommer att hända under ett äventyrs gång! Det har jag redan sagt förrut, så det finns ingen poäng i att ta upp det igen. Men om du läser L&H så får du inte veta allt som händer under äventyret, du får på sin höjd veta äventyrets slut, Avslöjandet, d.v.s. resans slut, som jag nämde i min liknelse ovan. Det här med överraskningar, oväntande vändningar och liknande som du nämner, utgör de 85% av resan som inte ligger i själva slutet på resan, d.v.s. det man inte får veta något om genom att läsa L&H! Visst, ibland ingår det även sådant i slutet på äventyret, det kan jag erkänna, men huvuddelen av ett äventyr är just resan, inte dess slut!

Jag menar, vägrade du se Titanic bara för att du visste hur den skulle sluta?
/images/icons/thinks.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Missförstånd...

Angående den andra delen: nej, naturligtvis vill man inte veta allt som kommer att hända under ett äventyrs gång! Det har jag redan sagt förrut, så det finns ingen poäng i att ta upp det igen. Men om du läser L&H så får du inte veta allt som händer under äventyret, du får på sin höjd veta äventyrets slut, Avslöjandet

Om man har dessa hemligheter som ett krypande tema i en hel kampanj. Där spelarna efter kanske 3 äventyr kan pussla ihop händelserna a och b från äventyr 1. c, d och e från äventyr 2 men den sista händelsen som hände i äventyr 3 och inse att Alverna faktiskt kommer från rymden i en stor eterseglare.
Då representerar inte L&H slutet på kampanjen/äventyret då representerar det det grundläggande tema som man jobbat för igenom hela äventyret.

Men naturligtvis. Det finns fortfarande massor av små detaljer i äventyren som är minst lika spännande som dom stora dragen.
T.ex. vem var det egentligen som ritade det där mystiska tecknet på Drechs dörr i värdshuset i Camard ?
eller
Vem var det egentligen som stal Farmani Sholi Enetess' tredje Carwelan när dom var i Döda Skogen ?

Sådana saker kommer spelarna naturligtvis inte förstöra för sig självt om dom läser L&H, då måste dom in och rota i SLs personliga anteckningar. Vilket ungefär är som att läsa L&H om SL baserar sin kampanj/äventyr tungt på stora händelser från L&H.

Jag menar, vägrade du se Titanic bara för att du visste hur den skulle sluta?
Naturligtvis inte !
Men jag skulle bannemig tyckt den var mer spännande om jag inte visste hur den skulle sluta /images/icons/wink.gif

Vi kan väl avsluta det här med att komma överens om att vi inte håller med varandra ?

Sabelkatten

Swordsman
I praktiken...

...hur förbjuder du dem att läsa den? Får de inte vara med och spela?

Det enda man som SL på sin höjd kan göra är ju att be sina spelare att inte läsa L&H. Om de gör det ändå och förstör för andra genom att utnyttja sina kunskaper när de spelar så kan man straffa dem för dåligt rollspelande (t.ex. genom att ge dem mindre erfarenhet).

Ska man hårdra det så skulle man ju förbjuda spelarna att läsa någon av världsböckerna (bortsett från det deras RP känner till), stora delar av M&M och Religioner, alla varelser i M&V som de inte träffat på... För att dra det riktigt till sin spets borde ju icke magikunniga RP:s spelare inte få läsa magireglerna i grundboken!

Och så måste man förstås sparka alla spelare som vet för mycket när man börjar en ny kampanj. Visst låter det bra?

/Henrik

Drakvrede

Swordsman
Re: Missförstånd...

Vi kan väl avsluta det här med att komma överens om att vi inte håller med varandra ?

Det kan vi göra. Eller som dom sa i ett Simpsonsavsnitt:

"I guess we have do agree to disagree.
- I don't agree to that!
- Me neither!"
/images/icons/grin.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Modulfascism! *L&H spoiler*

Har inte haft access till forumet på ett tag, men nu kommer svaret i alla fall. Fast Naug har svarat på det mesta redan, men va fan...

Hög tid att sätta en spoiler på den här tråden.

Ett exempel är Commersium Lamias högsäte i Arvorn's Hammare's borg. Ett annat exempel är nekromantiker-misslan som är bard i daggbacken. Ett tredje exempel är vad som händer om man badar i tidernas katarakt. Ett fjärde exempel är vad som händer om man går in i Obscurus Tempel... och så vidare...

Det är inte överraskande att göra något av det, om man redan har läst ungefär vad som händer (d.v.s. själva historian + slutet på äventyret). Historien kan mycket väl vara ett äventyr, jag menar... varför går de vandöda i Kirtath's Svarta Skog? Tror du att det är kul att forska om det med en rollperson om man (OOC*) vet exakt varför, bara för att man inte kan hålla snoken borta från L&H?

L&H är ingen historie-bok. Det är en... legendbok. Äventyr, legender, historier, andra dimensioner, mystiska platser... det är inte mystiskt/legend/myt eller verklighet?/vad hände egentligen? om man har läst den. Det är inte heller en bok om äventyrs-uppslag, då informationen i den är väldigt avslöjande. Det är snarare en massa äventyr och händelser. Inte bara uppslag.

Inse helt enkelt att det är mer kul att forska om Kirath's Svarta Skog och deras vandöda om man inte (rent OOC*) redan vet den exakta hemligheten. Det blir inte lika KUL för spelarna. Och ja, man kan säga att man tvingar dem att ha kul /images/icons/smile.gif

Säger du emot av ren pricip förresten? /images/icons/wink.gif

Men gör som du vill du, det är bara ett gott tips att lägga en spelar-råttfälla på L&H.

(*OOC = Out Of Character)