Nekromanti Legoknektar och byte

Phelan

Hero
Goddagens. Håller på med en kampanj där RP är legoknektar tillhörande ett kompani i Eon. Hittills har jag lyckats undvika problematiken men nu när kompaniet snart kommer storma en belägrad stad så är det lite saker jag skulle behöva lite tips/fakta/råd om. Frågan är mer allmän om legoknektar än Eonspecifik så jag tänkte köra den här. Plundring, helt enkelt. Hur sköts det hela? Så som medlemmar i kompaniet har de givetvis rätt till andel av bytet beroende på rang, men hur organiserat sker fördelningen och vad är olika praxis?

Förväntas det att man snällt samlar in till en gemensam hög och sedan fördelas bytet? Är det vanligt att kompaniet försöker sälja av bytet och sedan dela vinsten eller sker fördelningen genom att man i omgångar får välja ut delar av bytet?

Hur stora är möjligheterna att smussla undan byte och hur ser kompaniet på detta? Rättare sagt, räknar man med att folk kommer plocka åt sig lite vid sidan om eller är det big no-no om det upptäcks?

Hur hanteras byte man kommer över när inte hela kompaniet är med, t ex en patrull tar några fångar inklusive en ädling som man kan få lösen för? Är resten av kompaniet berättigat till andel ändå?

Stackars knektar som såras under en strid och inte har möjlighet att plundra själva, hur mycket byte får dessa?

Osv. Det hade varit kul att få lite kommentarer på detta inte för att spelarna är skattokiga utan snarast för att jag vill få det hela "rätt" och verklighetstroget.

Mvh / Phelan

Foggmock

Myrmidon
Det beror antagligen på vilken befälhavare man har. Om inte rollpersonerna vet vad som gäller är det perfekt att utnyttja det. Sålänge du kan spela på nånting de gör, gör det! Konflikter är till för att komma till så att man kan spela runt dem och förhoppningsvis lösa dem. Just i militären är det väl rätt digitalt, så att säga. antingen snor befälet åt sig eventuellt 'loot' eller så får spelarna behålla det. Sen hur pass giriga deras medsoldater är spelar ju också in.

Jag skulle låta dem snatta åt sig de småsaker de hittar och vill ha (smycken, silverbestick etc) men större saker typ sakttkammare och så delas med hela den invaderande styrkan. Såg en krigsskildring från andra världskriget, när Örnnästet intogs. De rökte upp Hitlers cigarrer, packade ner hans matsilver och söp upp hans vin. Och sparade lite till familjen, såklart. Tyvärr var ju de flesta saker märkta med hakkorset och tämligen ointressanta, såvida man inte sparade dem på vinden nånstans och tog fram femtio år efteråt då autentiska prylar från Tredje Rikte betingade stora pengar.

Oavsett hur du gör kommer det nog kännas äkta, men beroende från vilket land armén de tjänar i kommer ifrån kan du ju spela dem olika. är det en rag-tag-armé från nått bondeställe eller är det en stenhårt drillad kejserlig armé? disciplinen är antagligen rätt olika, men det finns rötägg överallt som ignorerar regler uppifrån om det finns en slant att tjäna eller ett gäng mannar att glädja. som sagt, gör det på ditt sätt som du tror att det skulle vara, och glöm inte koolhetsgraden, den är viktigast.

Phelan

Hero
Kompaniet som sådant är professionellt och väldisciplinerat, så jag räknar nog med att det borde skötas ganska "rättvist" inom kompaniet. För tillfället är de, med ett annat kompani, inhyrda av de lokala styrande. Förutom betalning så ingår plundringsrätt i kompaniets kontrakt med uppdragsgivare, som jag tänkt det, men det kommer ju i vilket fall bli huggsexa med det andra kompaniet och de understödjande lokala milistrupperna... Mängden stora prylar var och en kan få med sig begränsas ju av att mängden plats varje soldat har i trossen är relaterad till rang i kompaniet. Jag var mest ute efter om någon hade läst in sig på legoknektar och sett något om hur en plundring kunnat hanteras av historiska legoknektar. Får tacka för inputen!

Mvh / Phelan

Cybot

Mest spelbar
Om du vill ha inspiration så kan du ju läsa lite om 30-åriga kriget, till exempel Ofredsår. Eller Sagan om Paksenarrion som ju i första boken utspelar sig i ett legokompani.

I en armé så var det under 1500-talets italien praxis att att kompanier fick vissa kvarter tilldelade åt sig och sedan delades det inom kompaniet som kaptenen ville. Vissa hus och kvarter(oftast slott, bibliotek och andra officella byggnader) var reserverade åt generalerna och deras överordnade(till exempel så var Budapests stora skattkammare reserverad åt drottning kristina när Stålhandskes kavalleri tog halva staden).

Slarn

Excentriker
Re: Legoknektar och byte (OT)

Eller Sagan om Paksenarrion som ju i första boken utspelar sig i ett legokompani.
Jo... alltså... något säger mig att Phelan redan läst de böckerna eller så... det är kanske till och med därifrån han fått inspirationen till den här kampanjen (liksom sitt forumnamn :gremgrin:)

/Arandon, känner sig som en syndare för att han OT:ar men måste ändå bara... :gremcool:

Phelan

Hero
Re: Grattis! (OT)

Så, det tog ju bara ett och ett halvt år på forumet innan någon såg den kopplingen! Phelan är förvisso inget unikt namn för Deeds of Paksenarrion men det råkar komma därifrån, även om det var länge sen jag senast läste bokserien. Kampanjen skiljer sig dock en del, t ex genom att utspelas i Stora arkipelagen, dvs mycket tropik och udda kultur för de inhyrda fastlänningarna.

Fast, man får väl damma av första boken, det finns ju något kapitel om en belägring där. Jag hoppades mest på att någon som snöat in sig på ämnet kunde ge lite historiska exempel - förslaget att dela upp staden i olika kvarter för plundringen var t ex väldigt bra...

Mvh / Phelan

Greymourn

Swordsman
Själv e jag ganska spänd på Greymourn...

Den enda koppling till vart jag hört det förut är Dark Eden där det var någotslags... Gud vet vad... Problem is jag använde namnet redan innan jag rörde Dark Eden, och jag har inte ägnat speciellt mycket tid åt det spelet (eller ingen alls faktiskt) utan fick reda på att namnet återfanns där när jag helt nyligen sökte igenom nätet ihopp om att få någon ledtråd för vad jag kan fått det ifrån...

Snälla Bullen hjälp mig... (finns det inte, eller fanns, en användare med det namnet förresten???)

Re: Grattis! (OT)

Faktiskt tror jag att jag märkt koppligen innan, kanske till och med annmärkt på den.. Men det är waaay OT.

Personligen skulle jag säga att man plundrar fritt, sedan presenterar sitt byte för befälen som bestämmer vad som är värt att sammla på hög och dela ut till gemenskapen.
Befälen har så klart first pick, och det är inte mycet som undgår att läggas ihop här..

Bunny

Crazy like a fool
(till exempel så var Budapests stora skattkammare reserverad åt drottning kristina när Stålhandskes kavalleri tog halva staden).
Är du säker på att du inte menar Prag här, som nybliven historiastuderande så anser jag nämligen att jag har rätten att påpeka sådant. :gremsmile: