Nekromanti Lego - inte bara nostalgi (bildvarning!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, med anledning av den andra tråden, som mest handlade om just gamla legomodeller...

Någon påpekade att man för att kalla sig riktig nostalgiker måste hålla på med legot ibland. Jag har tagit med mig mitt lego genom alla flyttar jag genomfört - och det är inte särdeles lite lego. Det är inte såna där jättemassor - jag kan inte bygga legoland direkt - men en hel del har jag.

Nå - vad handlar då den här tråden om? Jo, det handlar om att bygga lego. Självklart inte efter ritning - vem som helst kan bygga efter ritning. Att bygga utan handlar om känsla för estetik och kreativitet, och att kunna föra något från inuti sitt huvud till fysisk verklighet.

Så - vi som fortfarande tar fram vårt lego ibland och spenderar några mysiga timmar med att drömma oss tillbaks - vad bygger vi egentligen?

Det här är mitt senaste projekt. Den tog omkring åtta timmar, allt som allt. Och japp, det är en animeinspirerad spindelrobot. Dess ben är 100% rörliga (dvs, hade den bara haft motor och sånt hade den kunnat gå) och armar, överkropp och huvud kan böjas, vridas och på det hela taget är det en ofantligt detaljerad pryl, rent rörlighetsmässigt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Senast jag ägnade mig åt seriöst legobyggande var, hmm, julen 2003, tror jag. Då var målet att bygga en motorcykel endast med hjälp av bitarna från 8860-bilen.

Jag imponerade på mig själv genom att bygga en snygg framgaffel (med fjädring). Den bakre hjulupphängningen blev också rätt bra, med kardandrift. (Riktiga motorcyklar har kardandrift. Dessutom finns inga kedjor i 8860-lådan...) Emellertid började terminen igen innan jag hann sätta ihop fram- och bakdelen och, framför allt, bygga den tvåcylindriga motorn. Mina försök med motorn fick mig att inse varför Lego tog fram särskilda cylindermotordelar för motorcykelmodellerna.

Dewil

krank

Schysst!

Jag har själv haft ett liknande projekt, jag byggde en bilmotor med tvåcylindermotor och tillhörande växellåda - bara med "standarddelar". Sedan fick jag tyvärr slut på tekniklego, så projektet lades ner.

DesertRain

Hero
Senast jag byggde lego var typ 2003 eller 2002 då jag byggde Orthanc från Sagan om ringen. Modellen har uppgradetats en hel del gånger sedan jag byggde den först, men det är nog 4 år sedan jag sist rörde en legobit.

krank

Om du har kvar den - har du några bilder?

Sedan några mycket viktiga frågor om Lego:

* Hur ska Lego sorteras? Efter färg, efter form, eller inte alls? jag har råkat i gräl med en hel del som inbillar sig att man ska sortera efter form, medan jag själv självklart sorterar efter färg - med undantag från gubbar, träd & dyl, samt genomskinliga saker.

* Hur viktigt är det att färgerna stämmer på det man bygger? För mig är det helt ofattbart hur man kan "bara bygga" utan att bry sig om färgerna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Viktiga (och riktiga) Lego®-svar ...

Sorteras efter färg.

Att bara ta en bit med rätt form utan att bry sig om färgen är … dåligt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Efter färg OCH form, såklart!

Hur ska Lego sorteras? Efter färg, efter form, eller inte alls?
Efter färg OCH form, såklart! Har få bitar av en sort så sorterar man bara efter form.

Formen är trots allt det viktigaste, det är med formen man bygger. Färgen är en smaksak. Behöver jag en "tjock bit 1*4, röd" så går det till äventyrs med en "tjock bit 1*4, blå" men knappast med en "tjock bit 2*4, röd".

Dewil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Efter färg OCH form, såklart!

