Nekromanti Legends of Anglerre vs. Burning Wheel?

oolaa

Veteran
Hej!

Jag är sugen på att spelleda en fantasy-kampanj (eftersom min Mage-grupp kan mötas allt för sällan) men har svårt att bestämma mig för vilket regelsystem jag ska använda. Det kommer inte vara hack n' slash i första hand utan vi fokuserar mest på berättelsen.

Jag äger Burning Wheel och har läst i det en del men det känns hopplöst att komma ihåg alla regler vid spelbordet. Man kanske pallade det när man var 16/17 men tio år senare är man lite väl trött i huvudet för att hänga med i 40 sidor stridsregler. Vad är egentligen den stora förtjänsten med Burning Wheel som gör det så bra?

Det andra alternativet är Legends of Anglerre vilket verkar riktigt intressant med smarta regler och en hel del mekaniker som hjälper till med historieberättandet. Å andra sidan har det inte alls blivit lika stort som Burning Wheel.

Vad säger ni forumiter? Vad ska man välja? Finns det några andra bra spel med smarta regler för fantasy som även kryddar historieberättandet?

Arfert

Facit
Tror att Legends är för brittiskt för att slå i USA. BW är bredare, inte lika kopplat till en kampanj. I alla fall uppfattas det så.

peta

Warrior
Jag håller också på LoA. Reglerna är mycket mer strömlinjeformade, när man väl lyckats få grepp om dem. Både LoA och BW lider i mitt tycke av dåligt skrivna regler.
Vill du få LoA än enklare är mitt förslag att ta bort eller dra ner på stuntsen eftersom de brukar resultera i en del att hålla i skallen.

Stämningsmässigt skulle jag säga att BW är mer gritty och LoA är mer fantastiskt (delvis pga av stuntsen)

Över lag så upplever jag att regelsystemet är i vägen mindre i LoA, nu har jag inte spelat så mycket BW iof mest pga av att det är svårstartat. LoA däremot har vi spelat senaste halvåret :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
oolaa said:
Jag äger Burning Wheel och har läst i det en del men det känns hopplöst att komma ihåg alla regler vid spelbordet. Man kanske pallade det när man var 16/17 men tio år senare är man lite väl trött i huvudet för att hänga med i 40 sidor stridsregler. Vad är egentligen den stora förtjänsten med Burning Wheel som gör det så bra?
Det är ett sjulhelsikes komplext system när man plockar in alla bitar och tittar på hur de samverkar med varandra och ligger och petar spelare och handling åt olika håll.

Om man gör som spelet föreslår och börjar med de mest grundläggande reglerna i ett spelmöte eller två och sedan plockar in nåt subsystem i taget så har man ett klart hanterligt system med en massa valbara finesser istället. Efter 4-5 spelmöten kommer det märkas hur saker och ting påverkar varandra på fiffiga sätt. De 40 sidorna stridsregler är ganska små sidor dessutom … :gremsmile:

Burning Wheel förutsätter att man håller sig till reglerna, och att man har gott om utrymme för att misslyckas frammåt (man är inte så häftigt med 3-4 lifepaths). Beliefs är ett riktigt coolt verktyg för att plocka fram vad rollpersonens historia handlar om och få fokus i det.

Spotlighten hamnar verkligen på de individuella rollpersonerna och deras kamp för att nå sina mål.

antorax

Swordsman
Jag hade en period då jag älskade FATE (regelmotorn som LoA använder), och sen så testade jag det ett par gånger, och märkte att spelstilen som systemet uppmuntrade till inte passade varken mig eller min spelgrupp särskilt väl. Så ett varningens finger. Spelstilen kan skilja mer än vad man tror.

BW har jag inte testat, så det kan jag inte säga så mycket om.

Storuggla

Champion
Så som frågan ställs: LoA. Jag hade själv valt tvärtom, men eftersom du redan i början tycker BW är för komplicerat går det ju bort.

Storuggla, svårare än så är det inte

antorax

Swordsman
Aspects är ju mycket centralt i FATE/LoA. Det var ursprungligen det jag gillade innan jag testat det. Istället för massa regler, så får man in alla regler under en grej: Aspects.

