Nekromanti Lego-utmaning: Bygg en Tripod

Krille

Super Moderator
Nu får ni visa era 1337 lego skillz: bygg en tripod. Och med det menar jag en stor marsiansk trebent krigsmaskin, typ dem från Världarnas Krig eller The Tripods. Ni har till nästa lördag på er.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fråga: Måste modellen vara stor? Måste det vara traditionell "rund" marsiansk mackapär eller duger det med en egendesignad trebenting? Vinner man poäng på att den kan böja alla ben etc? På att den kan hålla balansen när ett ben är i luften?

I övrigt måste jag bara säga - Du var bara tvungen? Nu måste jag ju bygga lego under veckan och spendera en massa tid med att leta bilder på inspirerande trebentingar...

Krille

Super Moderator
En äkta mariansk trebening är stor och har tre böjliga ben fördelade jämt runt om med 120 grader mellan varje ben. Dessutom har de tentakler.

Hur de håller balansen medan de går är ett mysterium. De bara gör det.

Poängen med den här utmaningen är förstås de tre böjliga benen med 120 graders mellanrum, vilket med Lego-systemets räta vinklar torde vara en utmaning. Det hade ju inte varit någon poäng med en lätt utmaning. :gremgrin:

Observera att jag inte har sagt något om skala. Du kan ju bygga en mikro-grunka och säga att den bara har liten skala så att den egentligen är skitstor. Vill du göra det svårt för dig så bygger du den givetvis i minifigg-skala och i koherenta färger.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En äkta mariansk trebening är stor och har tre böjliga ben fördelade jämt runt om med 120 grader mellan varje ben. Dessutom har de tentakler.
Så - kriterierna för att en modell ska bli Godkänd är med andra ord:

* Tentakler
* Tre ben med 120% mellan sig
* Benen ska vara böjliga (tentakel-böjliga, eller räcker det med ett par knän?)

Har jag förstått saken rätt nu?

(jag har redan en skiss på de 120 graderna, men jag vill bara veta hur stor artistisk frihet jag kan ta mig i designen - med huvudet/cockbit etc).

Hm, om man baserar sig modell på senaste Världarnas Krig kan det väl inte bli fel?

Nåt sånt här: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Tripod26wj.jpg ?

Eller mer såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Martian_war_machine.jpg ?

(den sista där har inte 120 grader, som det ser ut)

Har du fler bilder?

Anders Åstrand

Swordsman
Du har nog missuppfattat utmaningen. Poängen med en sådan här utmaning är inte "Vem kan bygga den bästa replikan av trebentingarna från [insert sf-film/bok/spel/whatever here]." utan mer "Visa hur coola trebentingar ni kan realisera i lego!".

--

Själv har jag en piss-svår mattetenta nästa onsdag, så jag kommer nog tyvärr inte ha tid att mecka lego. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Nja, tripoderna från TV-serien Tripods är väl också OK?

Även HG Wells tripoder har fått rätt olika behandling i olika filmer, spel, TV-serier och bokomslag, så det finns ett visst utrymme för tolkning där också.

Organ

Out of time, out of mind
Även HG Wells tripoder har fått rätt olika behandling i olika filmer, spel, TV-serier och bokomslag, så det finns ett visst utrymme för tolkning där också.
Absolut! Speciellt med tanke på att de här blev reducerade till något så mycket ocoolare som simpla tefat. :gremmad:

/Anders (som trots sitt gnäll tycker att det är en ganska ok rulle)

Krille

Super Moderator
Har jag förstått saken rätt nu?
Näpp.

Saken är så här: gör en tripod i Lego. Posta bilder på den. Den som får mest "oooh!" och "aaaah!" vinner.

"Godkänt" har ingenting med saken att göra.

As simple as that.

Krille

Super Moderator
Nja, tripoderna från TV-serien Tripods är väl också OK?
Som jag skriver i trådroten:

Trådroten said:
Och med det menar jag en stor marsiansk trebent krigsmaskin, typ dem från Världarnas Krig eller The Tripods.
Saken är ju den att författaren skrev Tripods mer eller mindre som ett "vad hade hänt om Wells trebeningar hade vunnit?"-scenario. Och trebeningarna i Tripods är ju faktiskt stora, har tre böjliga ben fördelade jämt runt om med 120 grader mellan varje ben, och tentakler.