Dewil said:
Behöver jag en "tjock bit 1*4, röd" så går det till äventyrs med en "tjock bit 1*4, blå" men knappast med en "tjock bit 2*4, röd".
Eh … nej. Det går att ersätta den med en röd 1×1 och en röd 1×3; eller två 1×2; eller med tre tunna röda 1×4. Men aldrig med en blå. :gremgrin:

krank

Eh … nej. Det går att ersätta den med en röd 1×1 och en röd 1×3; eller två 1×2; eller med tre tunna röda 1×4. Men aldrig med en blå.
Agreed.

Vad heter förresten de där uppstickande sakerna på legobitarna? Jag har alltid sagt "pluttar", men jag vet inte hur standardiserat det är.

Några andra termer:

"Legobit" - det har aldrig hetat "legokloss".
"En tvåa" - en 1×2 vanlig bit.
"En bred tvåa" - en 2×2 vanlig bit
"En liten tvåa" - en tunn 1×2

Hur standardiserade är de termerna? Är de logiska? Finns det någon annan därute som använder andra termer?

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har ingen aning om standardiserade termer, men jag kallade i alla fall legobitarna för "bitar" (uppenbarligen), skiljde mellan tjocka och tunna bitar (det går alltså tre tunna på en tjock) och använde i övrigt termer typ "tjock två-tvåa" eller "tunn ett-trea" för att uttrycka vad det var jag letade efter.

/Dimfrost

magoo

Hero
Sorteras - inte alls!

En stor, djup låda full. Det är meditativt att söka bitar genom att låta dem rinna mellan fingrarna. Förvånansvärt ofta hittar man rätt bit ganska snabbt ändå.

Jag är väldigt glad över att mina barn verkar älska lego - jag hade pyttelite i barndomen - basbitar motsvarande en Bigpack och inget fancylego. Min man hade massor och det är hans lego barnen leker med nu. Gångjärn, snurrskivor och annat mums ger oanade möjligheter. Min fyraåring bygger fantastiska konstruktioner.

Troberg

Sinister eater
Jag är väldigt glad över att mina barn verkar älska lego
Lego är en anledning till att jag skulle kunna överväga att skaffa barn. En bra ursäkt att leka med Lego och köpa kopiösa mängder av det!

krank

Äh, inte behöver man skaffa ungar för det... För min del skulle det räcka med lite bättre ekonomi så att jjag kunde köpa in några av de där "lego studio"- prylarna - mumma!

Krille

Super Moderator
Ni har redan sett Starfuryn som jag byggde en gång i tiden. Jag har fortfarande inte plockat isär den, utan den står i en garderob och samlar damm.

Nånstans strax efter den så byggde jag den här attackhelikoptern, som en del av en legobyggarkväll med tema helikoptrar:

Den var lite av ett experiment i vinkel- och lägesändring: jag gillade motorklunsen från X-vingen rätt mycket, men den är ju tre piggar bred medan helikopterns bas är fyra piggar bred. Jag fick således förskjuta motorn en halv pigg för att den skulle hamna snällt och fint i mitten, och sedan förskjuta växellådan och rotorfästet en halv pigg till för att den också skulle centreras.

Mitt i utblåset/insuget av motorn så finns fyra snällt centrerade ploppar i nitto graders vinkel, som genom att de är 2x2 i mitten på en 3-bred bit inte bara gör ett vinkelbyte utan dessutom förskjuter konstruktionen en halv pigg. Den biten använde jag som bas för stjärtbommen. Lite tekniklego en bit bak så hade jag en ypperlig grej att fästa två horisontella fenor på. Hade jag haft fler vinkeljärn så hade jag löst det med sådana, men det hade jag inte vid tillfället. Dessutom behövde jag något att fästa stjärtrotorn vid.

Jag blev riktigt nöjd med min väldigt lilla automatkanon med vridbar lavett under nosen, men det är bara en fjompdetalj. Hela kanonmontaget är bara åtta delar.

Maskinen är så väl balanserad att den står på bakställen. Förstället är ungefär en halv millimeter över backen. Notera också att piloten flyger så korrekt som man kan med minifiggar: med styrspak i höger hand och stigspaken med vänster. Stigspaken borde fästas bakom piloten, men där fanns det inte plats (och roderpedaler kan vi glömma för minifiggar).