Men jag upplevde mig hindrad utav aspecterna. Hade man inga aspekter eller fate-points så kunde man inte göra nåt coolt. Och för att få aspekter eller fatepoints så var man tvungen att hitta på en cool aspekt eller "compel" en redan existerande aspekt. Vi lyckades nog helt enkelt inte hitta på tillräckligt många coola saker för att det skulle flyta på bra.

Svammel svammel svammel. Hoppas min poäng kom fram :gremsmile:

MEN: bara för att det inte passade min spelgrupp så behöver det ju inte betyda att det inte kan passa din!

oolaa

Veteran
Jag tänkte snarare att det kanske är något jag missat med Burning Wheel som gör det till ett bättre val i slutändan eftersom jag inte testat något av systemen.

Anarchclown

Swashbuckler
Rekommenderar annars Fantasy! Det var ganska jävla enkelt och går att hitta på saker till hur lätt som helst. :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har båda, men har bara testat BW på riktigt. Jag tycker personligen att BW är lite väl crunchigt. Sen hållet jag med Peta om att båda spelen har dåligt skrivna regler. För Fate så tycker jag att Strands of Fate förklarar allt bättre och lägger upp systemet smidigare. Dessutom har de bytt ut ordet "stunts", vilket gör mystiskt stor skillnad för mig. :S

Strands of Fate är dock generiskt så det krävs lite jobb att justera reglerna för fantasy.

antorax

Swordsman
Jo. Huvudproblemet var väl poängekonomin, men tyckte du inte också att det var bökigt att komma på massa coola aspekter hela tiden, utan att det blev samma samma?

ändrat för tydlighet

oolaa

Veteran
Jag har läst lite mer av Burning Wheel nu och har blivit väldigt fascinerad av hur systemet fungerar. Det verkar riktigt intressant. Enda problemet är att jag inte har någon aning om hur jag ska kunna omsätta det i verkligheten i och med att det är så crunchigt.

Finns det någon guide som sammanfattar hur reglerna fungerar på ett mer koncist sätt? Typ något reference-sheet eller en motsvarighet till spelleradskärm eller något?

Jarl

Hero
oolaa said:
Finns det någon guide som sammanfattar hur reglerna fungerar på ett mer koncist sätt?
Vilka regler behöver du hjälp med? Grunden är ju att man slår tärningar mot en svårighetsgrad, med några tillägg om hjälp från andra och så. Det är vad man behöver kunna för att börja spela. Sen finns det ett antal subsystem för strid, debatt, köpslå etc. De kan man introducera allt eftersom, och även lägga ut på olika spelare att lära sig.

oolaa

Veteran
Det svåraste att greppa, anser jag, är hur Fight!-reglerna fungerar och hur man ska veta vilken av motståndarens värden man ska slå mot. Det verkar skifta väldigt mycket beroende på vilken manöver man gör.

Storuggla

Champion
"Det svåraste att greppa, anser jag, är hur Fight!-reglerna fungerar och hur man ska veta vilken av motståndarens värden man ska slå mot. Det verkar skifta väldigt mycket beroende på vilken manöver man gör."

Tja, hjälper den här alls?

Storuggla, kälkrepublikan

oolaa

Veteran
Det är precis den som gör mig förvirrad är jag rädd. Jag har haft svårt att lista ut vad Natural Defense är, men det kanske ger sig efter några genomläsningar.

Nässe

Myrmidon
oolaa said:
Det svåraste att greppa, anser jag, är hur Fight!-reglerna fungerar och hur man ska veta vilken av motståndarens värden man ska slå mot. Det verkar skifta väldigt mycket beroende på vilken manöver man gör.
Tycker som det redan sagts att man ska starta med basreglerna och sedan haka på fler system. Fight kan man köra efter 4-5 spelpass, och då är det väldigt okomplicerat eftersom reglerna i alla subsystemen är lika.

Om du vill kolla på faktiska spelpass kan du spana in dessa:

Speluppläg utifrån Burning Adventure

Första speldokumentet

Andra dokumentet

Dokument 3 med en extremt seg och utdragen fight

sen kan man ju fortsätta klicka sig vidare i kampanjen om man vill...

:gremsmile:

oolaa

Veteran
Stort tack Nässe! Guldlänkar!

(ps. sorry för att jag aldrig svarat med feedback på oneshot, ett examensarbete kom i vägen!)