Hyperspecialdelar
Redan vid piratlegot (som kom straxt innan jag slutade köpa lego) gick det för långt - resultatet ser vi idag, där alla modeller (nästan) består av två hyperspecialdelar som man sätter ihop - och viola, en X-wing.
//Krank, som tycker bäst om lego man kan bygga många olika saker av, och som fortfarande rycker fram sitt lego och bygger lite ibland
Åkej, det var lite fler hyperspecialdelar i x-vingen än två, och tillsammans med några andra hyperspecialdelar från en TIE fighter, en jedi starfighter, en ubåt och en klase andra mojänger så byggde jag ihop en Starfury från Babylon 5:
Och för dem som inte kan identifiera sina hyperspecialdelar:
<ul type="square">[*]Motorbasen längst ut på vingarna kommer från X-vingen, liksom de orangea sakerna som fick representera motorflammor.
[*]Gubben och baksidan av kroppen kommer från ubåten.
[*]Stolpen som saken står på kommer från TIE-fightern.
[*]Gångjärnen vid vingbasen som gör att vingarna har någon form av vinkel borde komma från X-vingen, men de är så vanliga numera att de knappast kan räknas som special.
[*]Cockpit-huven kommer från en Jedi Starfighter.
[*]De stora runda bitarna i bakändan på motorerna, hitom rodren, borde komma från en Y-vinge, men jag är inte säker.[/list]
Den ska förmodligen förbättras en smula med hjälp av hyperspecialdelarna från några Exo-force-grejor (dvs Legos nya manga-mech-produktlinje). Det fanns en klase coola hyperspecialdelar där som passar ypperligt som roder på motorerna.
Alla delar är inköpta med start ca 1998, f'rexten, det vill säga en bra bit in på
"två hyperspecialdelar som man sätter ihop - och viola, en X-wing"-eran, så till stor del får jag nog ändå säga att du talar strunt.
Lite fler bilder:
<ul type="square">[*]
Starfury med förlagan
[*]
Toppvy
[*]
Rumpan. Obserera baksidan från ubåten och de helt normala raketkonerna som har hängt med sedan 1980 eller så
[*]
Närbild på cockpiten och dess pilot
[*]
Vingarnas gångjärninfästning
[*]
Topprofil.
[*]
Motornärbild
[*]
Motorns undersida[/list]
Sensmoral: se inte problemen med hyperspecialdelar. Se möjligheterna.